Undertecknad,
@Skaggs och
@Trydebull satt en heldag hos
@MartinE igår. Vi hade på förhand bestämt oss för en trio 1996or (och gemensamt pröjsat för), och sedan var det en blind flaska per person som gällde. Med tanke på vem vi var hos fanns det ett självklart tema på medhavda flaskor.
Välkomstchampagne
#1 N.V. Louis Roederer, Brut Premier
Degorgerad 2014. 2010-bas.
Expressiv, smör och äpple, lite paj över det, kex, kola, grape. Ett släng av ballong, som stannar kvar (inte OK). Bra syra, har något utvecklade toner. Ganska “rund”. Äpple och citron, kex och kola i smaken. Rent och snyggt.
87p.
Trevligt välkomstbubbel! Vi fick lite blandade ledtrådar, men det var lite klurigt att gissa sig fram. Det skulle finnas gemensamma nämnare med huvudflighten, det var ett hus med viss odlarprofil (biodynamiskt), hemvist i Reims. Med allt detta i ryggen sade jag tillslut “men är det inte Brut Premier då?” Och jo, det var det!
Flight 1 - Trippel Roederer 96!
En ynnest att få dricka sådana här vitala viner bredvid varandra! Väldigt lärorikt. Även om det var tre olika skapelser så fanns det absolut en diffus röd tråd mellan dem.
#2 1996 Louis Roederer, Blanc de Blancs
Degorgerad 2007.
Smör, burkchampinjon, nagellack (blåser bort), röda äpplen, bokna äpplen, gammalt kaffe, citron, ljus honung. En not som kom upp vid diskussion och som är mycket träffande: Bounty. I munnen är det hög syra, och något strävt avslut. Inte riktigt lika uttrycksfull i munnen som i nosen. Smör, honung (tydligare än i nosen), citron, gammalt kaffe. Växer en hel del under dagen/kvällen, och upplevs som den “yngsta” av de tre. Mycket elegant och snyggt!
92p.
#3 1996 Louis Roederer, Vintage
Okänd degorgering.
Kartong, paj, lite cognacstoner, muscovadosocker, kaffe, källare (blåser bort), kantstötta äpplen, fudge, rostade fat, kräftspad (mycket diskussioner bakom den här, men det finns helt enkelt något som drar åt dill samt skaldjur, typ lyxig hummerfond). Mycket expressivt! I munnen är det mer av samma, men fokuserat på: bokna äpplen, kaffe, kola, och en svag men angenäm ton av lakrits. Årgångstypiskt hög syra, men kraften i vinets kvarvarande frukt och tydliga mognadstoner gör att det känns mycket balanserat och polerat. Jämfört med BdBn så är det här mer kraftigt och mindre elegant.
93p.
WOTN för samtliga.
#4 1996 Louis Roederer, Rosé
Degorgerad 2007.
Återhållsam och stum jämfört med de andra. Lätt röda bär, lite smultron, lättrostat kaffe. Senare dyker lite svartpeppar och hallon upp. Det fanns en animalisk ton vi alla försökte sätta ord på, med lite olika tolkningar. Jag hävdar bestämt att det är: fuktig finsk lapphund med leriga tassar.
I trion lägst syra och mest polerat. Den är fortfarande rätt hög dock. Smakmässigt diskret, men absolut komplex. Typ samma smak som doft, minus hunden. Svagaste 96an denna kväll, men det är fortfarande en bra champagne.
90p.
Flight 2 - Champagne.
#5 N.V. Krug, Grande Cuvée, 164eme
Degorgerad 2016. 62 % av vinet är 2008.
Balong (som blåser bort), grönt äpple, parfymerat åt det blommiga hållet, kaffe, grönt te, krut/rök, lite tropisk frukt. Något märklig men fantastiskt komplex doft. I munnen är det vass syra, och något av ett monster som vill fram. Det blir plågsamt uppenbart att det är ett barnarov smakmässigt. Blommigt/parfymerat här också, omogna äpplen, okänt syrligt bär och lite lite kaffe.
91p, generöst satt nu, men har helt magisk potential! Kommer inte peta på mina övriga flaskor förrän 2026.
Mitt vin. Det visade sig vara väldigt svårgissat, men efter att jag avslöjat att det var ett hus, N.V. och 08-bas så tog
@Trydebull hem det.
#6 2005 Larmandier-Bernier, Vieille Vigne de Cramant
Degorgerad 2010. Det här vinet heter idag Vieille Vigne du Levant.
Mycket expressivt och annorlunda, gräslök, krita, anis, växthus med såväl jord som blommor som gröna växter, lite päron. Bra syra, trevligt drickfönster. Gräslöken finns även i smaken, tillsammans med blommor och mer anis. Intressant! Någon sade päronsoda, och det stämmer rätt bra. Tyvärr något endimensionellt. Fortfarande mycket bra!
90p.
Solklar odlare, men i övrigt var jag helt lost förutom att jag lyckades sätta den som en BdB.
#7 2000 Pierre Peters, Les Chetillons (Oenotheque)
Ballong, barnkalas, cykelslang, tropisk frukt (ananas?), svart te, omogna äpplen, citat annan drickare: “det goda i dammet”. Det tog flera timmar för mig att tycka om det här doftmässigt. Men tillslut öppnade det upp och blev angenämt (dvs, barnkalaset tog slut). Smakmässigt var det dock från start mycket expressivt och insmickrande. Omogna äpplen utan skal, lite honung, tropiskt frukt, lite smör, och en hel del saker jag aldrig lyckades sätta ord på. Det påminde lite om Krugen i den mån att det upplevdes lite oförlöst (ett monster i kedjor).
90p.
Jag trodde faktiskt att det var 2004 Salon. Rätt på druvan igen, i alla fall...
#8 1996 Bruno Paillard, Assemblage
Degorgerad 2006.
Burkchampinjon, kaffe, bokna äpplen, litelite kräftspad här också, plommon, söt melon (kanske guadalupe), svaga bensinångor, lite smör. Mycket expressiv och komplex doft. På tungan är det bokna äpplen, nötter, lite smörstekt svamp, fudge, och lite blandade röda bär. Syran är hög, bubblorna är väldigt små och fina. Kvällens näst bästa vin.
92p.
Här tog jag årgången i alla fall, mest på den höga syran tillsammans med mognaden. Det blev många ledtrådar på den här, och vi cyklade runt i större delen av champagne. Men på ledtråden att det har något gemensamt med Mouton-Rotschild (konstverk på etiketten) grävde jag fram Bruno Paillard ur minnet.
Sedan blev det traditionsenlig pizza och ett fånigt svårgissat och mycket bra rödvin (det får landa i en annan tråd; här regerar ju bubblorna). Galet trevlig söndag, med fantastisk champagne och samtal.