magnum
Epernay, Frankrike
2009/2008/2007Någon som har koll på basåret för Selosse Initial deg. juli 2016?
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
2009/2008/2007Någon som har koll på basåret för Selosse Initial deg. juli 2016?
Tack!2009/2008/2007
Fleury Extra Brut 2002. Ytterligare ett år senare. Torkade fikon och vanilj, lång eftersmak av gröna äpplen, citron och äppelmust. Inte lika balanserad som senast, men inte dålig. 88p.Två år och fyra månader senare. Torkade fikon, knäck, vaniljkola, drömmar, lime, grapefrukt. Inledningsvis lite trevande, men påtagligt bättre efter en halvtimme i glaset. Riktigt bra. 91 p
Först knuten med primärt citrus i både doft och smak.
Efter ett tag i glaset… wow! Saltlakritsfudge. Kolaremmar, grill, grillad citron i doften.
Sprallig syra, clementiner, blodgrape, fyllig och lång eftersmak.
Dricker bra nu. Kommer antagligen bli ännu bättre men vem orkar vänta när ens fru har lämnat in sin magisteruppsats på försvarshögskolan.
“Jag har inte provat den årgången av Pol Roger Rosé men flera andra och det brukar vara ett riktigt svagt vin. Pol Roger är ändå ett av mina favorithus - deras rosé är en udda fågel i ett i övrigt starkt utbud. Jag vet inte varför - det verkar som om rosé inte passar Pol Rogers stil helt enkelt.”
Har bara druckit Pol Roger Rosé blint av förklarliga skäl...
2004/06
2008 vaskades
2012
Tycker den är väldig spretig och håller inte ihop. Får saignéekänsla på ett negativt sätt. Roederer har ren frukt och rena bär, när det även blir lite rökiga/rostade toner blir det magi även som ung.”
Håller helt med @Crist(al)ian 77 men vet inte varför Pol Rogers rosé är så spretig och märklig.”
Men @buteljen, testa gärna Louis Roederer Rosé mot Pol Roger Rosé från samma årgång.
För drygt ett år sedan hade vi en diskussion i en tråd angående Pol Roger Vintage Rosé vs Louis Roederer Vintage Rosé och där bl.a @Crist(al)ian 77 och @Elvis dissade Pol Roger Rosé totalt. Jag blev nyfiken på hur den kunde vara så usel så att den till och med vaskas, och köpte årgång 2012 av båda men har inte haft tillfälle att prova förrän ikväll (halvblint)
Några av kommentaterna:
Visa bifogad bild 26450Visa bifogad bild 26451
Pol Roger Rosé till vänster i glaset.
Jag håller med ovanstående citat. Pol Roger Vintage Rosé är ett mycket märkligt vin.
Doftar syntentiskt med sockerstinna karameller. Håller inte ihop i munnen med kort finish.
Strange, när deras andra viner är så pass bra.
Louis Roederer däremot levererar finfin frukt, elegans, energi och komplexitet.
Skall prova igen i morgon. Men kan inte tänka mig att PR kommer att förbättras.
Gissningsvis 90-95% av all Rosechampagne görs genom inblandning av stilla rött vin, endast en bråkdel genom skalmacerering (ibland, felaktigt, kallat saignee) av röda druvor. Enda huset jag kan kommaSpännande att du jämförde. Man ser redan på färgen att det är stor skillnad. Jag tycker det är så märkligt.
"The Pol Roger Rosé Vintage is based on our Brut Vintage (60% Pinot Noir, 40% Chardonnay) to which we add, before the bottling and second fermentation, approximately 15% of still red wine (Pinot Noir) from the best crus of the Montagne de Reims. Produced only in limited quantities, the Brut Rosé Vintage 2015 is aged in our cellars before being released onto the market."
Eftersom dem tar vanliga PR som grund måste det vara de där 15% rödvin som är boven i dramat?
Tillsätter Roederer också rödvin?
I vetenskapens tjänst, tack för det!För drygt ett år sedan hade vi en diskussion i en tråd angående Pol Roger Vintage Rosé vs Louis Roederer Vintage Rosé och där bl.a @Crist(al)ian 77 och @Elvis dissade Pol Roger Rosé totalt. Jag blev nyfiken på hur den kunde vara så usel så att den till och med vaskas, och köpte årgång 2012 av båda men har inte haft tillfälle att prova förrän ikväll (halvblint)
Några av kommentaterna:
Visa bifogad bild 26450Visa bifogad bild 26451
Pol Roger Rosé till vänster i glaset.
Jag håller med ovanstående citat. Pol Roger Vintage Rosé är ett mycket märkligt vin.
Doftar syntentiskt med sockerstinna karameller. Håller inte ihop i munnen med kort finish.
Strange, när deras andra viner är så pass bra.
Louis Roederer däremot levererar finfin frukt, elegans, energi och komplexitet.
Skall prova igen i morgon. Men kan inte tänka mig att PR kommer att förbättras.
Syntetiskt plockade ni båda upp även om det är olika årgångar.Pol Roger, Rosé 2015. Mina anteckningar sa smultronsaft, sauvignon blanc, syntetiskt, avföring och räkskal. Är nog inte champagne. Kanske Aube. Har svårt att förstå hur ett hus som gör så mycket fantastisk champagne kan ha denna rosé i sortimentet. Skrev ner, köp aldrig PR Rosé Vintage
Fel. Roederer kör maceration men krånglar till det och kallar det "infusion" (cold infusion när jag besökte dem). Tänker typ temperaturkontrollerad maceration. Antar att du missuppfattat vad de menat eller så var det språkförbistring eller så har de börjat med rödvin i osläppta årgångar.Ja, båda husen blandar i stilla rött vin. Men LR kallar det för en unik egen metod ’infusion’. Vad det exakt innebär (till skillnad från andra) lyckades de inte förklara (så att jag förstod) när jag besökte dem nyss. Antar att mycket handlar om nyanser. Vilka druvor du väljer, från vilken vingård, hur du vinifierar dem och hur länge, hur blendingen går till etc. De stilla ’Champagne’ vinerna görs som vanligt vid champagnetillverkning och blir ’vitt’ medan ’Rödvinet’ får blöda av sig som ett rödvin och sedan blandas in innan andra fermenteringen i flaska tillsammans. Det finns ju hundratals beslut att välja vid vintillverkningen, så var skillnad i smak uppstår blir väldigt spekulativt även om du skulle ha en heldag med båda vinmakarna att ställa alla frågor du vill. Att två färdiga stilla PN viner kan vara väldigt olika vet vi ju av egen erfarenhet, där såväl terroir som vinmakeri kan vara helt olika. Känns som att jag inte ens kom nära att svara på frågan nu men tyckte det var intressant att resonera lite när du lyfte upp det. Vad har ni andra för perspektiv?
Skiljelinjen mellan maceration och saignée är inte glasklar och i bästa fall hårfin beroende på hur mycket omacererat vin man blandar i. CIVC har tidigare använt begreppen synonymt liksom producenter men nu hittade jag följande information:Gissningsvis 90-95% av all Rosechampagne görs genom inblandning av stilla rött vin, endast en bråkdel genom skalmacerering (ibland, felaktigt, kallat saignee) av röda druvor. Enda huset jag kan komma
på som har macerationsteknik för Rose är Laurent-Perrier, även om det säkert finns någon enstaka till. Resten står odlarna för.