BYOB champage 500-700kr.
Löjromstoast till Paul Bara Annonciade 2005.
Nu kör vi!
Visa bifogad bild 14744
Visa bifogad bild 14745
@Ekdahl @LarsW @LeChat & jag.
Halleluja!!
Mäkta imponerande Champagner igår. Lite vagt tema, typ runt 500-700 kr och gärna något intressant med eklagring.
Först hade vi det stora nöjet att få en fantastik löjrom på brioche med en flaska
Paul Bara Annonciade 2005. Helt underbart. Tog tyvärr inga noter på vinet men väldigt elegant med lite antydan till mognad.
Sedan själva provningen - helblint för alla, men gick en kort runda runt bordet för att ge lite ledtrådar vilket gav oss bland annat att vi hade två vintage och två multivintage.
Och vinerna? Jo...
1. Tydliga fat, väldigt expressivt, damm, humle, tydlig skumbanan – Selossevibbar helt enkelt. I munnen väldigt tillgänglig, vinös med bra syra. Bra längd men kanske saknar lite intensitet för att konkurrera med Selosse. Ett kraftpaket, men inte så elegant. Odlarskumpa.
2. Mer nyanserad – smör, lite brioche något utvecklad/oxiderad ton. Smaken är väldigt god med mycket citrus och hög syra men också fudge och fat. Mer stil än ålder känns det som.
3. Först lite off-toner – gummi och lösningsmedel. Men med tid förändras vinet mycket och är kanske det som var mest komplext trots allt, mycket händer men kanske inte håller ihop hela vägen. Känsla att den är lite för ung i dagsläget. Smaken är dock väldigt god och vinös med hög syra, faten finns där, matig känsla med rostade rotfrukter. Kvällens mest diskuterade vin om man gillade det eller inte, även jag var ambivalent. Både och helt enkelt.
4. Expressivt men ändå elegant. Smör, bröd, havssalt och citronpaj på näsan. I munnen även den med fin syra och diskreta fat men även rostade hasselnötter.
Efter många diskussioner om WOTN tror jag att vi landade i att 4an var bäst… eller inte… faktum är att jag aldrig varit på en BOYB där jag själv och övriga varit så oklara vad vi tyckte, alla vinerna var mycket bra och personliga och skulle jag sätta poäng hamnar de nog alla mellan 90-92 p.
Avtäckningen visade följande viner:
1. Pouillon Solera (1997-2012)
2. Hugot Vieilles Vignes (2009)
3. Cattier Clos du Moulin 2006/2007/2008
4. Chartogne-Taillet Heurtebise 2010
Blir helt enkelt till att köpa på sig alla.
Sedan dök
@Crist(al)ian 77 upp och hade med sig en flaska blint. Första sniff och smak gav inget större intryck, kändes ung och stängd. Men med lite tid i glaset öppnade den upp sig och visade upp krutighet och stor fin elegans, min egen referens var en bättre vit Bourgogne. Ingen klarade att gissa Krug trots många ledtrådar, inte ens när jag till slut sa Krug så trodde jag på det. Tror aldrig jag provat en sådan ung Krug tidigare. Alltså
Krug GC 166 (2010-bas).
Helt enkelt en trevlig kväll och ett trevligt sätt att inviga november och höstens mörker.