Liten champagneorienterad tillställning före jul.
Utmanarna + en skumpa jag hade förväntat mig mer av:
Contratto Millesimato pas dose 2013 - överraskande bra med generös rödäpplighet och samtidigt stram friskhet. Rekommenderas.
Exton Park NV Brut reserve - Som att ta ett djupt andetag i kalkstensbrott och suga på ett ostron. Ren, mineralstinn, stram och elegant. Riktigt bra men oförlåtande. Rekommenderas.
Bailly-Lapierre Crémant de Bourgogne 2013 Vive-la-Joie Elegant och champagnelik. Riktigt bra. Rekommenderas.
Ca'del Bosco Cuvee Prestige (ej på bild) - inte så kul, men inget fel och rätt god, den bara kom bort sig i det större sällskapet. Ungefär som jag minns tidigare versioner. Litet för dyr för vad den är.
Michel Turgy Vieille Vignes 2013 - litet slapp och inte så frisk som jag hade trott. För dyr. Litet av en besvikelse.
Damien Hugot
DH Rosé NV - köpt för något år sedan och fantastiskt god. Rekommenderas.
DH Blanc de Blancs NV - riktigt bra den också. Rekommenderas.
Bäst-i-test
Lacourte-Godbillon 2012 Premier Cru - Har allt till halva priset. Citron, Yuzu, Brioche och Nougat. Riktigt bra nu och säkert riktigt bra om fem år också. Rekommenderas.
Pierre Péters L'Esprit de 2013 Blanc de Blancs - Knuten och outvecklad men full av elegant friskhet och massor av potential. Rekommenderas.
Vouette&Sorbée Fidèle - Litet mer generös än vad jag hade förväntat mig och faktiskt ännu bättre än Lacourte Godbillon och L'esprit - litet som en kombo av den förras generositet och den senares elegans. Rekommenderas.
Henriot 2006 - Fullt mogen (litet sherrytoner och en stor dos knäck men samtidigt fortfarande frisk och ren citrusfrukt som dominerar; utvecklad champagne som är perfekt nu. Till nyårsaftons bättre middagar. Rekommenderas
Fullt godkända skumpor från standardsortimentet
Pierre Péters Cuvée de Reserve NV Blanc de Blancs - Riktigt bra för priset men skulle nog tjäna på ett års garderobslagring.
Duménil 2008 - väldigt utvecklad och generös näsa, bra i munnen. Ett bevis på att man inte kan gå fel med årgången i champagne. Var nog favoriten hos de av gästerna som inte är så vana champagnedrickare.
Palmer&Co 2008 - från magnum, kan ha spelat roll då den kändes litet mer knuten och mer elegant än Duménll. Bra grejer och ett säkert kort till detta nyår, men servera inte för kallt.