This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Mina kom nyss också! Vart ett fyr-pack för egen del.Tackar @buteljen igen för dessa som kom med Bring idag. Någon som druckit 12an och kan uttala sig?
Visa bifogad bild 29742
Har inte provat ännu, men Galloni ger den 94 och William Kelley 94+ så den borde vara hyfsat bra!Tackar @buteljen igen för dessa som kom med Bring idag. Någon som druckit 12an och kan uttala sig?
Visa bifogad bild 29742
Har samlat på champagne i ett par år nu, men precis börjat bege mig in i prestige-segmentet. Ska man bara samla på sig lite av allt, eller är det något särskilt man bör köpa?
Enligt min enkla smak:Köp det som du tycker är gott!
har bara testat den på ståendefot så kort intyck, den är gjord på inköpt frukt och har inte alls samma tydliga Egly-arom som de andra vinerna har, den är klart mycket svagare men oxå stramare, om man är ute efter mer kraftpaket, vilket är det jag uppskattar med hans viner, just därför blev jag aningen besviken på den. Jag köper hellre den vanliga Brut Grand Cru.Någon som testat TS släppet Av Eglys Les Vignes de Bisseuil? Finns lite att läsa på CT om den, annars har jag knappt sett något. Är dock inte så med i svängen. Köpte en och hoppas den är lite i samma stil som övriga, trots 70% chardonnay.
168 är en favorit hos mig. 169 var stängd när jag drack den och 170 mer öppen och trevlig. 171 har basår 15 vilket ska vara bra så jag skulle nog satsa på ett par 171 och någon 170. (jag kommer köpa fler 171 än 170).Om man ska köpa några flaskor Krug, ska man satsa på senaste varianten (Edition 171), eller förra (Edition 170)? Läst att Edition 169 och 168 var fenomenala, men tror ej att något Systembolag har kvar några buteljer från de släppen. Står inte så jättemycket om de två senaste editions när man googlar.
Drack nyligen 169 och 171 efter varandra och upplevde 171 som väsentligt mer stängd och svag i dagsläget. Ungefär som jag upplevde 169 när jag provade den vid släpp… Tycker verkligen GC behöver ligga ett par år innan öppning.168 är en favorit hos mig. 169 var stängd när jag drack den och 170 mer öppen och trevlig. 171 har basår 15 vilket ska vara bra så jag skulle nog satsa på ett par 171 och någon 170. (jag kommer köpa fler 171 än 170).
Tack för info! Jag får ta en fältstudie på 171anDrack nyligen 169 och 171 efter varandra och upplevde 171 som väsentligt mer stängd och svag i dagsläget. Ungefär som jag upplevde 169 när jag provade den vid släpp… Tycker verkligen GC behöver ligga ett par år innan öppning.
Håller med om 08an!Visa bifogad bild 29772
2012 Delamotte BdB Millésimé
Delamotte 2008 har varit en av de bättre på att leverera i ett ungt skede. 2012 ska jag nog försöka vänta 3-4 år innan jag provar. Öppnade inte lådan innan jag stoppade in den. Kanske att de skriver ut deg.datum? Hade varit kul att veta.
Med stigande vinpriser, inte minst i Champagne, så får man ju passa på när det kommer fina erbjudanden.
Mitt champagneintresse sattes igång på allvar när 2008 började lanseras. Då var det prestige och vintage som gällde. Nu är det snarare vintage och non vintage i viss mån som är mest intressant.
Efter att ha provat mogen non vintage så har jag förstått hur bra dessa champagner kan bli. Blir även ofta en insikt när dessa gamla nv kommer upp vid provning. Varje gång. Vi lär oss aldrig. Vi fortsätter ändå i viss mån att köpa prestiger.
Samtidigt har många intressanta nv stuckit iväg i pris de med, så med förhållandevis lite pengar emellan så kan man köpa någon trevlig vintage istället. Denna vintage är förmodligen ditt bästa köp. I alla fall utifrån njutning per krona.
Visa bifogad bild 29772
2012 Delamotte BdB Millésimé
Delamotte 2008 har varit en av de bättre på att leverera i ett ungt skede. 2012 ska jag nog försöka vänta 3-4 år innan jag provar. Öppnade inte lådan innan jag stoppade in den. Kanske att de skriver ut deg.datum? Hade varit kul att veta.
Med stigande vinpriser, inte minst i Champagne, så får man ju passa på när det kommer fina erbjudanden.
Mitt champagneintresse sattes igång på allvar när 2008 började lanseras. Då var det prestige och vintage som gällde. Nu är det snarare vintage och non vintage i viss mån som är mest intressant.
Efter att ha provat mogen non vintage så har jag förstått hur bra dessa champagner kan bli. Blir även ofta en insikt när dessa gamla nv kommer upp vid provning. Varje gång. Vi lär oss aldrig. Vi fortsätter ändå i viss mån att köpa prestiger.
Samtidigt har många intressanta nv stuckit iväg i pris de med, så med förhållandevis lite pengar emellan så kan man köpa någon trevlig vintage istället. Denna vintage är förmodligen ditt bästa köp. I alla fall utifrån njutning per krona.
Var en kampanj hos Philipson Wine, kolla i tråden "Deals" med strax över 600kr per flaska.Är 1129kr per flaska för en sån låda bra pris för Delamotte 2012? Verkar väldigt dyrt för en vintage men o andra sidan har vissa vintage stuckit upp nära 1000kr här också som Heidsieck 2013 nu senast.
Aldrig prövat Delamotte o känner bara till att dom har Salon.
Kom dessa flaskor endast till Sverige? För har inte sett RD i butiker utomlands.Blev en Diebolt 08 R.D efter hjälp från @m3lk3r!
Får bara vara försiktig när man plockar andra fleur de passion då det inte är övertydligt att flaskan är en R.D eller "specialare" på något sätt.
Nu är ju bara frågan med hur länge man ska låta en sån här ligga i källaren?
Visa bifogad bild 29785Visa bifogad bild 29786Visa bifogad bild 29787
Ingen aning faktiskt.Kom dessa flaskor endast till Sverige? För har inte sett RD i butiker utomlands.