Det var ett tag sedan jag hann dela med mig av mina noter, men här kommer lite bot och bättring! 2019 avslutades med följande snyggingar:
Visa bifogad bild 18790
1996 Billecart-Salmon Le Clos Saint-Hilaire: Den här är fortfarande ung och oförlöst, men här finns helt klart en fin potential om man ger den några års ytterligare lagring! Utvecklad, brödig, fruktig, något oxiderad och något kryddig doft. Inslag av jäst, lite tropisk frukt, gröna äpplen, sten, vitpeppar och lakrits. Senare även gräddkola, hasselnötter och lite rostade toner. Ännu senare skaldjur. Smaken är frisk, fruktig, något kryddig och mycket torr. Klart elegant! Den har en härlig intensitet och fantastisk längd, men känns samtidigt oförlöst. Mineral (sorry
@Mattias Schyberg ), omogna Granny Smith och citrus med lite diskreta röda äpplen i bakgrunden. Hög syra! Senare dyker det även upp lite päron och grillad citron. (89+ p)
1999 Cristal: Dessvärre korkskadad.
1990 Cristal Rosé (degorgerad 1999): En fantastisk champagne och väldigt fräsch för sin ålder, även om bubblorna är trötta. Den bjuder på fin koncentration och underbar längd. Den här kommer att prestera på en hög nivå i många år till! Färgen är för övrigt mycket diskret för att vara en rosé. Utvecklad, bärig, jordig och söt doft med inslag av jordgubbar, hallon, röda äpplen, bakverk, gräddkola, kex och lakrits. Utvecklad, frisk, fruktig och torr smak med viss sälta. Det är massor av jordgubbar i kombination med blodapelsin, hallon och lime. Hög syra. (91 p)
1992 Krug Clos du Mesnil (degorgerad maj/juni 2003): En underbar champagne! Doften är härligt komplex och smaken oerhört ren och elegant! Utvecklad, oxiderad, komplex, blommig och något kryddig doft. Efter hand något rostade toner. Inslag av brioche, honung, citrus, hasselnötter, mjölkchoklad, svamp, mentol, tvål och tropisk frukt. Utvecklad, frisk, fruktig och mycket torr smak. Gröna äpplen, citron, apelsin och lite päron. Senare även tropisk frukt. Kommer att prestera i många år till! (93 p)
1988 Dom Ruinart: När jag drack den här 2013 var den en av mina bästa champagneupplevelser någonsin. Den här flaskan presterar tyvärr inte på samma nivå, men den här champagnen har verkligen en magisk doft! Smaken är dock lite lättare idag jämfört med hur jag minns den. Utvecklad, mycket fruktig, parfymerad och komplex doft. Inslag av mango, apelsin, honung, kräftstjärtar, bokna äpplen, lakrits och rostat bröd. Smaken är utvecklad, mycket frisk och fruktig och bjuder på mango, apelsin, äpplen och honung. Påtaglig syra. (92 p)
1996 Dom Ruinart: Det här är ett riktigt krutpaket! Den är klart vresig till en början, men öppnar upp sig en del till slut. Den känns dock fortfarande obalanserad och i behov av ytterligare lagring. Utvecklad, fruktig och komplex doft med viss sälta. Efter hand något rostade toner. Inslag av gummi, jäst, krita, kinin, lime, lemoncurd, grädde, passionsfrukt, kex, våta stenar, kiwi och rostad brioche. Mycket frisk, mycket torr och något utvecklad smak. Lime, krita, gröna äpplen, svarta vinbär och salmiak. Mycket hög syra. Lång eftersmak. (89-90 p)
(De två sistnämnda dracks i omvänd ordning)