BYOB - En riktigt bra skumpa
Bra start på veckan med en skumpa BYOB med finewines folk. Riktlinjen att flaskan skulle vara riktigt bra, ingen skulle komma att bli besviken.
En flight, fem flaskor. Den enda flaskan som var känd för alla som skulle vara med var Krug 1996. Blind servering förutom för undertecknad som tog på sig rollen att hälla upp allt (lyckades givetvis ställa glasen i spegelvänd ordning för en deltagare vilket skapade viss förvirring av intrycken under provningen innan felet identiferades. Således en uppgift över min kapacitet..
Fördelen är kanske att jag då kommer slippa göra det framgent
).
Genomgående tokbra kvalitet. Alltid lika underbart när varje nytt glas gör en lycklig.
Selosse Substance deg 13
Hyacinter, blommor, citrus. Pigg och fräch med fin syra och härlig ålder men ändes betydligt yngre än vad den var. Ändå så elegant. Jäkligt gott. Vilken öppning. Min och kvällens vinnare. Poäng från samtliga deltagare.
Krug vintage 1996
Fin mognad. Med tiden blev det tydligare avvikelsen mellan den mogna doften vs syran i munnen dvs typisk 96. Tror ingen identiferade Krug parfymen med solklar spikning. Uteslutningsmetod och sett de folerade flaskorna så gick att att identifiera den, lite fuskigt. Vill minnas motsvarande dito som dracks för ett år sedan som stråt vassare (dock dracks den då öppet). Min trejde röst och den enda rösten på flaskan. Tror att det säger mer om konkurransen än om Krug 96 generellt.
Salon 1997
Mineral, kalk, toast, citrus, syra, honung.. Dricks fint nu och har många år till att ge. Glas ett och två var klart ljusare än de övriga tre och jag hade med mig Saldon så uteslutningsmetoden gav enkelt att det inte var hyasintbusken i glas 1 som var Salon så således glas tre. Min andra röst och kvällens två. Poäng från samtliga deltagare.
Billcart Salmon NF 1983
Vilken power, komplexitet, honung och rökighet den hade. Klart mogen men ändå så pigg. Gissades betydlig yngre. Möjligen blev den lite kvalmig när den kom upp i temp. Dålig koll på 1983, tror inte det var så hög syra det året. Men ändå en fantastisk skumpa. Fick en andra och en tredjeröst.
Cristal 1989
Väl utveckalad. Den klassiska Cristal gräddigheten hade omvandlats till mognad, sherry toner, källare. Komplex. Möjligen lite taskigt lagrad som gjorde den mer mogen än den borde varit och möjligen lite over the peak för den specifika flaskan. Ändock fullt njutbar. Fick en första röst och en andra röst så den var bra.
Nummer | Flaska | Första röst | Andra röst | Trejde röst | Summa poäng |
1 | Selosse Substance deg 13 | 4 | 0 | 1 | 13 |
2 | Krug vintage 1996 | 0 | 0 | 1 | 1 |
3 | Salon 1997 | 0 | 3 | 2 | 8 |
4 | Billcart Salmon NF 1983 | 0 | 1 | 1 | 3 |
5 | Cristal 1989 | 1 | 1 | 0 | 5 |
| | 5 | 5 | 5 | 30 |
Eftersläckare nr 1 - Domaine Jean-Louis Chave, L'Hermitage Blanc 2014
Tufft för en eftersläckare att att matcha sällskapet. Blind servering av stilla vitt. Fantastisk näsa på den, myssniffa gör en glad. I munnen håller den tyvärr inte samma nivå (om man föredrar syra och champagne) där den blir lite kvallmig. Att det var hög kvalitet rådde dock inga frågetecken kring. Grymt kul att prova. Inte druckit den förr. Har nån i kylen. Kommer dock hoppa den vita på SB släppet här i dagarna.
Eftersläckare 2 - Ulysse Collin, Les Roises (deg 2021, R15 N721)
Såja, nu har vi en pigg fräsch skumpa som serverades blint. Hav, salt, mineral. Om den lever upp till 100 poäng instämmer jag dock inte i. Mycket, mycket bra.
Eftersläckare nr 3 - Selosse VO (deg 2010-11-29)
Oklart om det var ett talanglöst sällskap, inklusie undertecknad, eller om det var för sent på kvällen alternativt att VO skiljer sig såpass mycket åt då inte Selosse spikades.
Flaskan levererade på topp. Ålder ger en härlig dimension utan att den tappar sin karaktär. Riktigt gott.