Daniel A
Administratör
Sen ska det sägas att jag vanligtvis inte tycker Rosé tillför skumpan så mycket utom färg (vilket iof är kul) men dessa är undantagen...
Låter som att du dricker alldeles för lite rosé de saignée!
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Sen ska det sägas att jag vanligtvis inte tycker Rosé tillför skumpan så mycket utom färg (vilket iof är kul) men dessa är undantagen...
Nästa provning vi ska ha är tema Rosé!Låter som att du dricker alldeles för lite rosé de saignée!
Den som finns på SB nu, vilken bas har den?Skålade precis in det nya kinesiska året med sista flaskan Charles Heidsieck Brut Reserve med 08-bas! Snacka om trevlig NV! Den går från klarhet till klarhet. Blir att investera i ett par lådor när den kommer med -12 bas!
Skål för Grisens år! (vilket råkar vara mitt år )
Roederer Estate L’Ermitage är förträfflig. Speciellt för sin peng, och för att inte komma från Champagne-distriktet.Visa bifogad bild 15722
Variation på roederer med damien hugot bdb 2008 som bubblare testade jag och några kompisar i söndags.
Roederer estate l'ermitage 2011.
Roederer vintage 2009
Roederer NV
Damien hugot bdb 2008.
Hade med ett frågeformulär utöver att jag storsint bjöd på anteckningspapper till deltagarna.
Inga detaljerade noter från min sida.
Blindad servering tack vare min hjälpsamma fru.
Enhällig vinnare var damien hugot. Är ju något visst med drickfärdig bdb. Mycket mogna nougatdofter och mörkt äppelkött och honung i doften. Fint komplext vin som balanserade syra och mineral väldigt trevligt. Generöst matvin men kanske inte som aperitif.
Tvåa kom enhälligt (faktum är att alla tyckte lika i rangordningen) roederer estate l'ermitage 2011. Riktigt bra. Lite friskare och syrligare. Inbjudande blommig doft. All round champagne
Trea kom roederer vintage 2009. I ärlighetens namn så kanske denna har störst potential och dracks för tidigt. Klen knuten doft i början som sakta utvecklades till brödigt välbehag.
Sist kom roederer brut premier NV. Mindre av allt.
Som kuriosa kan man tillägga att estaten och vintage 2009 och damien hugot har samma poäng på CT alla tre. 91.3.
Kul med icke champagne som var så jäkla bra och för en ynka femhunka i weblagret på bolaget. Finns 50 kvar åt er. Perfekt om man högst vänskapligt vill sätta dit någon champagnesnobb på provning.
Står mellan Louis och Billecart just nu. Billecart har lite högre sockerhalt (9g) vilket jag tror att min fru föredrar. Fler förslag innan jag beställer?
Skålade precis in det nya kinesiska året med sista flaskan Charles Heidsieck Brut Reserve med 08-bas! Snacka om trevlig NV! Den går från klarhet till klarhet. Blir att investera i ett par lådor när den kommer med -12 bas!
Louis Roederer är en av de absolut bästa champagne-husen, i mitt tycke. Inom varje prisklass och kategori håller de sig till de bättre/bästa, även där andra hus har relativa svackor. Kanske det mest tillförlitliga huset av alla, om man räknar bort de som uteslutande ligger i prestige-segmentet (Krug, Salon).Alla gillar Louis Roederer Rosé, men Billecart-Salmon Rosé är också jättebra.
Skålade precis in det nya kinesiska året med sista flaskan Charles Heidsieck Brut Reserve med 08-bas! Snacka om trevlig NV! Den går från klarhet till klarhet. Blir att investera i ett par lådor när den kommer med -12 bas!
Den som finns på SB nu, vilken bas har den?
jo det där ska vara 2012-bas.Jag plockade ut denna herre idag:
borde inte det vara 2012 bas? Eller är jag ute å cyklar? Visa bifogad bild 15739
jo det där ska vara 2012-bas.
Verkar som man får ta sig till ett bolag och se om man kan komplettera sina 2010r i närtid
Drick nu eller lagra! Det här är ingen champagne som måste ligga i 10 år för att bli god. Äldsta blandvinet är från 1996!Jag som är helt rookie på Charles, skulle ni säga att 2012 bas kan bli riktigt trevlig om den lagras?
Jag är också rookie. Gillade 08 bas, gillar 10 bas och 12 lär jag också gilla.Jag som är helt rookie på Charles, skulle ni säga att 2012 bas kan bli riktigt trevlig om den lagras?
Tack!Jag är också rookie. Gillade 08 bas, gillar 10 bas och 12 lär jag också gilla.
Tack! Vart hittar man infon om vilka blandviner den innehåller?Drick nu eller lagra! Det här är ingen champagne som måste ligga i 10 år för att bli god. Äldsta blandvinet är från 1996!
"För Charles Heidsieck är deras prioritet att producera kvalitativa multi-vintage champagner. Huset har avstått från att lansera flera toppårgångar, som exempelvis årgång 2002, för att hålla dessa viner till Brut Réserve. Denna cuvée består alltid av 40 procent reserv vin med en genomsnittsålder av imponerande 10 år, där den äldsta beståndsdelen består av vin från den legendariska årgången 1996.Tack! Vart hittar man infon om vilka blandviner den innehåller?
Glöm bara inte bort att lagra några också! Jag lovar att den kommer att vara ännu bättre om tio år än idag!Drick nu eller lagra! Det här är ingen champagne som måste ligga i 10 år för att bli god. Äldsta blandvinet är från 1996!
Som jag skrev i en annan tråd häromdagen upplever jag att CH degorgerar löpande och blandar ganska friskt i ordningen mellan de olika utgåvorna. Det finns exempelvis flaskor med 2012-bas som degorgerades redan 2016 samtidigt som det finns flaskor med 2010-bas som deggades senare! Och nu dyker det upp "2012or" med senare degdatum än ovan nämnda "2010:a". Hur "politiken" bakom det arbetssättet ser ut vet jag inte, men det är onekligen ganska intressant!Har en fråga på Charles Heidseck, jag har druckit min sista 07-bas och funderade på att beställa några flaskor med 10an som basvin för att få några år extra lagring på köpet mot att köpa 12an som finns nu på SB. Dessa har haft 8 och 7 år från de är lagda i källaren till degorgering men såg att de nu säljer 12an som då har 5 år till degorgering. Beror detta på att de kontinuerligt degogerar till den ”basen” är slut? Vilken skilland i smak kan man förväntas sig av en flaska som ligger säg då 8 år till degogering vs. en flaska som har 5 år innan degogering men som man sen lagrar i tre år extra? Vet inte om frågan är lite rörig eller har ett bra svar?