Den enda metod vi har för att avgöra hur de olika varianterna levererar mot varann är att prova blint. Ett angenämt nöje dessutom som ofta ger nya intressanta insikter.
Det som är svårt är att få tag i alternativa bubbel med rimlig ålder, tid på jästen och hög ambitionsnivå.
I provningen i Umeå var det ett NZ-bubbel under 300 kr som fick högst betyg av en av de mest prominenta champagnebedömarna som var med.
Ja, det är svårt att "få tag i alternativa bubbel med rimlig ålder, tid på jästen och hög ambitionsnivå". Mycket svårt. Jag skulle i princip sträcka mig till att påstå att det är omöjligt, om man verkligen önskar toppkvalitet (det är lite som att försöka att köpa surfplatta tillverkad i Somalia). Vad tror du att det beror på? Jag gav mina hypoteser till förklaring i mitt förra inlägg.
Jovisst, det kan väl vara att blindprovning är den bästa (eller minst dåliga) metoden att testa hur viner står sig mot andra utan att bli alltför påverkad av etikett. Men, det är ändå bara en snapshot över hur ett vin upplevs i ett ögonblick. Det kan inte på ett adekvat sätt avgöra hur vinet utvecklas över tid, varken med luftning över några timmar eller med lagring i åratal.
Jag minns väl när jag häromåret till en av forumets provningar (tror inte du var med just den gången) hade med mig en Salon 1996 samt några år yngre
Pol Roger Blanc de Blancs (kan nog ha varit 2002).
I början var den sistnämnda lika bra. Några satte Pol Roger lite högre, jag satte Salon något högre (kan dock ha varit påverkad av etikett, då jag var den enda i sällskapet som visste vad det var). I princip var det dock en högst marginell diskrepans i upplevd kvalitet. Det säger en del om Pol Roger Blanc de Blancs i kvalitet att det ens ett tag kunde stå sig mot Salon 1996, men...
Efter ett par timmar med luft hade Salon 1996 dragit ifrån, och rejält. I princip tyckte alla i sällskapet att den var betydligt bättre. Det dyrare/"finare" vinet av de två hade vuxit så mycket att det var svårt att ta miste på. Jag tror att om någon närvarande på provningen skulle säga att Salon 1996 inte var större, mot slutet, utan tvärtom blev den höjd till skyarna.
Det är just sådant som provningar av en liten skvätt under ett ögonblick (eller i varje fall några minuter) missar. Medan öppen provning (då man vet vad man dricker) säkert generellt gynnar det dyrare/"finare" vinet då man blir påverkad av etiketten, så blir helt blind provning något orättvis åt andra hållet, då det generellt sett är just dyrare/"finare" viner som vinner på tid, och således inte får möjlighet att visa upp sina fulla kvaliteter under sådana omständigheter.
Jag har ingen lösning på "problemet", utan förklarar bara hur jag ser på saken.
Detta tror jag även kan förklara hur jag ser på att det nyzeeländska mousserande vinet vann, hos en champagne-intresserad, vid ett tillfälle. Jag var inte där så jag vet inte exakt vad som hände. Om alla viner på den provningen lagrats i 10 år, hade resultatet blivit detsamma? 15 år? 20?
Sammanfattat kan man inte bestämt förvänta sig att dyrare vin är godare (enligt enskild persons subjektiva smak). Så fungerar det inte. Pris hänger ihop med omsorg/ambitionsnivå, skördeuttag, markpris, marknadsföring etc. Det kan aldrig finnas garantier för att dessa faktorer skall korrelera med enskild persons smakupplevelse på ett visst sätt.
Dessutom anser jag att var och en måste hitta sin strategi för att välja rätt vin för just dem, baserat på pris vs. kvalitet, nivån av eget vinintresse samt ekonomi. Finns ingen
one size fits all där, inte ens när man bara ser till vinintresserade. Jag tycker mig ha hittat min strategi i frågan, men är ytterst väl medveten om att den absolut inte skulle fungera för alla.