Borjes_bubblor
Hobbyfantast - Instagram: borjes_bubblor
2012/2011/2010
Är 2012 basårgången?
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
2012/2011/2010
Ja, men tror det är mindre än 50%.
Nja, men av nån anledning verkar många vilja ha detaljer just om Selosse...Det verkar vara svårt att hitta bra information om Selosse..
Valde en flaska CH 08 igår på restaurang och oj så besviken jag blev. Blek, inga bubblor kvar, knappt någon smak. Jag bad sommeliern prova och hon(som visade sig vara en av nordens bästa) höll med om att moussen saknades och förstod min poäng. Inga problem där så blev flaskan utbytt till en Paul bara comtesse 05a som föll mig betydligt bättre i smak.
Jag hoppas verkligen inte ch08 är så här för då är jag nästan glad att jag inte fick hem några på förra släppet.
Hon sa att hon inte tyckte det var något större fel på den. Och hon om någon vet hur en flaska ska vara. Därav min oro över ch08.Troligtvis var väl din flaska defekt på något vis, känns det som. Men...
Hos de flesta producenter tycker jag att vintage är bättre än nv. Men frågan är om charles heidsieck blir bättre i vintage än i deras fenomenala brut reserve. Är det dessutom värt stålarna? Mycket tveksamt. Förmodligen kan man resonera på samma sätt när det gäller Krug GC och deras vintage. Där är dock prisskillnaden inte lika stor, procentuellt. Har dock ingen egen erfarenhet av Krug vintage. Killgissar bara lite som vanligt
Valde en flaska CH 08 igår på restaurang och oj så besviken jag blev. Blek, inga bubblor kvar(efter 10sek I glaset) , knappt någon smak. Jag bad sommeliern prova och hon(som visade sig vara en av nordens bästa) höll med om att moussen saknades och förstod min poäng. Inga problem där så blev flaskan utbytt till en Paul bara comtesse 05a som föll mig betydligt bättre i smak.
Jag hoppas verkligen inte ch08 är så här för då är jag nästan glad att jag inte fick hem några på förra släppet.
Valde en flaska CH 08 igår på restaurang och oj så besviken jag blev. Blek, inga bubblor kvar, knappt någon smak. Jag bad sommeliern prova och hon(som visade sig vara en av nordens bästa) höll med om att moussen saknades och förstod min poäng.
Inga bubblor????????????Hon sa att hon inte tyckte det var något större fel på den. Och hon om någon vet hur en flaska ska vara. Därav min oro över ch08.
Sorry det är jag som är otydlig. Det bubblade friskt när hon hällde upp med bra skum. Däremot efter tio sek i glaset så var i stort sett allt borta.Inga bubblor????????????
Champagne ska ha bubblor för att vara AOP Champagne eftersom flaskorna måste ha minst 3,5 bars övertryck, som jag minns det (det normala är 6 bar och lågtryckschampagner med lite mjukare mousse ligger typiskt på 4,5 bar). Så om det inte finns några bubblor i en nyöppnad flaska är den defekt eller förfalskad eller inte nyöppnad.
Är det bara jag som har varit med om sommelierer (och annan restaurangpersonal) som alltid verkar ha som första reaktion att det inte något fel på defekta viner?
Öppnades flaskan vid bordet? Kan inte Nordens bästa sommelier hälla upp champagne utan att få en massa skum?Sorry det är jag som är otydlig. Det bubblade friskt när hon hällde upp med bra skum. Däremot efter tio sek i glaset så var i stort sett allt borta.
Orena glas? Fetthinna? Diskmedelhinna? Det skulle ta bort bubblorna kvick.Sorry det är jag som är otydlig. Det bubblade friskt när hon hällde upp med bra skum. Däremot efter tio sek i glaset så var i stort sett allt borta.
Vi fick ett nytt annorlunda glas och samma resultat där tyvärr.Orena glas? Fetthinna? Diskmedelhinna? Det skulle ta bort bubblorna kvick.
Japp, jag uppfattade henne som väldigt kunnig.Öppnades flaskan vid bordet? Kan inte Nordens bästa sommelier hälla upp champagne utan att få en massa skum?
Av nyfikenhet. Vilken restaurang var det här?Hon sa att hon inte tyckte det var något större fel på den. Och hon om någon vet hur en flaska ska vara. Därav min oro över ch08.
Krug är en helt annan liga så jag tror inte man kan resonera samma där men där får någon med mer erfarenhet av krug Vintage fylla in.
PmAv nyfikenhet. Vilken restaurang var det här?
Inget större fel. Det räcker väl med att det är ett mindre fel för att dom skall skicka in en ny flaska?Hon sa att hon inte tyckte det var något större fel på den. Och hon om någon vet hur en flaska ska vara. Därav min oro över ch08.
Krug är en helt annan liga så jag tror inte man kan resonera samma där men där får någon med mer erfarenhet av krug Vintage fylla in.