Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagne - De senaste inköpen, diskussioner och tips

Dovberg

Medlem
Gäller att passa på nu…. om tio år kommer VVF 2014 säkert gå på 40papp i auktioner.
Det sjuka är att jag tror du har rätt. Bara att titta på priserna på de viner som lanseras nu. Sjuka prishöjningar. Producenterna höjer rejält men frågan är om köparna är villiga att betala. Auktionerna i Sverige säger ju iaf att så inte är fallet, men det kan nog vända fort.

Martinski

Medlem
Det sjuka är att jag tror du har rätt. Bara att titta på priserna på de viner som lanseras nu. Sjuka prishöjningar. Producenterna höjer rejält men frågan är om köparna är villiga att betala. Auktionerna i Sverige säger ju iaf att så inte är fallet, men det kan nog vända fort.

Jag tror flaskor över 10-15k förblir väldigt svårsålda och inte är särskilt eftertraktade faktiskt.

Några exempel på dyrgripar som inte blir sålda

Men finns även andra som finns massor kvar av i webblager efter släpp som senaste Comtes 2013, tror priset ökat för mycket kontra efterfrågan på vissa flaskor.

Även senaste Cristal som brukade gå åt ganska fort, nu när den ligger närmare 3 tusen för årgång 2016 är ingen direkt rusning på.

Verkar som priserna har nått en smärtgräns.

A77

Medlem
Jag tror flaskor över 10-15k förblir väldigt svårsålda och inte är särskilt eftertraktade faktiskt.

Några exempel på dyrgripar som inte blir sålda

Men finns även andra som finns massor kvar av i webblager efter släpp som senaste Comtes 2013, tror priset ökat för mycket kontra efterfrågan på vissa flaskor.

Även senaste Cristal som brukade gå åt ganska fort, nu när den ligger närmare 3 tusen för årgång 2016 är ingen direkt rusning på.

Verkar som priserna har nått en smärtgräns.
Just nu är det lite tuffare tider och då går konsumtionen av lyxprodukter ner vilket går att se på LVMHs årsrapport blandannat. Men när det blir bättre tider ekonomiskt så ska du se att även dessa flaskor dammsugas av hyllan vid varje släpp. Förutom kanske La cote aux enfants som släppte uppemot två hundra flaskor gentemot förra gångens 40-60? Det är bara importöreren som fått för mycket luft och trott att han kan förflytta en del flaskor. Glöm inte bort svag valuta som också bidragit till dessa ockerpriser.

jrick

Medlem
Just nu är det lite tuffare tider och då går konsumtionen av lyxprodukter ner vilket går att se på LVMHs årsrapport blandannat. Men när det blir bättre tider ekonomiskt så ska du se att även dessa flaskor dammsugas av hyllan vid varje släpp. Förutom kanske La cote aux enfants som släppte uppemot två hundra flaskor gentemot förra gångens 40-60? Det är bara importöreren som fått för mycket luft och trott att han kan förflytta en del flaskor. Glöm inte bort svag valuta som också bidragit till dessa ockerpriser.
Det är väl Systembolaget som fått hybris, om de finns i TS så är de redan sålda till bolaget och importören har fått betalt...

Det är väl Systembolaget som fått hybris, om de finns i TS så är de redan sålda till bolaget och importören har fått betalt...
Skulle tro att Systembolaget inte tar några större risker utan har bra data på efterfrågan av riktigt dyra viner... Sverige har väl aldrig någonsin haft så många miljardärer som nu? Har varit Hausse på börsen i många år (även om det blippat minus enstaka år såsom i samband med svenska 90talskrisen, dot-com-bubblan, GFC och den europeiska statsskuldskrisen samt 2018 och 2022)....

A77

Medlem
Är du säker på att systembolaget har köpt in så många flaskor aux enfants? Själv tror jag att det fortfarande ligger på leverantörens sida p.g.a. misslyckat webbsläpp förra året.

Hardolph

Medlem
Alfred Gratien Pardis Rosé -08.
Hittades på KaDeWe i Västberlin.
ca 200:- billigare per styck än på Systembolaget. Och så slipper jag den inplastade buteljen.
20241028_164555.jpg

jrick

Medlem
Är du säker på att systembolaget har köpt in så många flaskor aux enfants? Själv tror jag att det fortfarande ligger på leverantörens sida p.g.a. misslyckat webbsläpp förra året.
Ja jag är ganska säker på att när vinerna tagits in i butik eller i onlinelagret så har bolaget redan köpt dem. Det är bara BS som är leverantörernas eget lager. Men jag jobbar inte som leverantör så det finns säkert någon som kan rätta mig.

Toppen