Har du bara en flaska skulle jag tyvärr svara ja. Har inte druckit Cristal 15 och inte mycket annat heller från 2015 men fått känslan att det är en tillgänglig årgång generellt. Vissa årgångar av Cristal som 04, 06 och 08 har jag kunnat uppskatta redan efter 3-5 år men utväxlingen att vänta den dubbla tiden är värd att vänta på.
Comtes kan vara för reduktiva (svavel/krut) som unga för mig. Dessutom tycker jag oftast att komplexiteten och smaken inte når ända fram. Med ordentlig mognad (läs 90-tal) när Comtes även får oxidativa drag som jämnar ut svavlet så blir den mer än drickbar.
Av de senaste årgångarna (ej druckit 11 och 12) håller jag 07-högst.
Bybeskrivningen av Cramant brukar nämna krämigt och gräddigt. Mest kända där är Bonnaire, Lilbert och Diebolt. Mumm hade tidigare ett vin som hette Mumm de Cramant som jag tror är samma vin som RSRV Blanc de Blancs 2012. "Gräddigt" förknippar jag annars med mogna viner och jag inbillar mig att det oftare är för BdB och malolaktiskt jästa viner. Sedan använder jag ibland gräddigt för att beskriva texturen/munkänslan i vinet snarare än smak/doft så lite knepigt att ge bra råd.
Med den beskrivningen kan man även lägga till viner med lägre tryck som Louis Roederer BdB.
"Moussiga" vet jag inte vad som åsyftas med. Bedömning av bubblor bemödar jag mig inte med men bra balanserad årgångar där syran och kolsyran inte dominerar kanske kan stämma in på beskrivningen. I så fall 1988, 1995 och 2004.