Skön nyårsafton med bland annat
@Jona A och
@Joakim samt ett ett gäng till.
Middag som började med blandade ostron ( Papillons, Fines de Claires, Belons och en sort till) kaviar/rom på ursprungsvis (rysk på sked med äggvita , sik på blomkål, löjrom med lök), foie gras, hummerrisotto, grillad entrecote , ost och hjortron surprise.
Ett band av viner serverades med tonvikt på Champagne.
1995 Launois Père & Fils – Millennium cuvée, Jero. Flaska och förpackning framtagen för nyår 2000. Fantastisk BdB som verkligen speglar årgången Inte så kraftig och muskulös som Comte utan ett lättare anslag, initial mognadstoner med kola och smör men bibehållen frukt och bra syra,. Mycket bra vin som har ett antal år framför sig. Blir det bättre - tveksamt, kommer det ge nya upplevelser och vara fortsatt bra - definitivt.
2006 Le Mesnil Prestige. Varit tveksam till det här kooperativet. Placerad i troligen den bästa byn för Bland de Blanc har de aldrig riktigt levererat. Känns som de ryckt upp sig på senare år och med detta vin når upp till en högre nivå. Saknar lite ursprungsidentitet (blint skulle jag inte gissat på Mesnil) och kanske lite för mycket smör/brödighet för mig. Men det är ett bra vin, en del tropiska toner och helt klart ingen att skämmas för vid matbordet (dock i tufft sällskap denna kväll)
Mercier Brut - 70-tal. Flaskan hade läckt lite så det var med viss bävan som den öppnades. Tack till
@Jona A för att du hade modet. Initial vek flaska med väl oxidativ doft som snabbt försvinner. Om än svag, dock fortsatt mousse och syra som balanserar upp det mörka , knäckiga vinet. Ingen direkt sherryton, mer sötma som fungerar bra med Foie Gras .Skulle fått mer tid och uppmärksamhet. Fantastiskt att Champagne verkligen kan leverera även när man tror det värsta
2002 Dom Pérignon - magnum. 2002 tillhör, enligt mig, de större DPs som producerats de senaste 20 åren. Sötman från mogna druvor känns redan i doften och följs upp i ett , nästan oljigt, komplext vin som hänger kvar länge i munnen. Det här vinet känns fortsatt ungt och för de av er som har magnums i källaren så kan tålamod rekommenderas (även om mycket gott redan idag)