Här kommer mina spartanska noter från 06-provningen. Comtes 06 & 07 var halvblint för mig och jag hade fått förvarning om att Gosset 06 troligtvis var med. Poäng (1-5) sattes efter varje flight innan avtäckning och innan vi började diskutera vinerna.
Flight 1
Bonnaire 2006 - 2p
Mogen och bäst doft. Honung och nöt. Bra syra och lite bränd smak samt en aning bitter. Gissade BdB och Hugot 06.
Bonnaire 2008 - 3p
Anonym och sluten i en början men tog sig ordentligt med luft. Lite kolaaromer och odlarstil. Krämig och fin mousse skrev jag vilket borde vart en ledtråd till Cremant och varför inte Bonnaire men jag gissade Hugot 08. Trodde på BdB och oddsen för att Hugot skulle dyka upp var höga.
Gosset 2006 - 2p
Lite rökig och stickig doft tillsammans med äpplen. Kändes som blend. Även här skrev jag krämig, tyckte även den var lite sötaktig och inget jag gillade. Slutsats Gosset 06.
Bonnet-Ponson NV - 1p
Var övertygad om att denna var samma vinmakare som nr 3 men riktigt trist.
Flight 2
Damien Hugot 2006 - 1p
Den ända 06an som jag på förhand tyckt om men tydligen inte blint. Smörig men trist smak med en bitter ton. Gissade Pol Roger 06.
Benoît Beaufort 2008 - 3p
Klar odlarstil med blommor och vanilj. Bra syra. I mina anteckningar har jag gissat på Pol Roger 08 eller 04. Hur går det ihop med vad noterat!?
Pol Roger Vintage 2006 - 3p
Rökig och lite krutig. Har skrivit vattning med vilket inte låter så gott... Bra syra och har tydligen varit inne på prestige och DP, möjligtvis 08 men sedan har jag ändrat mig till ingen gissning alls.
Damien Hugot 2008 - 2p
Samma stil med lite rökighet men även en viss unkenhet. Balanserad men tråkig. Har varit inne på en till 06a.
Ca’ del Bosco Annamaria Clementi 2008 - 2p
Förstod inte alls var det var. Hade svårt att få fram någonting alls. Kul för jag hade med mig samma vin blint för någon vecka sedan och då tog alla det också för champagne. Alldeles för ungt och tydligen är 08 en dålig årgång i Franciacorta. Kom inte ihåg om jag gissade någonting här.
Flight 3
Knappt några anteckningar alls, mest nerskrivna gissningar där jag nästan spikade. Oblind tupp eller blind höna..?
Comtes 2006 - 2p
Halvblint och rätt solklart att det var en krutig Comtes och 06a.
Comtes 2007 - 3p
Samma stil men syrligare och friskare. Lätt att gissa Comtes 07.
Pol Roger Winston 2006 - 4p
Kvällens solklart bästa vin och kändes som en prestige. Gissade WC men 08. Nära 5 p.
Pol Roger Winston 2008 - 3p
Kändes också som en prestigen men alldeles knuten och outvecklad. Gissade WC 06. Alldeles obegripligt att jag kan ha kastat om årgångarna. Ända rimliga förklaringen är att mina fördomar gentemot årgången 06 spelade ett spratt. En 06a kan ju inte vara så bra som vin nr 3.
Canada ice bubbel - 1p
Riesling kändes det som och tror det var baserat på det. Gissade faktiskt på kanadensiskt bubbel!
Det hade jag inte gjort om jag nu inte visste att
@Sörplarn hade varit där nyligen men ändå.
Bonusar
Bollinger La Côte aux Enfants 2014
Solklar PN för mig men väldigt moderna ala USA. Parfym, fat och vanilj. Efter lite funderingar med ledtråd om vem som hade med sig vinet gissade jag Bouzy eller Ambonnay Rouge. Riktigt bra och jag har för mig att jag ville sätta 3,5p.
Alfred Gratien Milesiemme 2005
Tyvärr inga anteckningar på detta vinet och hann inte ens begrunda vinet innan det avtäcktes av en ivrig deltagare. Trots det är det frågan om den inte t.o.m. slog Winston 06.
Slutsatsen av provningen blir att jag fortsatt kommer dissa 2006 som årgång. Även blint hade jag svårt för 06orna med undantag för Pol Roger. Att det kommer finnas undantag är självklart men på det stora hela är det inget jag går igång på vare sig igår, idag, imorgon eller för evig framtid. Är det någon som vill köpa mina Comtes så säg till.
Mycket kul provning och särskilt tack till
@kimnyblom som ordnade med arrangemang och lokal samt grym bonus. Vad som var mindre lyckat var fortsättningen på kvällen ute på lokal. Där blev det mer champagne.