God morgon vänner. Tack för all trevlig läsning.
En fråga. Har senaste två-tre åren skapat ett större vin intresse framför allt champagne. Har funderat på att köpa på mig ett par olika NV champagner för att under ett par år testa hur de utvecklas. Tänkte köpa 10 av varje och dricka de halvårsvis. Alltså ge de en utvecklings period på 5 år. Har ni några tips på bra NV standard eller billigare årgångs champagne. Tänkte 400-600kr flaskan (har inte världens största plånbok men tänkte använda en liten besparing till detta trevliga projekt)
Har tre varianter jag har kollat in. Tänkte kanske en fjärde eller femte.
Louis roedered nv 10st
Bollinger nv 10st
Charles heidaeck 10st
Har ni några tips ?
Kul projekt. Jag har själv några liknande projekt på g. Första anmärkningen är redan på metoddelen. Att testa varje halvår i 5 år kommer inte ge dig någon bra bild av mognadens effekt på vinet. Föreslår intervaller på 2-3 år istället. Risken är att du kommer studera flask- och "jag"-variation istället med ditt nuvarande upplägg. 5 år är en rätt så kort tid även för enklare champagne och på ett halvår händer det inte mycket.
Mitt första tips är således att köpa en kartong (6st) av varje vin istället. Öppna en flaska vid köp och sedan en till varje 2 år. Då kommer du kunna följa vinet i 10 år istället och få en större aha upplevelse med all sannolikhet. Dessutom sparar du lite pengar som du kan spendera på andra viner. Är du otålig behöver du inte vänta i 2 år på alla viner utan du kan öppna andra flaskan av vin X efter ett halvår och vin Y efter ett år osv, och därefter vänta 2 år igen.
Till vinvalen. Tycker du har en bra mix och tycker definitivt att du ska hålla fast vid Bollinger av flera skäl. För det första tycker jag den är bra till skillnad från många här, men framförallt är den i en annan maskulinare och matigare stil. Inget emot Pol Roger men den är i liknande stil som Roederer.
När du ändå bemödar dig med att investera i detta projekt tycker jag du ska ha än större spridning på vinerna. Exempelvis odlare vs hus och BdN vs BdB. Då har jag följande tips.
BdB
Pierre Peters NV eller Esprit 2012?
Bonnaire NV eller 2009?
Diebolt Prestige NV
BdN
Eric Rodez BdN
Andre Clouet Silver Brut (supertorr ung men borde mogna fint)
Pommery Wintertime
Till sist hade jag haft med den bespottade Moët NV för att se om det händer någonting med ålder. Jag drack själv en 4 år gammal Veuve Clicqout NV på halvflaska som var bland det bättre jag druckit från det huset (även om det inte säger så mycket i min bok). Annat intressant alternativ är Lanson NV som kör en kompromisslös stil utan malo. Ung är den helt odrickbar anser jag men det är främst på syran som dödar allt. Fick en Extra Age BdB (sendeggad) blint och den var helt ok. Lanson behöver du nog följa i 30 år...
Jo, fast jag behöver mailledes fråga säljare. Jag kan inte se flaskorna. Jag kan givetvis fråga ”när de är lagda i källaren” men tänkte höra om det fanns något mer gängse uttryck såsom vårt ”basår”.
Fick mina magnum idag och de är deggade 2017 med basen 2012 (står alltså 2013 på flaskan för att vara tydlig).