Darth Angelus
Medlem
Mina största upplevelser har också tveklöst kommit från Champagne.När det gäller vad jag själv tycker har mina största upplevelser med bubbel kommit från Champagne. Oavsett om det har varit blint eller öppet.
Det jag hoppas är att fler ursprung med goda förutsättningar lyckats såpass bra med sina bubbel att mousserande vin från Champagne får lite tuffare konkurrens och priserna blir lite mer humana på den bubbelkvalitet min gom kräver för att vinstilen ska vara intressant jämfört med andra vinstilar.
De säger ju att kalkrik jord och ganska svalt klimat utmärker Champagnes förutsättningar. Den kombinationen lär ju innebära ganska kraftiga begränsningar av vilka områden som är relevanta. Södra England kan jag tänka mig som ett sådant område. Men då England redan är tätbefolkat (betydligt mer än Frankrike) gissar jag på att odlingsbar mark i stora mängder och som inte redan utnyttjas lär bli tufft att uppbringa.
Sedan skall ju annat till också.
Tror att det kan ta väldigt lång tid innan din förhoppning infrias, av skäl jag redan nämnt. Champagne har ett mycket starkt varumärke i mousserande-branchen (liksom exempelvis Skottland har i whisky-branschen) vilket troligen leder till att de kan ta mer betalt för samma kvalitet, för lång tid framöver.