Elvis
Medlem
Tackar! Den åkte på nyss!
Utvecklas champagnen även med förslutaren på?
Absolut, det är mycket luft i en halvfull flaska!
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Tackar! Den åkte på nyss!
Utvecklas champagnen även med förslutaren på?
Blev lite provning idag. Testade två mindre och ett lite större hus. Pol Roger BdB var överlägsen. Mums.
It's a christmas miracle!!!Pommery Champagne Cuvée Louise Brut 1998
Har inte druckit denna tidigare så visste inte helt vad jag skull vänta mig men....
Årets näst tråkigaste skumpa (efter den helt döda LeClaparten i våras). Undrade också om den var defekt då den hade en ton av kork i början. Har låtit ett glas stå några timmar för att vädra den. Korkdoften börjar försvinna efter men är nog där fortfarande. Och det är så lite av allt annat. Nästan ingen frukt och syra eller...nånting! Bummer!
Var riktigt irriterad ett litet tag innan jag accepterade att defekta/tråkiga viner råkar man ut för och blev glad att det inte var ett vin jag verkligen sett fram mot/sparat länge.
Sätter inga poäng på denna, gör en ny koll i morra hur den utvecklar sig över natten.
Visa bifogad bild 15307
Kul att den blev bättre! Då var den inte defekt ändåKorkdoften är borta.
Med stor risk att reta upp 98% av forumets medlemmar, dissar jag denna och all annan Champagne jag druckigt.
Den är väl i och för sig drickbar, men inte mer än så, som en bib vitvin med bubblor. Det tycker ju jag om det mesta från distriktet. Missförstå mig rätt, Champagne avdelningen i källaren ligger på en halvkonstant nivå av 80-100 flaskor. Med en aningens övervikt mot det rosa. Den är ju trots allt överlägsen det mesta rose vin på sommaren.
Denna då, jo för all del, av baksidestexten etiketten kan man gissa sig till en kombo av 07/08 möjligtvis 08/09. Degroderad November 2014 och det med en Dosage av 3,4 gram. Torr men ändå med rondör, kanske från faten? Bokna äpplen, men i övrigt tämligen anonym. Är nog mitt eget ointresse för dessa viner (förutom att det är lite festligt) som sätter betyget. 73 poäng, som 3 apor med kolsyra, typ.
Visa bifogad bild 15346
Trodde just att det framgick av texten ovan, för att det är en festlig dryck. Man serverar sina gäster ett vin dom tycker är förknippat med festlighet. Vad gällande det rosa! Framgick inte det heller??!! Eller har du läs problem!
Men frågan är såklart varför i he***** du har 80-100 flaskor som för dig motsvarar Tre Apor men kostar 5-10 ggr mer?
Med stor risk att reta upp 98% av forumets medlemmar, dissar jag denna och all annan Champagne jag druckigt.
Den är väl i och för sig drickbar, men inte mer än så, som en bib vitvin med bubblor. Det tycker ju jag om det mesta från distriktet. Missförstå mig rätt, Champagne avdelningen i källaren ligger på en halvkonstant nivå av 80-100 flaskor. Med en aningens övervikt mot det rosa. Den är ju trots allt överlägsen det mesta rose vin på sommaren.
Denna då, jo för all del, av baksidestexten etiketten kan man gissa sig till en kombo av 07/08 möjligtvis 08/09. Degroderad November 2014 och det med en Dosage av 3,4 gram. Torr men ändå med rondör, kanske från faten? Bokna äpplen, men i övrigt tämligen anonym. Är nog mitt eget ointresse för dessa viner (förutom att det är lite festligt) som sätter betyget. 73 poäng, som 3 apor med kolsyra, typ.
Visa bifogad bild 15346
En del drycker gillar jag spontant - för mig liksom kanske för Mouton är det röda viner som själva ryggmärgen direkt jublar åt - medan andra kräver viss träning, anpassning samt kanske också ett öppet sinne. Vita viner har jag lärt mig en hel del om här, från t ex vinofino men framför allt från Omar Khayyam - tack!. Champagne har jag inte kommit så långt med, vilket nog beror på att det ligger på en högre nivå av lyx, vilket gör att jag inte plockar fram det vid särskilt många tillfälllen, och om de tillfällena blev fler skulle jag troligen bli tvungen att hålla mig till en lite för enkel nivå av champagner. Ett par tre champagneupplevelser har gett mig en aning om vad andra pratar om, dock kryddade med ett slags make-belief, dvs en helhetsupplevelse som själva drycken inte kan ta åt sig hela äran för. Intressantast var ett ensamt glas iskall Heidsieck NV på restaurang.Jag tror inte att du retar upp någon. Det fina med vin är ju att det finns otroligt många stilar och sorter. En del gillar alla - andra endast ett fåtal. Champagne verkar du ju inte komma överens med.
Men från att reta upp till att få medhåll för åsikten är det nog ganska långt i det här fallet!
Fråga bara - luftningsmässigt tycker jag att man nästan behöver behandla en Champagne som en medelklass Bordeaux. Luft och tålamod. När du upplever Champagnen sluten och enkelspårig kanske det beror på bristen på luft och tålamod?
Öppna, häll upp ett glas, ställ tillbaka flaskan med resterande innehåll i kylen tre timmar med kork (eller som jag själv oftast gör - utan) - testa igen.
Hear hear.En del drycker gillar jag spontant - för mig liksom kanske för Mouton är det röda viner som själva ryggmärgen direkt jublar åt - medan andra kräver viss träning, anpassning samt kanske också ett öppet sinne. Vita viner har jag lärt mig en hel del om här, från t ex vinofino men framför allt från Omar Khayyam - tack!. Champagne har jag inte kommit så långt med, vilket nog beror på att det ligger på en högre nivå av lyx, vilket gör att jag inte plockar fram det vid särskilt många tillfälllen, och om de tillfällena blev fler skulle jag troligen bli tvungen att hålla mig till en lite för enkel nivå av champagner. Ett par tre champagneupplevelser har gett mig en aning om vad andra pratar om, dock kryddade med ett slags make-belief, dvs en helhetsupplevelse som själva drycken inte kan ta åt sig hela äran för. Intressantast var ett ensamt glas iskall Heidsieck NV på restaurang.
Låter ju bra, förutom.. Om man måste bearbeta ett vin för att tycka det är bra! Var det verkligen det då???Jag tror inte att du retar upp någon. Det fina med vin är ju att det finns otroligt många stilar och sorter. En del gillar alla - andra endast ett fåtal. Champagne verkar du ju inte komma överens med.
Men från att reta upp till att få medhåll för åsikten är det nog ganska långt i det här fallet!
Fråga bara - luftningsmässigt tycker jag att man nästan behöver behandla en Champagne som en medelklass Bordeaux. Luft och tålamod. När du upplever Champagnen sluten och enkelspårig kanske det beror på bristen på luft och tålamod?
Öppna, häll upp ett glas, ställ tillbaka flaskan med resterande innehåll i kylen tre timmar med kork (eller som jag själv oftast gör - utan) - testa igen.
Det messta av kvalitet kräver ganska mycket "arbete". För mig gäller det att man måste fokusera och ägna tid och kraft för att kunna njuta av exempelvis litteratur, konst, matlagning, musik, vinetc. Att bara läsa en deckare av Ian Rankin är avslappnande och skönt men att läsa James Joyce kräver mycket mer. Så ja, bra vin kräver arbete och de viner som är bara att korka upp och dricka är oftast (som en bra deckare) trevliga för stunden men lämnar sällan bestående minnen.Låter ju bra, förutom.. Om man måste bearbeta ett vin för att tycka det är bra! Var det verkligen det då???
Jag tror inte man kan intala sig att ett vin är bra, men däremot anpassa sina förväntningar på sikt. Lite flummigt, men har lite med just helhetsupplevelsen att göra.Låter ju bra, förutom.. Om man måste bearbeta ett vin för att tycka det är bra! Var det verkligen det då???
Det kan man ju kanske diskutera. Men jag behandlar nog de flesta av mina viner så. Om man sen väljer att kalla det bearbeta så kan man kanske göra det.Låter ju bra, förutom.. Om man måste bearbeta ett vin för att tycka det är bra! Var det verkligen det då???
Håller med om att kvalitet kräver en massa arbete. Men i mina ögon ligger det ansvaret på producenten, inte konsumenten. Jag menar, jag köper inte en Ferrari med moped motor, för att som konsument byta ut den till en V12Det messta av kvalitet kräver ganska mycket "arbete". För mig gäller det att man måste fokusera och ägna tid och kraft för att kunna njuta av exempelvis litteratur, konst, matlagning, musik, vinetc. Att bara läsa en deckare av Ian Rankin är avslappnande och skönt men att läsa James Joyce kräver mycket mer. Så ja, bra vin kräver arbete och de viner som är bara att korka upp och dricka är oftast (som en bra deckare) trevliga för stunden men lämnar sällan bestående minnen.
Men du köper vin som skall lagras i 10 år?Håller med om att kvalitet kräver en massa arbete. Men i mina ögon ligger det ansvaret på producenten, inte konsumenten. Jag menar, jag köper inte en Ferrari med moped motor, för att som konsument byta ut den till en V12