This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Igår drack jag för första gången Ulysse Collin, les enfers bas 15 och de var fantastiskt. Lite äpple, lite citrus, lite ek och en hel del mandel och nötter. Komplext, lååång finish och riktigt bra. Varför har man inte druckit de tidigare?
Har sedan innan les maillons och les perrieres i källaren men vilka andra viner från Collin får man inte missa?
Noterat. Ska prioritera för framtida inköpLes Maillons Rosé de Saignée! Förmodligen min favoritrosé.
Tyvärr lite halvsvårt att få tag i. Eller tips på kanal?Noterat. Ska prioritera för framtida inköp
Släpps lite via allokering hos svenska importören annars får man ju bara vara lite på hugget när man ser bra priser på nätbutiker eller vinbutiker utomlands.Tyvärr lite halvsvårt att få tag i. Eller tips på kanal?
Jag var på nyöppnade Vingården i Stockholm ikväll där dom har Ulysse Collin 'Les Maillons' BdN, även på glas. Vart inget fokus på att försöka analysera, men mycket god! Fantastisk fin bärnstens-skimrande färg i glaset.Tyvärr lite halvsvårt att få tag i. Eller tips på kanal?
Sen kan du bla dricka på Bouchon i malmö om du har vägarna förbi. I min mening Malmös bästa vinlista.Tyvärr lite halvsvårt att få tag i. Eller tips på kanal?
Nej nej nej, glöm Ulysse Collin. Inget att ha, leta andra Champagner istället!Igår drack jag för första gången Ulysse Collin, les enfers bas 15 och de var fantastiskt. Lite äpple, lite citrus, lite ek och en hel del mandel och nötter. Komplext, lååång finish och riktigt bra. Varför har man inte druckit de tidigare?
Har sedan innan les maillons och les perrieres i källaren men vilka andra viner från Collin får man inte missa?
Blev det några noteringar från Punk Royale? Lite suddigt minne därifrån avseende drycken..En väldigt trevlig kväll med @Thirsty @Fixfred och @Bubbelgubben
Planen först var att dricka Selosse rosé på Folii men detta utvecklades snabbt till att testa de andra två "superodlarna" på listan.
Ulysse Collin les Perrieres 2015
Visa bifogad bild 23716
Öppnar med lite oxidativa toner men framförallt gröna äpplen, karamell, honung, sherry, vita blommor.
En klunk och alla blev golvade av syran, helt otrolig! Det är massor med gröna äpplen, lime, citron och en fantastisk mineralitet. Påminner mycket om Chablis i stilen, väldigt trevlig och med tiden framför sig!
93p
Selosse rosé deg 2019
Visa bifogad bild 23719
Massor av chark, sherry, röda äpplen, hyacint, och blodapelsin.
Mycket röda bär tillsammans med röda och gröna äpplen. Pinoten kommer fram fint och är väldigt välintegrerad med en fin svag beska som knyter ihop vinet. Komplext och långt avslut.
94p
Jérôme Prévost La Coserie Les Beguines 2018
Visa bifogad bild 23717
Lite röda äpplen, lite funk, blött badrumsgolv, päron och vita blommor i en fin oxidativ stil.
Ordentlig kraft, hög syra, röda äpplen och lite citrus i bakgrunden. Fantastisk mineralitet och sälta men behöver något år till för att verkligen blomma ut.
92+P
@Bubbelgubben frågade om de även hade fac cimile inne vilket de hade men först inte ville sälja, efter en timme kom de fram med flaskan och sa att vi kunde ta den om vi ville så vi var så illa tvungna att ta den också så klart!
Jérôme Prévost La Closerie fac cimile 2018
Visa bifogad bild 23718
Doftar massvis med smultron och hallon, lite apelsin oxidativa toner även här. Väldigt roligt jämföra färgen med Selosse rosé (Selosse till vänster i bild och fac cimile till höger)
Visa bifogad bild 23720
Stor kropp med mycket hallon, jordgubbar och fin syra. Mineralitet även här som är väldigt trevlig men lite mindre än Les Beguines. Gillar den här mer än Beguines men den här behöver verkligen mer tid.
93++p
Efter de här flaskorna började samtliga i sällskapet bli rätt hungriga varpå det slutade med att vi gick runt hörnet för en spontanmiddag på Punk Royale. Inga bilder eller noter togs där men väl flera serveringar vodka+kaviar och mycket andra godsaker (eventuellt lite för mycket vodka).
Fantastisk trevlig kväll och tack igen till alla inblandade!
Haha minns en väldigt söt moscato och mycket grappa gubben!Blev det några noteringar från Punk Royale? Lite suddigt minne därifrån avseende drycken..
Visa bifogad bild 23721
Haha, underbart! När jag var där konfiskerade dom min mobil, så det blev inga bilder allsHaha minns en väldigt söt moscato och mycket grappa gubben!
14 månader senare. Gröna äpplen, bastupanel, Pommac, grapefrukt. Långt och balanserat. 90--92p, med en bra bit kvar till toppen.Alfred Gratien Cuvée Paradis 2008.
Solmogen citron och citrongodis i början. Grapefrukt och citronskal i mitten; jäst/bröd, en doft av vanilj och kanske ek i slutet. Lång, koncentrerad och balanserad. Många år kvar till toppen, men runt 93 modiga poäng redan idag.
Deggad i början av 2017, vilket är 9 år efter skördeåret. Så många år har inte de 2013 som säljs nu (och sedan några år) fått.
Hur länge till tror du man ska vänta?14 månader senare. Gröna äpplen, bastupanel, Pommac, grapefrukt. Långt och balanserat. 90--92p, med en bra bit kvar till toppen.
Svårt att säga. Den har bra balans nu, men inga tydliga tecken på ålder. Jag kommer nog att ta en eller två flaskor om året och följa den.Hur länge till tror du man ska vänta?