Kostjan
Mot bättre vetande
Ahhh Den är fin den!-Den gamla löjromschips-lådan har ju mången champisnörd fastnat i
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Ahhh Den är fin den!-Den gamla löjromschips-lådan har ju mången champisnörd fastnat i
Startade besöket hos Les Avizes med en härlig frukost och sedan lånade vi cyklar och kollade in omgivningen, var till Oger och Cramant men eftersom den 1nov var röd dag här nere så var allt stängt! Till en fantastisk lunch så var vi tvungna att dricka en flaska Selosse Rosé när vi var på plats!
Sedan njöt vi av deras spa avdelning, kan klart rekommenderas och sedan var det dags för kvällens höjdare, dvs provningen med Mr Selosse och han var hövlig nog att köra det mesta på engelska (tacksamt då flera utav de 12 som var med inte pratade franska)... Fick känslan att vi måste ha varit enormt lyckligt lottade då han plockade fram alla sina sex vingårdschampagner till provningen... så ledsen att jag inte kommit så långt i min kunskap så att jag kan beskriva vinerna med doft och smaker som er andra... men jag kan iallafall säga att upplevelsen var magisk!! Och framförallt eftersom Anselm planerar att gå i pension och lämna över verksamheten till sin son Guillaume från och med årsskiftet!
Efter 1 1/2 timme så var det dags för kvällens middag och då valde kocken en Beretche et Fils Reflet d’Antan 2012 till oss och det var ett mycket bra val! Får avsluta detta fantastiska besök med några bilder!Visa bifogad bild 14785Visa bifogad bild 14786Visa bifogad bild 14788 Visa bifogad bild 14789 Visa bifogad bild 14787
När man ser Selosse Rosé på menyn för 180 € så tar man den oavsett mat.Vore intressant att höra om mat- och vinpairingen till den (lite oxidativa?) Selosse. Rå champinjon, rå lax eller typ ceviche? Inte helt lätt att se. Alltid kul med nya uppslag till hur man matchar saker, så man kan tänka utanför löjromschips-lådan..
Kul med en sådan flaska. Köpte själv några på plats i år med hjälp av @magnum och nu står det på baksidan. Deg 18, lot 2014 för magnumen. Alltså är dina äldre än så. Har du köpt på bolaget och när? Kanske kan få info från importören.Lilbert-fils NV, på magnum, som tydligen inte alls är en NV, utan årgångsvinet; fast med kortare tid på jästen och högre dosage. Är det någon som sitter på en nyckel för att bestämma årgång? L04 är det enda icke-RM-nummer osv., jag kan hitta på etiketten, om det nu hjälper. Korken är heller inte purung förövrigt.
Smakar utmärkt!
Överlevde du syran?
Efter att ha provat Charles Heidsieck Rosé 2006 på SAS-planet till Hongkong för ett par månader sedan la jag en beställning från Venus Vins. I söndags korkade jag upp den första flaskan.
Näsan är Krug-lik och underbar. I munnen är den tung och kraftig, nästan löjligt mycket smak. En helt annan stil än Louis Roederer Rosé som jag brukar hylla här men jag gillar det här vinet också. Charles Heidsieck Rosé 2006 passar nog väldigt bra till mat, gärna till kött. Jag satte 92 poäng på Cellartracker.
Nu är vi igång, vi har en infiltratör från skåne men han verkar ändå juste @Daniel A.Nu är det väl jul igen!
Sortimentsprovning, Egly-Ouriet kvällens odlare.
Till en början löjromstoast med något spännande i glaset. Sedan ska vi dricka 6 viner från Egly halvblint. Så kan man ju hålla på 1 gång om året med samma originaldegorgering så att säga och uppleva utvecklingen.
Skål!
Visa bifogad bild 14914
Fantastiskt att du fick vara med om en sådan provning. Det är värt en resa bara det! Vad tyckte du om vingårdschampagnerna? Är framförallt nyfiken på Avize och Cremant som jag inte smakat.
När man ser Selosse Rosé på menyn för 180 € så tar man den oavsett mat.
Vad mysigt ni verkar ha det! Det enda jag saknar med era provningar är lite tanniner och allmänt rödtjut.Nu är sällskapet igång igen med @Ekdahl som ordnar tema champagne 2002.
Det gäller att ta tillfällena innan de försvinner, det sa min farmor.
Vi gängdrack också månadens pava innan dessa 4 drycker serverades.
Skål hälsar vi!
Visa bifogad bild 14965
Läste fel först, fick det till ...lite tanter och allmänt rödtjut. Vilket som hade funkatDet enda jag saknar med era provningar är lite tanniner och allmänt rödtjut.
Det låter som du undermedvetet (eller medvetet) fantiserar om Gudrun Schyman. Inget fel med det visserligen!Läste fel först, fick det till ...lite tanter och allmänt rödtjut. Vilket som hade funkat