Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagne - De senaste inköpen, diskussioner och tips

Martinski

Medlem
Oj...
Kan inte nog uttrycka min sorg över att du valde så fantastiskt FEL!
Du får så enormt mycket mer värde för pengen från alla distrikt utanför Champagnefuck, Bgn, Barolo/Barbaresco, Bdx, Napa, Gran Marques...

Men, monomani råder ingenting bot på.

Hoppas du blir mycket lycklig av alla andras "likes" och upplever stor resning då du en vacker dag ploppar denna investering.

Varocken blir lycklig på sin facon! 😀😄😁😆😂🤣

Dritt

När min 'källare' ser ut så här.
1693236429645.png

Så är det otänkbart att inte köpa R.D 2008 ;)

Samlar inte på röda viner och har inget intresse av röda viner heller direkt.

Nyllet

Medlem
Oj...
Kan inte nog uttrycka min sorg över att du valde så fantastiskt FEL!
Du får så enormt mycket mer värde för pengen från alla distrikt utanför Champagnefuck, Bgn, Barolo/Barbaresco, Bdx, Napa, Gran Marques...

Men, monomani råder ingenting bot på.

Hoppas du blir mycket lycklig av alla andras "likes" och upplever stor resning då du en vacker dag ploppar denna investering.

Varocken blir lycklig på sin facon! 😀😄😁😆😂🤣

Dritt

Jag tycker du ska sluta skriva dessa osympatiska inlägg. Du har varit väldigt tydlig med att du inte uppskattar champagne men vi som gillar det kan väl få dela med oss av våra inköp utan att du, som helt saknar intresse, ska kommentera detta?

buteljen

Medlem
Jag tycker du ska sluta skriva dessa osympatiska inlägg. Du har varit väldigt tydlig med att du inte uppskattar champagne men vi som gillar det kan väl få dela med oss av våra inköp utan att du, som helt saknar intresse, ska kommentera detta?
Jag var på väg att skriva någonting liknande. Vet inte om @StefanAkiko bara försöker vara rolig på något vis, men det misslyckas helt och är bara trist att läsa ...

Kaptenen

Medlem
Jag var på väg att skriva någonting liknande. Vet inte om @StefanAkiko bara försöker vara rolig på något vis, men det misslyckas helt och är bara trist att läsa ...
Jag tror endast att den gode samurajen @StefanAkiko försöker höja ett varningens finger att vi inte ska fästa för stor vikt vid pris, ursprung mm utan bedöma vad som finns i flaskan. Jag kan absolut känna igen mig i detta eftersom jag inte alls har den otroliga kunskap och erfarenhet kring vin som många andra på forumet har och egentligen köper ganska mycket vin som jag själv har ganska begränsad erfarenhet av, däribland en del prestigechampagner. FOMO är en realitet. Jag har dock provat en del fantastiska champagner som gett mig en otrolig upplevelse och som jag fortfarande drömmer om och hoppas naturligtvis att det bland alla de flaskor som inhandlas ska inrymma i varje fall någon flaska som ger mig samma upplevelse. Sensmoralen är väl egentligen att man borde prova mer vin än vad man gör innan man köpet på sig en massa flaskor som kanske inte stämmer med den egna smaken. I avvaktan på att jag tänker följa mitt eget råd kommer jag fortsätta impulshandla efter recensioner på forumet ;).

Jag tror endast att den gode samurajen @StefanAkiko försöker höja ett varningens finger att vi inte ska fästa för stor vikt vid pris, ursprung mm utan bedöma vad som finns i flaskan. Jag kan absolut känna igen mig i detta eftersom jag inte alls har den otroliga kunskap och erfarenhet kring vin som många andra på forumet har och egentligen köper ganska mycket vin som jag själv har ganska begränsad erfarenhet av, däribland en del prestigechampagner. FOMO är en realitet. Jag har dock provat en del fantastiska champagner som gett mig en otrolig upplevelse och som jag fortfarande drömmer om och hoppas naturligtvis att det bland alla de flaskor som inhandlas ska inrymma i varje fall någon flaska som ger mig samma upplevelse. Sensmoralen är väl egentligen att man borde prova mer vin än vad man gör innan man köpet på sig en massa flaskor som kanske inte stämmer med den egna smaken. I avvaktan på att jag tänker följa mitt eget råd kommer jag fortsätta impulshandla efter recensioner på forumet ;).
Det är väl upp till var och en att välja hur de handlar, tänker jag. Om man dessutom själv redan reflekterar över både FOMO och sina egna konsumtionsmönster kanske man inte behöver en svada översittande attityder. Det gör ju bara stämningen mycket tråkigare, och skrämmer bort nyfikna vinnoviser (mig själv inräknat). Goda intentioner eller ej.

LillLasse

Medlem
Det är viktigt att göra skillnad på att ta sig friheten att tala om för en annan människa vad hen gör rätt eller fel (särskilt när det gäller något så pass subjektivt som vin) och att ge stöd och input när man blir ombedd, eller såklart i en nyanserad diskussion. Att jobba in välmening i det här fallet blir svårt, btw en samuraj ska väl vara disciplinerad?

Stort grattis till ett köp som du är stolt över och säkert mår lite extra gott av varje dag @Martinski bara det är säkerligen värt pengen!

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Point taken. 🤐
Skall försöka vara mer positiv och mindre pekfingrig.
Hatar själv pekfingrar.

Försökte faktiskt vara rolig (behöver träna på det också)...

Huvudsaken det du har i glaset och källaren gör dig upprymd 🥳
Har nog aldrig fått så många likes på någon postning på FW som denna. Ödmjukhet är en dygd och viktigt för utveckling och framsteg.

Tack alla!

Är alltid glad åt att glufsa ödmjukhetspaj. Det här var en lite större bit än vanligt, men det var jag verkligen värd 😂

Tack alla som gör FW till vad det är!

Thirsty

Smygnykterist
Prishöjning på gång 1/9. Vad ska man passa på att köpa? Har ni några tips?
Kasst lite info. Det lilla som har outats finns här:

Waruda

Medlem
Magnum har 2013-bas
Detta enligt leverantörens hemsida. Såg sen att flaskan har en svag stämpel 18.11.21. Troligen deg-datum. Jag kontaktade leverantören som beklagar att hemsidan inte är uppdaterad och att det jag fått är bas 2016 med 40% 2015. Nåja, det funkar nog också.

Gurkan19

Medlem
Vet ni om man kan få tag i boxen till Krug Rosé på något sätt? Tydligen följer den inte med enligt SB...

Last edited:
Trådskapare
FredrikC

FredrikC

Medlem
Vet ni om man kan få tag i boxen till Krug Rosé på något sätt? Tydligen följer den inte med enligt SB...
Märkligt. Systembolaget har älskat att förstöra kartonger och trälådor förut tyvärr.
Jag är inte helt säker men har för mig att jag sett den på pk-huset i låda. Men jag kan ha fel.
om det är senaste eme du vill ha så kan du kika på nätet efter den och få låda om du beställer hem.

Martinski

Medlem
Märkligt. Systembolaget har älskat att förstöra kartonger och trälådor förut tyvärr.
Jag är inte helt säker men har för mig att jag sett den på pk-huset i låda. Men jag kan ha fel.
om det är senaste eme du vill ha så kan du kika på nätet efter den och få låda om du beställer hem.

Ja de gillar ju även öppna lådor o bryta emballage osv. Antar de gör de för att förhindra kopior och fejk men ändå.. de köper väl direkt från LVMH osv.

Gurkan19

Medlem
Hämtade ut en flaska på Bolaget under gårdagen. Jag ringde till kundtjänst innan jag lade beställningen och frågade om boxen följer med, vilket de svarade ja på. Verkade dock inte stämma... :( Damen som hämtade ut flaskan rekommenderade att jag kontaktar leverantören för att fråga om de kan skicka mig en tom box, men känns rent spontant som att LVHM inte gör något sådant.

A77

Medlem
Hämtade ut en flaska på Bolaget under gårdagen. Jag ringde till kundtjänst innan jag lade beställningen och frågade om boxen följer med, vilket de svarade ja på. Verkade dock inte stämma... :( Damen som hämtade ut flaskan rekommenderade att jag kontaktar leverantören för att fråga om de kan skicka mig en tom box, men känns rent spontant som att LVHM inte gör något sådant.
Vilken dryck?

Toppen