Jag tror ni missar min poäng. En professionell bedömare utgår från det som finns i glaset och utgår inte enbart från hur gott det är givetvis, det vore oseriöst.
Om ett vin uppvisar skyhög koncentration och längd, men upplevs lite outvecklat så får vinet höga poäng för sin intensitet, längd och koncentration snarare än att betyget sänks för sin bristande komplexitet. Om det finns mängder av frukt, struktur och intensitet så väger det tungt i bedömningen, i alla fall så länge det är i balans och är estetiskt tilltalande.
Både ett ungt och moget vin visar sina kvaliteter vid bedömning, men på olika sätt.
Där jag håller med är att den rent estetiska delen av bedömningen (njutningsfaktorn) kan vara lägre på att ungt vin och att utgångsläget är att den kommer att öka i takt med att vinet närmar sig drickfönstret.
En professionell bedömare använder mer objektiva bedömningskriterier än så.
Om enbart njutningsfaktorn skulle vara av betydelse skulle en enkel kabinett i solen kunna få 100 poäng vilket inte jag tycker är rimligt. En komplex kabinett med mängder av intensitet, komplexitet och längd skulle däremot kunna kvalificera sig i teorin.
Om du anser att det är ren spekulation att utgå från att ett vin kommer att få mognadstoner, vilket alla viner får, då tror jag att du missat något. Mognadskomplexitet kommer alltid dyka upp och är således irrelevant för kvalitetsbedömning, som snarare görs på det unga vinet. Men är alltid ett ungt vin njutbart på njutningsdkalan? Nä, det är en helt annan sak i min värld.