Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

kimnyblom

Medlem
bJGU4w7.jpg

Körde lite bubbel med ett gäng från forumet igår. Temat var 06or vs. div referenser.

WOTN blev Winston 06 och på en hedersam andraplats röstades Hugot 08 fram. Winston 08 var ung. Gratien 05 som bonus sent på kvällen levererade fint utom tävlan!

Uppvärmning: Derot-Delugny Pinot Gris.
———————————————
1. Bonnaire brut 2006
2. Bonnaire brut 2008 (flightvinnare)
3. Gosset Grand Milesiemme 2006
4. Bonnet-Ponson NV
—————————————
5. Damien Hugot 2006
6. Benoît Beaufort 2008
7. Pol Roger Vintage 2006
8. Damien Hugot 2008 (flightvinnare)
9. Ca’ del Bosco Annamaria Clementi 2008
—————————————
10. Comtes 2006
11. Comtes 2007
12. Pol Roger Winston 2006 (flightvinnare, WOTN)
13. Pol Roger Winston 2008
14. Canada ice bubbel..
——————————————
15. Bollinger La Côte aux Enfants 2014.
——————————————
16. Alfred Gratien Milesiemme 2005

Glömde anteckningarna i källaren men någon annan deltagare meddelar säkert det fullständiga resultatet från omröstningen.

bJGU4w7.jpg

Körde lite bubbel med ett gäng från forumet igår. Temat var 06or vs. div referenser.

WOTN blev Winston 06 och på en hedersam andraplats röstades Hugot 08 fram. Winston 08 var ung. Gratien 05 som bonus sent på kvällen levererade fint utom tävlan!

———————————————
1. Bonnaire brut 2006
4. Bonnet-Ponson NV
—————————————
5. Damien Hugot 2006
6. Benoît Beaufort 2008
—————————————
10. Comtes 2006
11. Comtes 2007
14. Canada ice bubbel..
——————————————
——————————————

Glömde anteckningarna i källaren men någon annan deltagare meddelar säkert det fullständiga resultatet från omröstningen.
Hur var Alfred Gratien 2005? Jag hade stuckit då.

Jag undrar om inte Bollinger La Côte Aux Enfants 2014 faktiskt fick högst totalpoäng (31). (Detta såvida inte den senare Alfred Gratien slog den, i varje fall). Inte för att framhäva eget bonusvin (Winston Churchill 2006 var det jag hade med mig).
Fast å andra sidan var det ju inte champagne (nåväl, var förstås från Champagne även om det p.g.a. tillverkningen och avsaknaden av mousse inte får heta champagne), och dessutom var den utanför den ordinarie provningen. Kanske bedömde deltagarna rött utifrån andra kriterier också.Så jag kan nog köpa att Winston Churchill 2006 var WotN i alla fall.

Hursomhelst, jag själv gillade flight 3 mycket. Frånsett det mediokra kanadensiska bubblet var alla där mycket bra. Kanske skulle jag sätta Winston Churchill 2008 först, följt av Comtes de Champagne 2006, Comtes de Champagne 2007 och Winston Churchill 2006. Men det är hårfint.

Kvällens besvikelse var för mig Pol Roger Vintage 2006. Visst, det sämsta vinet var det inte, bara sämst relativt vad jag hade kunnat vänta mig. Varken blint eller när det var avtäckt kunde jag hitta något särskilt tilltalande med det. Jag vet att huset Pol Roger kan göra riktigt bra champagne, se Winston Churchill. Nu klassas Winston Churchill som prestige och Vintage som vanlig årgångschampagne, men Vintage är betydligt svagare även relativt de respektive kategorier (prestigechampagne vs. årgångschampagne) som de tillhör.

Tack allesammans för en fin vinkväll!

Ekdahl

Medlem
bJGU4w7.jpg

———————————————
1. Bonnaire brut 2006
4. Bonnet-Ponson NV
—————————————
5. Damien Hugot 2006
6. Benoît Beaufort 2008
—————————————
10. Comtes 2006
11. Comtes 2007
14. Canada ice bubbel..
——————————————
——————————————

Verkligen bra viner. För mig var det Hugot -08 som stack ut, tycker verkligen den blommat ut nu. Min egen analys var Bolly fast med mer odlarstil. Tycker också att alla Prestiger i sista flighten iofs var bra men alldeles för unga, bäst just nu tyckte jag Comtes -07 var.

Sedan får man nog ge @Crist(al)ian 77 lite rätt som inte tycker 2006 är bra, överlag så var den årgången svagare än sina motsvarigheter. Utom Winston då, men -08 är nog bara för ung (och rimligen rätt nydeggad) just nu för att kunna konkurrera på allvar.

Sörplarn

Medlem
Resultat, rösterna lades blint.
  1. (12). Pol Roger Winston 2006 (flightvinnare, WOTN) 29
  2. (2.) Delad Bonnaire brut 2008 (flightvinnare) 28, (8) Damien Hugot 2008 (flightvinnare) 28, (11). Comtes 2007 28
  3. (5). Damien Hugot 2006 27
  4. (6). Delad Benoît Beaufort 2008 25, (13). Pol Roger Winston 2008 25, (10). Comtes 2006 25
  5. (7). Pol Roger Vintage 2006 24
  6. (3). Gosset Grand Millesimes 2006 22
  7. (1). Bonnaire brut 2006 21
  8. (9). Delad Ca’ del Bosco Annamaria Clementi 2008 20, (4). Bonnet-Ponson NV 20
  9. (14). Canada ICE bubbel. 12

Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Här kommer mina spartanska noter från 06-provningen. Comtes 06 & 07 var halvblint för mig och jag hade fått förvarning om att Gosset 06 troligtvis var med. Poäng (1-5) sattes efter varje flight innan avtäckning och innan vi började diskutera vinerna.

Flight 1

Bonnaire 2006 - 2p
Mogen och bäst doft. Honung och nöt. Bra syra och lite bränd smak samt en aning bitter. Gissade BdB och Hugot 06.

Bonnaire 2008 - 3p
Anonym och sluten i en början men tog sig ordentligt med luft. Lite kolaaromer och odlarstil. Krämig och fin mousse skrev jag vilket borde vart en ledtråd till Cremant och varför inte Bonnaire men jag gissade Hugot 08. Trodde på BdB och oddsen för att Hugot skulle dyka upp var höga.

Gosset 2006 - 2p
Lite rökig och stickig doft tillsammans med äpplen. Kändes som blend. Även här skrev jag krämig, tyckte även den var lite sötaktig och inget jag gillade. Slutsats Gosset 06.

Bonnet-Ponson NV - 1p
Var övertygad om att denna var samma vinmakare som nr 3 men riktigt trist.

Flight 2
Damien Hugot 2006 - 1p
Den ända 06an som jag på förhand tyckt om men tydligen inte blint. Smörig men trist smak med en bitter ton. Gissade Pol Roger 06.

Benoît Beaufort 2008 - 3p
Klar odlarstil med blommor och vanilj. Bra syra. I mina anteckningar har jag gissat på Pol Roger 08 eller 04. Hur går det ihop med vad noterat!?:eek:

Pol Roger Vintage 2006 - 3p
Rökig och lite krutig. Har skrivit vattning med vilket inte låter så gott... Bra syra och har tydligen varit inne på prestige och DP, möjligtvis 08 men sedan har jag ändrat mig till ingen gissning alls.

Damien Hugot 2008 - 2p

Samma stil med lite rökighet men även en viss unkenhet. Balanserad men tråkig. Har varit inne på en till 06a.

Ca’ del Bosco Annamaria Clementi 2008 - 2p

Förstod inte alls var det var. Hade svårt att få fram någonting alls. Kul för jag hade med mig samma vin blint för någon vecka sedan och då tog alla det också för champagne. Alldeles för ungt och tydligen är 08 en dålig årgång i Franciacorta. Kom inte ihåg om jag gissade någonting här.

Flight 3
Knappt några anteckningar alls, mest nerskrivna gissningar där jag nästan spikade. Oblind tupp eller blind höna..?

Comtes 2006 - 2p
Halvblint och rätt solklart att det var en krutig Comtes och 06a.

Comtes 2007 - 3p

Samma stil men syrligare och friskare. Lätt att gissa Comtes 07.

Pol Roger Winston 2006 - 4p
Kvällens solklart bästa vin och kändes som en prestige. Gissade WC men 08. Nära 5 p.

Pol Roger Winston 2008 - 3p

Kändes också som en prestigen men alldeles knuten och outvecklad. Gissade WC 06. Alldeles obegripligt att jag kan ha kastat om årgångarna. Ända rimliga förklaringen är att mina fördomar gentemot årgången 06 spelade ett spratt. En 06a kan ju inte vara så bra som vin nr 3.

Canada ice bubbel - 1p
Riesling kändes det som och tror det var baserat på det. Gissade faktiskt på kanadensiskt bubbel!:cigarr: Det hade jag inte gjort om jag nu inte visste att @Sörplarn hade varit där nyligen men ändå.

Bonusar
Bollinger La Côte aux Enfants 2014
Solklar PN för mig men väldigt moderna ala USA. Parfym, fat och vanilj. Efter lite funderingar med ledtråd om vem som hade med sig vinet gissade jag Bouzy eller Ambonnay Rouge. Riktigt bra och jag har för mig att jag ville sätta 3,5p.

Alfred Gratien Milesiemme 2005
Tyvärr inga anteckningar på detta vinet och hann inte ens begrunda vinet innan det avtäcktes av en ivrig deltagare. Trots det är det frågan om den inte t.o.m. slog Winston 06.

Slutsatsen av provningen blir att jag fortsatt kommer dissa 2006 som årgång. Även blint hade jag svårt för 06orna med undantag för Pol Roger. Att det kommer finnas undantag är självklart men på det stora hela är det inget jag går igång på vare sig igår, idag, imorgon eller för evig framtid. Är det någon som vill köpa mina Comtes så säg till.:)

Mycket kul provning och särskilt tack till @kimnyblom som ordnade med arrangemang och lokal samt grym bonus. Vad som var mindre lyckat var fortsättningen på kvällen ute på lokal. Där blev det mer champagne.:baksmälla:

Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Kul provning! För mig är det överraskande att Pol Roger Vintage 2006 klarade sig så dåligt. Jag provade den i en Pol Roger-vertikal för ett drygt år sedan och hade den som trea bakom 2002 och 2000, men före 1999, 2004 och 2008. Satte 92 på CT och köpte några på magnum som jag inte korkat upp än.
När jag kolla mina anteckningar så har jag gett Pol Roger 06 godkänt och bra för att vara 06a.

Starkt av Damien Hugot och Bonnaire i det tuffa sällskapet!
Även om jag satte låga poäng på Hugot så har jag gillat hans viner tidigare. Däremot är Rosén, NV på magnum och VV hans viner som jag tyckt allra bäst om. Kul att Hugot lyckas blint för det betyder att vi kan lite på forumets samlade omdömen. När det gäller Bonnaire så är det en producent som har oförtjänt lite publicitet i förhållande till kvalitén. Kanske har Bonnaire för billiga viner... @magnum och @LarsW har ju promotat Bonnaire lite på forumet.

Starkt ja men inte förvånande för mig att Hugot och Bonnaire lyckas bra blint. Däremot är jag förvånade över att jag sågade Hugot 06 blint själv, just det vinet som var det ända från 06 som jag ansåg gick och dricka. Så kan det bli blint...:oops:

MartinE

Medlem
Philipponnat Clos des Goisses 1996:

Stor doft med källare och mognadstoner.
Finns en hel del friskhet kvar i smaken, men det märks definitivt att den inte är i sin ungdom längre. Balansen är oklanderlig, komplexiteten och längden mycket bra. Ganska lång eftersmak.

I mitt tycke en enastående champagne (en av de bästa jag druckit på väldigt länge) värd en poäng på 96+.
Kul! För mig är Clos des Goisses en relativt svag 96:a (men givetvis på en hög nivå – missförstå mig inte) och den underpresterade dessutom när jag drack den på en stor Clos des Goisses-provning i höstas.

LarsW

Medlem
När det gäller Bonnaire så är det en producent som har oförtjänt lite publicitet i förhållande till kvalitén. Kanske har Bonnaire för billiga viner... @magnum och @LarsW har ju promotat Bonnaire lite på forumet.
Får väl se till att snickra ihop en provning med Bonnaire-tema snart så folk fattar vad vi tjatar om... ;)

För dem som vill finna ut själva så har Premier Grands Crus en trevlig samling Bonnaires till vettiga priser! Alla är bra men vill nog slå ett extra litet slag för Variance med sin ekfatslagring.

Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Får väl se till att snickra ihop en provning med Bonnaire-tema snart så folk fattar vad vi tjatar om... ;)

För dem som vill finna ut själva så har Premier Grands Crus en trevlig samling Bonnaires till vettiga priser! Alla är bra men vill nog slå ett extra litet slag för Variance med sin ekfatslagring.

Provningar är alltid kul!

Grymt bra priser. Variance är min favorit med, åtminstone ung. Min huschampagne för tillfället.:)

Pierre Moncuit Vieille Vigne Cuvée Nicole Moncuit Brut Blanc de Blancs 2005

Doft: Ungdomlig (ganska men inte väldigt ung) Blanc de Blancs doft med en aning bröd och källare.
Smak: Ganska lätt och elegant med bra men inte fantastisk balans och längd. I en fas där ungdomen börjar dra sig tillbaka så man kan hitta annat bakom.
Poäng 91-92

Ett helt klart trevligt Mesnil-bubbel. Något bättre än det från kooperativet som jag drack häromveckan, till ungefär dubbla priset.

MartinE

Medlem
fullsizeoutput_2808.jpeg

I torsdags var jag på en trevlig provning! Tema: Belle Epoque, inklusive två flaskor som ännu inte hunnit släppas.

Perrier-Jouët Grand Brut (2012-bas): Husets standardcuvée utgjorde en trevlig start på kvällen! Fruktig, något brödig och förhållandevis komplex doft med inslag av jäst, citrus, gröna äpplen, kex, krusbär, persika och aprikos. Smaken är frisk och fruktig; torr men med en tydlig dosage. Citrus, gröna äpplen och aprikos.

2011 Belle Epoque: Mycket, mycket bra och bland det bästa jag druckit från årgången! Något fruktig doft med viss sälta. Inslag av mineral, päron, ostkant, salmiak, persika och kex. Generös och förhållandevis utvecklad smak som primärt bjuder på gula äpplen, citrus och omogna päron.

2007 Belle Epoque: Brödig och något utvecklad doft med laktiska toner. Inslag av grovt bröd, salta pinnar, ostkant, citronskal, persika och nougat. Smakmässigt är den elegant och fortfarande ung. Gula äpplen, persika och citrus. Mycket bra!

2006 Belle Epoque Blanc de Blancs: Fruktig och något utvecklad doft med inslag av citron, kalk, honungsmelon och grädde. Smaken är ung, men förhållandevis fruktig (gula äpplen och söt grapefrukt). Mycket lovande!

2004 Belle Epoque Blanc de Blancs: Kraftfull, blommig och komplex doft med brända toner. Inslag av vita blommor, honung, rostat bröd, knäck och mandlar. I munnen hittar man massor av underbar frukt i kombination med honung och mandlar. En fantastisk champagne och helt klart kvällens bästa vin!

2010 Belle Epoque Rosé: Något bärig doft med efter hand något rostade toner. Inslag av smultron, mandlar och kex. Bärig och torr smak av tutti frutti i ganska lätt stil. Väldigt charmig!

2006 Belle Epoque Rosé: Kraftfull och bärig doft med med laktiska toner. Inslag av smultron, blodapelsin och brioche. Smaken är bärig och något utvecklad med toner av smultron och blodapelsin. Riktigt härlig!

MartinE

Medlem
Belle Epoque BdB, det är en av få prestiger jag inte provat...
Det här var första gången jag drack den. Med tanke på prisbilden för både den och rosén blir det ofta naturligt att välja något annat - exempelvis ”vanliga” Belle Epoque! För även om BE BdB 2004 är en fantastisk champagne skulle jag nog hellre köpa två flaskor av den vanliga än en BdB.

Tillägg: Nästa årgång av vanliga Belle Epoque blir för övrigt 2012! Osäker på när den släpps.

Trydebull

Medlem
I torsdags var jag på en trevlig provning! Tema: Belle Epoque, inklusive två flaskor som ännu inte hunnit släppas.
Riktigt flott uppställning!

Med tanke på prisbilden för både den och rosén blir det ofta naturligt att välja något annat - exempelvis ”vanliga” Belle Epoque!
Bdb:n har jag inte heller druckit men jag måste säga att BE rosé är ruggigt bra! Har 04, 05 och 06 (och tillsammans med 02 är det de enda årgångar jag druckit) - och jag tycker nog att just 06 är strået vassare än de övriga. Men verkligen rosé jag uppskattar!

Toppen