Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Fixfred

Medlem
BOYB: En bra flaska (eller två!)

3) Ljusgul med grön brytning, såg nästa kartig ut i färgen. Knuten. Lite fynky, finns lite citron. Nån ger omdömet ”lök” om doften :confused:, kanske inte en klassisk doft för champagne och ett positivt omdöme. I munnen är den mer mogen och rund. Med tiden grönt gräs med citron droppar på. Kunde ha mer syra för att nå högre. Ok men inget att köpa blev noteringen. Kvällens (från huvudflighten) mest sågade flaska och besvikelse. Visade sig vara Charles Heidsick Blanc de Milliners 2006, tämligen oväntat. Några i sällskapet hade druckit den någon vecka tidigare och haft en helt annan, positiv, minnesbild av den. Om det var den specifika flaskan som var svag eller om den är svag blint alternativt att den behöver många år till för att vila sig i form är oklart. Den lär dyka upp fler gånger – blint!
Värt att notera är att Charles själva skriver på baksidan ”A masterpice from the Cote des blancs in a legendary vintage”…:D
Charles Heidsieck, Blanc Des Millénaires 2006

Stort tack till alla deltagare för en mycket trevlig kväll. Extra tack till @champagne_per_se som värd för denna kväll och till @Bubbelgubben för att andra gången i rad ta hem WOTN.

Är ganska säker på att denna flaska var skadad och att det troligtvis var Svavel . Blir spännande att testa nästa flaska :)

FredrikC

Medlem
20210609_081715.jpg

Trevligt med min första 2002a på länge igår.
Väldigt pigg och mycket bubblor. Doften var apelsin, persika och fläder.
Smaken hade gräddnougat, passionsfrukt och björnbär. Typisk Dompa för mig men känns nästan ung(ung som i att det finns mer djup att hämta på mer lagring). Nästa Dompa 02 får vila ett gäng år.

Thomas

Medlem
20210606_105528.jpg
IMG_20210606_145947_196.jpg
20210605_155843.jpg
IMG_20210606_145947_157.jpg

Blev en långhelg med goda vänner och tillhörande champagne. 22 olika champagner blev det med varierande kvalitet. Inga vidare noter i vanlig ordning. Topp tre blev Krug 96, Cuvee des Enchanteleurs 88 på magnum samt Bollinger VVF 02. Bollinger behöver några år till för att få lite mognad och komma till sin rätt, men absolut inget barnarov nu. Potentialen om tio år är uppåt 98-100 poäng. Krug och Henriot är nog i perfekt fas nu med balans mellan syra och frukt och en längd som endast Clos du Mesnil kan matcha. Tänker er en söt grapefrukt som får det att vattnas i munnen och att det drar lite av syran i munnen. Så jäkla bra! Några av årgång 02 som dracks och var riktigt bra var Egly Ouriet och Cristal. Där den senare var en klass bättre. Bollinger La Grande Annee 04 samt Henri Giraud Cuvee Argonne 2008 var också riktigt bra. Sammantaget en grym helg med många goda champagner, strålande sol, god mat och trevligt sällskap.

Last edited:

mackan92

Medlem
Efter ett par dagar med mycket jobb så behövdes lite Champagne i glaset, köpte två av denna vid släppet för några veckor sedan och kan säga att jag är allt annat en besviken, Mycket trevlig champagne som går åt den oxidativa stilen. Lång eftersmak och bra balans i syran.
Vad jag tror den oxidativa stilen kommer ifrån är att producenten inte låter vinet ligga på sin jästfällning med kronkapsyl utan kör vanliga vinkorkar. I detta fall Special Cuvée har den legat i minst 8 år.

Hervé Dubois Cuvée Special 2012
upload_2021-6-11_13-12-7.png

Visa bifogad bild 23546 Visa bifogad bild 23547 Visa bifogad bild 23548 Visa bifogad bild 23549
Blev en långhelg med goda vänner och tillhörande champagne. 22 olika champagner blev det med varierande kvalitet. Inga vidare noter i vanlig ordning. Topp tre blev Krug 96, Cuvee des Enchanteleurs 88 på magnum samt Bollinger VVF 02. Bollinger behöver några år till för att få lite mognad och komma till sin rätt, men absolut inget barnarov nu. Potentialen om tio år är uppåt 98-100 poäng. Krug och Henriot är nog i perfekt fas nu med balans mellan syra och frukt och en längd som endast Clos du Mesnil kan matcha. Tänker er en söt grapefrukt som får det att vattnas i munnen och att det drar lite av syran i munnen. Så jäkla bra! Några av årgång 02 som dracks och var riktigt bra var Egly Ouriet och Cristal. Där den senare var en klass bättre. Bollinger La Grande Annee 04 samt Henri Giraud Cuvee Argonne 2008 var också riktigt bra. Sammantaget en grym helg med många goda champagner, strålande sol, god mat och trevligt sällskap.

Tack för noteringarna även om korta, har en del av vinerna i källaren så kul att läsa lite färska erfarenheter. Den som jag varit besviken på de senaste åren är Krug 96 som jag tycker varit i 96-fällan, allt för mycket syra mot en snabbt ökande mognad. Får prova en snart igen (sist var något / några år sedan)

Många 02 är i ett riktigt bra drickfönster just nu (75cl). Cristal, FdP, L'Apotre, Deutz, GA och ett gäng andra. De lite tyngre/senare släppta, Winston, Krug , VVF har alla behövt några år till vilken verkar stämma med er syn.

Verkar för övrigt varit en skön helg , hoppas ni höll er till FHM rekommendation om max 8 personer så ni fick nog att dricka per person :)

FredrikC

Medlem
Visa bifogad bild 23546 Visa bifogad bild 23547 Visa bifogad bild 23548 Visa bifogad bild 23549
Snygg provning! Blir ännu mer sugen på att öppna min krug 96a nu. Har namnsdag i sommar så kanske blir då :D

Thomas

Medlem
Den som jag varit besviken på de senaste åren är Krug 96 som jag tycker varit i 96-fällan, allt för mycket syra mot en snabbt ökande mognad.
Har förvisso tyckt att Krug 96 varit bra senaste åren, men ännu bättre nu, så hög tid att prova en tycker jag. Har dock lurat @Crist(al)ian 77 att dricka en Salon 96 så ta vad jag skriver med en nypa salt. Även om alla andra tyckte den var grym.
Verkar för övrigt varit en skön helg , hoppas ni höll er till FHM rekommendation om max 8 personer så ni fick nog att dricka per person :)
Givetvis höll vi oss till rekommendationerna. Fem glada vara vi så det gick ingen nöd på oss, även Söndagen fick tas i anspråk.
Många 02 är i ett riktigt bra drickfönster just nu (75cl). Cristal, FdP, L'Apotre, Deutz, GA och ett gäng andra. De lite tyngre/senare släppta, Winston, Krug , VVF har alla behövt några år till vilken verkar stämma med er syn.
Spot on på den analysen. Drack en Krug 02 för några månader sedan och den var inte i närheten av redo.

LeChat

Medlem
C0578EC9-9316-4697-ABB8-236CE464B89F.jpeg

Charles Heidsieck Brut Réserve

Kände mig lite fredagstrött. Kroppen behöver sömn? Nej! Den behöver champagne! :)

Denna brut reserve har basårgång 2010 och blev deg. 2018. Inte så många år på korken, men gynnas säkert av andelen reservvin som ligger på 40%.

Riktigt bra, och mycket kvalitet per krona, särskilt om man handlar av någon utländsk handlare.

Hoppas att basårgång 2015 och senare kommer leverera de med, men man blir minst sagt fundersam när man så drastiskt minskat tiden på jästen. Men det lär väl visa sig i sinom tid.

Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Underbar provning!

CdE 88 hade jag förmånen att dricka både på magnum och halvmagnum inom en vecka för några år sedan. Fantastiskt vin redan då! @feskhandlarn pratar om magnumen än idag.:D Kul med 02orna också för jag tycker de haft en lång startsträcka för att komma i drickfas. Varit sugen på att poppa en Cristal 02.

De få gånger jag druckit Argonne (04 & 08) har den levererat från start. Mycket bra vin om man gillar ek men blir nog inga mer köp för mig där tyvärr. Får hålla mig till fattigmansvarianten FdC istället.

Har förvisso tyckt att Krug 96 varit bra senaste åren, men ännu bättre nu, så hög tid att prova en tycker jag. Har dock lurat @Crist(al)ian 77 att dricka en Salon 96 så ta vad jag skriver med en nypa salt. Även om alla andra tyckte den var grym.

Givetvis höll vi oss till rekommendationerna. Fem glada vara vi så det gick ingen nöd på oss, även Söndagen fick tas i anspråk.

Spot on på den analysen. Drack en Krug 02 för några månader sedan och den var inte i närheten av redo.
Fast när det gäller Krug 96 har du rätt.;) Definitivt i början av drickfönstret för mina smaklökar. Senast jag drack den var förra året på en 96-horisontal och då levererade den även om jag hade den på 4e plats. Visst tål 96an mer men det är inte värdeförstöring att öppna upp som årgångskrug är de första fem åren.

Thomas

Medlem
ATM - Krug 88 vs Salon 88 halvblind flight. I lugn och ro hemma. Har inte stuckit näsan i något glas ännu. Aldrig druckit förut. Vad kan jag förvänta mig? Hur ser er tastingnote ut?
Visa bifogad bild 23555
Vilka viner! Har druckit fler Krug 88 än Salon. Tycker själv att Krugen är vitalare och fräschare. Salonen är lite "murrigare" i stilen. Grymma Champagner båda två.

buteljen

Medlem
ATM - Krug 88 vs Salon 88 halvblind flight. I lugn och ro hemma. Har inte stuckit näsan i något glas ännu. Aldrig druckit förut. Vad kan jag förvänta mig? Hur ser er tastingnote ut?
Visa bifogad bild 23555
Fan gissade helt fel. Skriver lite noter on the fly …
Glas nr 1
Lite mörkare gyllene gul
Helt makalöst förtrollande fantastisk doft. Orientaliska kryddor, ingefära, honung, nötter, apelsinzest, gräddkola,sirap. Oerhört uttrycksfull, komplex och massor med energi o intensitet strålar ut från glaset. Vidöppen. Wow
I smaken känns tröttare än glas 2. Plattare. Lite besviken faktiskt för doften var helt outstanding. Finishen inte lika energisk som glas 2 men fylld med kryddor, nötter o apelsinzest.
Glas nr 2
Lite ljusare gyllengul
Känns mer äppelfruktig, mer mineralisk, mer grillad citrus. Inte alls lika intensiv som glas nr 1. Inte lika komplex. Behöver luft. Känns knuten.
I smaken wow vilken jäkla energi ❤️. Hög syra, oerhört energisk, fantastisk struktur, enorm finish med grillad citrus. Oerhört spänstig och UNG. Bättre än Selosse 98 som varit min favorit hittils.

Var tämligen övertygad att glas 1 var Krug (pga aromatiken i doften. Nötigheten, kryddorna, ingefäran, komplexiteten) o 2 Salon, men det var tvärtom :eek:
Sparar halva flaskorna tills imorgon och återkommer :)

Krugen smakar inte som någon annan Krug jag druckit. Har inte alls den nötigheten o kryddigheten jag känt tidigare. Trodde den skulle vara mer tertiär i tonerna.

Last edited:
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
ATM - Krug 88 vs Salon 88 halvblind flight. I lugn och ro hemma. Har inte stuckit näsan i något glas ännu. Vad kan jag förvänta mig? Hur ser er tastingnote ut?
Visa bifogad bild 23555
Post faktum men här är mina noter:
https://www.finewines.se/threads/salon-vertikal-1983-2002.3532/
https://www.finewines.se/threads/champagnemiddag-prestige-96-med-martin-moses.6428/
https://www.finewines.se/threads/1988-horisontal-med-mans-backlund.4128/

Vet inte om det hade hjälpt.

Fan gissade helt fel. Skriver lite noter on the fly …
Glas nr 1
Lite mörkare gyllene gul
Helt makalöst förtrollande fantastisk doft. Orientaliska kryddor, ingefära, honung, nötter, apelsinzest, gräddkola,sirap. Oerhört uttrycksfull, komplex och massor med energi o intensitet strålar ut från glaset. Vidöppen. Wow
I smaken känns tröttare än glas 2. Plattare. Lite besviken faktiskt för doften var helt outstanding. Finishen inte lika energisk som glas 2 men fylld med kryddor, nötter o apelsinzest.
Glas nr 2
Lite ljusare gyllengul
Känns mer äppelfruktig, mer mineralisk, mer grillad citrus. Inte alls lika intensiv som glas nr 1. Inte lika komplex. Behöver luft. Känns knuten.
I smaken wow vilken jäkla energi ❤️. Hög syra, oerhört energisk, fantastisk struktur, enorm finish med grillad citrus. Oerhört spänstig och UNG. Bättre än Selosse 98 som varit min favorit hittils.

Var tämligen övertygad att glas 1 var Krug (pga aromatiken i doften. Nötigheten, kryddorna, ingefäran, komplexiteten) o 2 Salon, men det var tvärtom :eek:
Sparar halva flaskorna tills imorgon och återkommer :)

Krugen smakar inte som någon annan Krug jag druckit. Har inte alls den nötigheten o kryddigheten jag känt tidigare. Trodde den skulle vara mer tertiär i tonerna.
Grattis! Vilka viner. Båda är väldigt högt på min lista.

På pappret känns det som ett test man inte får missa. Oxidativ ekad blend mot en ståltankad BdB... Fast mogen chardonnay är en riktig kameleont. Sedan ska tilläggas att jag själv är fullt kapabel att gissa fel även på unga viner.:p

Upp på hästen och gör ett nytt försök imorgon!

FredrikC

Medlem
ATM - Krug 88 vs Salon 88 halvblind flight. I lugn och ro hemma. Har inte stuckit näsan i något glas ännu. Vad kan jag förvänta mig? Hur ser er tastingnote ut?
Visa bifogad bild 23555
Där snackar vi jämförelse! Krug 88 är bästa champagne jag någonsin druckit. Det som var så sjukt gott med den var när ett av alla lager avslöjade tydlig jordgubbe i smaken. Den var mer komplex och i flera lager än någon annan champagne varit nära för mig.

buteljen

Medlem
Vilka viner! Har druckit fler Krug 88 än Salon. Tycker själv att Krugen är vitalare och fräschare. Salonen är lite "murrigare" i stilen. Grymma Champagner båda två.
Idag väljer jag Salonen på doften o Krugen i smaken!
Där snackar vi jämförelse! Krug 88 är bästa champagne jag någonsin druckit. Det som var så sjukt gott med den var när ett av alla lager avslöjade tydlig jordgubbe i smaken. Den var mer komplex och i flera lager än någon annan champagne varit nära för mig.
skall hålla utkik efter detta imorgon! Idag var det definitivt ingen jordgubbe där :)

Toppen