@Vingubben ordnade lite vinprovning med löjrom och sagolikt god burgare medan
@feskhandlarn stod för räksalladen. Räcker långt så men med vin blir det så klart än trevligare!
Först upp tre blinda glas där uppgiften endast var att rangordna vinerna. Fast svårt att rangordna utan analys. Första vinet var klart fylligast och balanserat för mig, andra vinet stenhård och stram syra ala Mesnil och sista vinet var rikt, krämigt och klart sötast (champagne?). Gissade att den röda tråden var BdB från samma producent men i olika stil och från olika områden.
- ekad
- Mesnil
- Cramant
Visa bifogad bild 23613
Facit. Samma vin men med olika sockermängd (7, 3 & 11 g/l ) med hjälp av sockerlag! Tyckte det fanns likheter mellan vin 2 och 3 om man räknar bort sötheten vilket i och för sig är svårt, men vin 1 tyckte jag var avvikande. Jag rankade vinerna enligt:
- vin 1 - 7 g
- vin 3 - 11 g
- vin 2 - 3 g (basvinet utan sockerlag)
Tror även det blev den sammanlagda ställningen och att det bara var en som föredrog det supertorra originalvinet på 3 g. Vet inte vad
@Vingubben ville visa med detta för jag är inte förvånad över vare sig min ranking eller felgissningar men alltid kul med experiment.
Efter det leddes vi ut i solen men tyvärr även vinden för att pimpla rosé. Tre viner serverades blint.
Visa bifogad bild 23614
Pol Roger Rosé 2008
Primärt rotfrukt, aceton och lite maraschinobär på doften. Skumt och inte allt för trevligt men i bakgrunden finns också lite rökighet och choklad som är betydligt trevligare. Spretigt redan på doften och de trevliga dofterna väger inte upp. Färgen är klart röd åt saignéeodlarhållet. Smak av bittra tranbär och fortsatt spretigt. Någon nämnde smultron men det måste vara färgen... Inte gott och den här stilen är det bara odlare eller Pol Roger som kan åstadkomma. Gissade Pol Roger 2008.
Bättre än för fyra år sedan då en flaska vaskades men fortfarande ett dåligt vin. Drack inte upp mitt glas... Ni som vill kan få köpa hela min samling av Pol Roger Rosé för det facila priset av 0 kr.
Egly Ouriet Rosé magnum deg 18
Som natt och dag eller Kain och Abel. Fat, godis och smultron. Mycket smak av framförallt äpplen. Typisk kraftig PN och Ambonnay var min första tanke. Frågan var bara om det var Egly eller Billiot. Halvgarderade. Ett av kvällens viner som fick för lite uppmärksamhet och dracks för fort i solen utomhus men ibland får man värdera det sociala också...
Samtliga hade Eglyn som bästa vin.
SAV
Tropiskt, pajigt och supersött utan att smaka så mycket. Fullständigt vidrigt och tror de flesta gissade prossecco innan Sverige gavs som ledtråd varpå jag gissade björksav.
Andra flighten med champagne intogs inomhus.
Visa bifogad bild 23615
Pertois-Lebrun le Fond du Bateau 2012
Lite fatad och grönäpplig. Enklare eller åtminstone ung BdB. Klart tråkigast och anonymast i flighten. Den här typen av unga viner imponerar sällan på mig. Kanske kan bli bra... Svårt att analysera korrekt när övriga viner var så mycket mer utvecklade.
Pol Roger 1996
Nöt, ja! Honung, ja! Skog, ja! Tillsammans med en lång och intensiv smak. I perfekt mognad och precis som jag vill ha det. Var överlycklig att min flaska var så bra. Tanken var att visa på vad enklare vintage kan prestera med ålder. Problemet var att det inte var min flaska...
Obegripligt att det här är samma vin som i rosén men Pol Roger Vintage övertyger ännu en gång! Bara att fylla på källaren oavsett årgång. Ett av de bästa köpen och möjligtvis det bästa man göra när det gäller pris, prestanda, tillgänglighet och flaskutveckling.
Moët 1964
Klart oxiderad men ändå njutbar. Föga förvånande längst eftersmak. Fullt drickbar men har ändå sett sina bästa dagar och inte piggaste 64an jag druckit. Gissade NV 70-tal eftersom den inte höll ihop riktigt.
André Jacquart 2009 magnum
Klar odlarton åt det lite funkiga snarare än rena dofter från citrus och äpplen. Smutsig citron kanske som alternativ till
@MartinE s smutsiga honung.
Äpplena är också åt det mognare hållet. Rätt övertygad om att det här var min flaska vilket var rätt den här gången.
Castellane 2002
Mitt eget vin som skulle vara en slamkrypare. Söt, tropisk frukt och briogodis. Balanserad och charmig. Lättdrucken. Tänkte mycket PM och hus. Gissade 2012...
Cristal 2006
Inget för mig. Har bara antecknat enkel, publik och socker.
Korrekt vin men triggar ingenting hos mig. Fortfarande för ung och årgången gör det inte bättre... Efter lite diskussioner gissade jag Cristal.
Min ranking:
- Pol Roger 1996
- André Jacquart 2009 mg
- Castellane 2002
- Cristal 2006
- Moët 1964
- Pertois-Lebrun le Fond du Bateau 2012
Total ranking med inverterad poäng (antal bästa röster)
- Pol Roger 1996 (6) - 19 p
- Cristal 2006 (3) - 19 p
- André Jacquart 2009 mg - 29 p
- Castellane 2002 - 32 p
- Pertois-Lebrun le Fond du Bateau 2012 - 36 p
- Moët 1964 - 52 p
Sedan hann vi med en vit flight och två röda flighter med. Lafite 1990 sitter fortfarande kvar i gomseglet.