Martin Hansson
Medlem
Som jag skrev i en annan tråd häromdagen upplever jag att CH degorgerar löpande och blandar ganska friskt i ordningen mellan de olika utgåvorna. Det finns exempelvis flaskor med 2012-bas som degorgerades redan 2016 samtidigt som det finns flaskor med 2010-bas som deggades senare! Och nu dyker det upp "2012or" med senare degdatum än ovan nämnda "2010:a". Hur "politiken" bakom det arbetssättet ser ut vet jag inte, men det är onekligen ganska intressant!
En flaska som fått ligga längre tid på jästfällningen borde, åtminstone i teorin, ha möjlighet att utveckla en större komplexitet. Samtidigt beror det där och framförallt hur du upplever den/dem till stor del på när du dricker champagnerna. Tiden "på korken" spelar nämligen också väldigt stor roll i sammanhanget! Exempel: En flaska som fick fyra års lagring på jästfällningen och som dricks sju år efter degorgering kan mycket väl smaka bättre än en flaska av samma champagne som fick sju års lagring på jästfällningen och som dricks fyra år efter degorgering!
Tillägg: I din situation skulle jag helt klart prioritera utgåvan med 2012-bas. Men det är ju alltid bäst att köpa båda!
Tack för utförligt svar, jag var lite konfunderad över skillnaderna jag såg men då är det inget man kan förutspå eller säkert invänta, lagrade mina 07bas som degogerades 16 i ca två år och de var bra men insåg då att man behöver ha några som legat ett par år i källaren innan man konsumerar. Ska nog då köpa några med 10 bas och fler med 12 bas för framtiden.