Thomas
Medlem
Några vänner var över på middag och detta var kvällens uppställning. Guy Charlemagne 2002 är en bra och pålitlig champagne. En tydlig brödighet i doften och frisk smak med ganska mycket syra. Benoit Beaufort Prestige Grand Cru 2008 är enligt mitt tycke väldigt prisvärd . 399 kronor flaskan är bra pris för en helt okej Champagne. Röda äpplen och lakrits(?) i doften. Är dock som de flesta av denna årgång lite för unga. Finns potential för fin utveckling med åren. Mailly Grand Cru 2008 var inte mycket att hurra för. Okej, men ganska slätstruken och inte mycket att hoppas på för framtiden. Vilmart Grand Cellier d'Or 2012 var bra med god potential för framtiden. Alldeles för ung för tillfället men denna blir bra om några år. Gröna äpplen och lime i smaken, mycket syra. Sällan har nog ordspråket: Det är skillnad på skit och pannkaka passat så bra som ikväll. Inte för att dessa champagner var skit, utan för att Bollinger La Grand Annee 2004 är så väldigt mycket bättre. Jag lovordade den senast jag drack den, och undrade om den någonsin varit bättre. Den är ännu bättre idag än då. Jag tycker den har likheter med Charles Heidsieck Blanc des Millenaires 1995. Doften är underbar. Röda äpplen, rostat bröd men framför allt brända toner eller rent av krutrök. Fantastiskt!! Rund och fin smak av mogna äpplen, nötter och torkad frukt. Ett stort vin! Förrådet börjar sina, dags att fylla på.