BYOB 2021-09-30 – ”2012 vs 2013 - Louis Roederer vs Pol Roger”
Hur är det egentligen med årgångarna 2012 och 2013, köpa eller hoppa över, var arbetshypotesen för denna afton där Louis Roederer ställdes mot Pol Roger.
Med på denna afton var
@champagne_per_se ,
@Fixfred ,
@Champagne99 , undertecknad samt en gäst. Tyvärr hade
@Bubbelgubben fått sista minuten stök med kalendern vilket medförde att det blev en falska kort (oklart om det var kaninhoppning eller dressyr med käpphäst som ställde till det?
).
Två flighter, en med 2012 och en med 2013. Därefter röstning sedan avtäckning och vidare jämförelse mellan årgångarna. Upplägget var samma flaska men av båda årgångarna samt att det var halvblint. I startfältet var Pol Roger Vintage 12+13, Pol Roger BdB 12+13, Louis Roederer Vintage 12+13, Louis Roederer Rosé 12+13 samt Cristal 12.
Flight 1 - 2012
1 Louis Roederer Vintage 2012
Gula äpplen, mineral-sten, citrus, vanilj och rost. Knuten och behöver tid. Kan och bör lagras länge. Bra kvalitet. Min favorit i första flighten. Gissade rätt.
70 % Pinot Noir och 30 % Chardonnay. 8 % vinified in oak casks. 16 % malolactic fermentation. Dosage 9 g/l. Bottle-aged for 4 years before being left to rest for a further 6 months after disgorging.
2 Louis Roederer Rosé 2012
Hm, inte helt omöjligt att pricka denna rätt. Klart rosa färgad. Röda bär, citrus, blodapelsin och beska. Påtaglig syra. Ännu en som behöver vila sig i form. Ändock bra.
63 % Pinot Noir och 37 % Chardonnay. 24 % vinified in oak casks. Non malolactic fermentation. Dosage 9 g/l. Bottle-aged for 4 years before being left to rest for a further 6 months after disgorging.
3 Pol Roger Vintage 2012
Relativt öpppen och maffig jämfört med de tidigare flaskorna men ändå stängd och påtaglig syra. Vanilj, nötter och torkad frukt skulle dock indikera på att det var något äldre men inte i kombination med syran samt att det var halvblint. Min andraplats. När det skulle gissas på vad det var så tog logiken över att det måste vara Cristal för annars skulle flaska 4 vara Cristal och den var inte bra… samt att det inte var en BdB. Som så många gånger innan så är återigen lärdomen att gå på intrycket och inte analysera för mycket. Visade sig vara Pålle Vintage. Min andra favorit i första flighten.
60 % Pinot Noir och 40 % Chardonnay. From 20 Grands and Premiers crus vineyards in the Montagne de Reims and the Côte des Blancs. Aged for 7 years in cellars.
4 Cristal 2012
Knuten! Sten, svag citrus, beska. Stängd och enkelspårig. Trist.
Vill minnas den bättre, druckit den en gång tidigare är ca 1 år sedan. Flera andra hade också druckit den tidigare och en så sent som för någon vecka sedan och hade en helt annan bild över hur den ska smaka. Indikerar på att något var galet med denna flaska. Korken var dock fin men innehållet var kasst.
60 % Pinot Noir och 40 % Chardonnay. Grand Crus from the Montagne de Reims, the Vallée de la Mame and the Cote des Blancs. 32 % vinified in oak casks. Non malolactic fermentation. Dosage 7,5 g/l.
5 Pol Roger BdB 2012
Relativt öppen och välkomnande. Gula äpplen, syrliga plommon, grapefrukt. Kanske den mest drickvänliga just nu i första flighten? Saknar dock lite fräschör i den och upplever att det nästan blir lite för sött.
Chardonnays selected from the Grands Cru of the Côte des Blancs, Oiry, Chouilly, Cramant, Avize and Oger. Aged for 7 years in cellars.
Flight 2 – 2013
1 Louis Roederer Rosé 2013
Ny rosé, lätt poäng =). Påminner om 2012 men mer öppen och bärig, mindre beska och allmänt trevligare än 2012. Min andra favorit i flight 2.
67 % Pinot Noir och 33 % Chardonnay. 33 % vinified in oak casks. 22 % malolactic fermentation. Dosage 8 g/l. Bottle-aged for 4 years before being left to rest for a further 6 months after disgorging.
2 Pol Roger Vintage 2013
Äppen, gula äpplen, miniral-sten, lätt spritighet på näsan. Vanilj. Finstämd och god. Något låg syra vilket gör att jag upplever den lite söt. Påminner om 2012 men sämre.
60 % Pinot Noir och 40 % Chardonnay. From 20 Grands and Premiers crus vineyards in the Montagne de Reims and the Côte des Blancs. Aged for 7 years in cellars.
3 Pol Roger BdB 2013
Spritiga sura äpplen, syra men blir ändå för sött. Måste vara Pålle BdB.
Chardonnays selected from the Grands Crus of the Côte des Blancs, Oiry, Chouilly, Cramant, Avize and Oger. Aged for 6 years in cellars.
4 Louis Roederer Vintage 2013
Fräsch och pigg. Pigga äpplen och citron. Bra kvalitet. Min favorit i andra flighten.
70 % Pinot Noir och 30 % Chardonnay. 39 % vinified in oak casks. 37 % malolactic fermentation. Dosage 9 g/l.
Flaskorna (noterar att flaskorna från flight 2 står i fel ordning, noterades inte nån gång efter midnatt då bilden togs
)
Visa bifogad bild 24355
Flight 1: Cristal korken är andra till höger, såg bra ut.
Visa bifogad bild 24356
Röstning
Förstaröst ger 2 poäng och andraröst ger 1 poäng. Vid lika poäng vinner flest förstaröster. Röstning gjordes i två omgångar dvs en per flight:
Visa bifogad bild 24357
Total sammanställning av alla poäng:
Visa bifogad bild 24353
Sammanfattning av egna intryck av 2012 vs 2013 utifrån dessa flaskor:
- Louis Roederer Vintage är bra skit. Borde köpa mer av och lägga undan länge. Båda årgångarna är bra, kanske 2013 är något bättre för mig. Men om vi tittar på poängen som kom 2012 klart före. Dock stal rosé 2013 showen i den omgången.
- Louis Roederer Rosé är mer eller mindre alltid bra. Köp mer och lägg undan. Årgång 2013 var klart bättre än 2012. Praktiskt, lättare att fylla på av. Kvällens vinnare enligt omröstningen.
- Pol Roger Vintage, är alltid trevlig men hamnar strax under Louis Roederer för mig. Årgång 2012 var bättre. Skit, jobbigare att fylla på av. Men 2013 fick även många poäng som var ett tuffare heat om andraplatsen.
- Pol Roger BdB, behöver inte köpas. Inte dålig men vanliga vintage är bättre. Möjligen var 2012 något bättre.
- Cristal 2012, lite nervös för flaskorna i källaren om den ska vara så här kass!? Möjligen att den i sedvanlig ordning behöver lååång tid på sig för att bli intressant och att det finns hopp? Oklart. Hoppas på att den var den specifika flaskan som underpresterade.