This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Jag är gärna med på en sådan beställning!Verkar gå att beställa. Dock 500dkk i frakt. Någon i Stockholm som vill beställa ett gäng och dela på frakt?
Jag är gärna på! 4 st flaskorVerkar gå att beställa. Dock 500dkk i frakt. Någon i Stockholm som vill beställa ett gäng och dela på frakt?
Ingen aning om det är samma vin men med den namnändringen kan man lätt lägga på 15 € och lägger man vinet i en låda så ytterligare 15 €. @chambertin kanske vet.Jean Laurent blev man ju helt klart sugen på att testa, men hittar inte ngn "vanlig" BdN Millesime genom google eller på deras egen hemsida (verkar typ heta La Griffe de l'Ource nu mer?)
Mina noter från dagen.Lunchprovning med @LarsW, @Mattias Schyberg och @LeChat.
Visa bifogad bild 31826
Roederer BdB 2008
Mycket citrus men med en skön grapeton, Briogodis och svagt rökig ton. Bra syra med mandel i avslutet. Känns som en typisk ståltankad hus-bdb. Var inte helt hundra på att detta var min flaska och hade förväntat mig mer mognad med tanke på att den inköptes 2015. Med tanke på nästa vin så är det nog 10 år till som gäller i källaren dessvärre.
Pol Roger BdB 1996
Diametralt motsatt! Klart mogen doft av honung, smörstekt svamp och krutonger med lite skön mandelnötighet på toppen. Klart mognast och brödigast med kvällens längsta eftersmak. Fortfarande pigg och kändes som en toppårgång. 88, 95 eller 96. Gissade GA 95 på grund av svampen och kraften som jag tyckte var pinot...
Enda negativa är en svag källarkorkton som inte går bort och gjorde att mina misstankar om en korklagrad Bolly förstärktes. Funkar ändå men utan källartonen så hade det varit full pott för min del.
Charles Fox BdB 2017
Ytterligare en BdB! Mycket äpplen och surdeg. Klart ung i stilen men ändå begynnande mognad. Väldigt ren i stilen och klart husig. Var hundra på att detta eller glas ett var mitt vin. Tyckte faktisk den här var lite charmigare än Roederern.
Dethune Lancienne 2008
Näst mognast i flajten och det vinet som utvecklas mest i glaset och klättrar upp på en förstaplats för mig. Klart ekat med härlig blommighet med skön nötighet och medel syra samt något otydbart i anteckningarna. Solkar ekodlarskumpa. Någon gissar Sapience och jag lägger till Rodez. Rätt by i alla fall.
Aldrig varit särskilt imponerad av Dethune utan tyckt de varit rätt medelmåttiga men det här var det klart bästa vinet jag provat!
Min ranking:
Total ranking med inverterad poäng (antal förstaröster):
- Lancienne 2008
- Pol Roger BdB 1996
- Charles Fox BdB 2017
- Roederer BdB 2008
Slutsats ståtankad BdB är himmelskt gott men behöver ohemult lång tid i källaren för att mogna till.
- Pol Roger BdB 1996 - 6 p (2)
- Lancienne 2008 - 7 p (2)
- Roederer BdB 2008 - 13 p
- Charles Fox BdB 2017 - 14 p
Trist med LGA 2012, vi drack den relativt nyligen på en BYOB, upplevdes då relativt oxiderad och tam för många. Vissa var utanför champagne till och med. Berömd tunnel?Pinot Noir och ek var lite röd tråd i denna provning även om det smugit sig in lite Chardonnay i ett par av flaskorna.
Egly-Ouriet 2007
Paul Bara Comtess Marie de France 2008
Jacquesson Ay Vauzelle Terme 2009
Bollinger le Grand Anee 2012.
Efter läst många positiva recensioner av LGA12 var jag väldigt nyfiken på att prova dne ffg för min del. Hade högre förväntningar och den hade svårt att hålla jämna steg med konkurrensen. Det var enkelt att veta vilket glas som var Egly'n då den stack ut stilmässigt. För mig var CMdF vinnaren före Egly.
Halv blint för två och blint för två. Röstningen utföll så här med 1-2-3-4 poäng där 1 = bästa vin. Antal första röster inom parentes.
Egly-Ouriet 2007 6 (2)
Jacquesson Ay Vauzelle Terme 2009 9 (1)
Paul Bara Comtess Marie de France 2008 12 (1)
Bollinger le Grand Anee 2012. 13 (0)
Visa bifogad bild 31884
Hur vad cdmf? Börjar den närma sig drickfönster?Pinot Noir och ek var lite röd tråd i denna provning även om det smugit sig in lite Chardonnay i ett par av flaskorna.
Egly-Ouriet 2007
Paul Bara Comtess Marie de France 2008
Jacquesson Ay Vauzelle Terme 2009
Bollinger le Grand Anee 2012.
Efter läst många positiva recensioner av LGA12 var jag väldigt nyfiken på att prova dne ffg för min del. Hade högre förväntningar och den hade svårt att hålla jämna steg med konkurrensen. Det var enkelt att veta vilket glas som var Egly'n då den stack ut stilmässigt. För mig var CMdF vinnaren före Egly.
Halv blint för två och blint för två. Röstningen utföll så här med 1-2-3-4 poäng där 1 = bästa vin. Antal första röster inom parentes.
Egly-Ouriet 2007 6 (2)
Jacquesson Ay Vauzelle Terme 2009 9 (1)
Paul Bara Comtess Marie de France 2008 12 (1)
Bollinger le Grand Anee 2012. 13 (0)
Visa bifogad bild 31884
Ja, det var verkligen oväntat utgång. Jag hade förväntat mig en högre placering av Roederer Collection 244 och sämre av Nicolas Feuillatte!Gårdagens provning med temat: "NV från stora producenter" och undertemat: "är det verkligen sant att Moët & Chandon är bättre än Bollinger?".
Deltog gjorde @Lennart , @mackan92 , @MarkusJ , @Patrik Sellin , @shouldkick , @Thirsty + en gäst utan användarnamn.
80 % blint för de flesta av oss. Vi hade en aning om vad som skulle vara med, men inte hur flighterna var komponerade.
Halvblint för @Lennart
Samma röstningsschema som @Stefan J presenterade ovan: 1-2-3-4 poäng där 1 = bästa vin. Antal första röster inom parentes. Lägst totalpoäng är bäst. Min 7, max 28 poäng.
Visa bifogad bild 31886
Flight 1:
Veuve Clicquot Champagne Brut 17 (1)
Bollinger Champagne Special Cuvée Brut 15 (3)
Palmer & Co Champagne Brut Réserve 18 (2)
Moët & Chandon Champagne Brut Impérial 20 (1)
Väldigt jämnt och inget vin klarade sig undan att få sämstaröster. Slutsatsen från den sammanvägda bedömning av 7 personer är dock att Bollinger är bäst och Moët & Chandon är sämst. De som påstår något annat har givetvis fel.
Visa bifogad bild 31887
Flight 2:
Charles Heidsieck Champagne Brut Réserve 19 (2)
Taittinger Champagne Brut Réserve 20 (0)
Louis Roederer Champagne Collection 244 19 (1)
Nicolas Feuillatte Champagne Réserve Exclusive Brut 12 (4)
Här gick det kanske inte som väntat? Nicolas Feuillatte sopar banan med de större namnen. Kvällens stora överraskning.
Visa bifogad bild 31888
Flight 3:
Pol Roger Champagne Brut Réserve 17 (3)
2016 Pol Roger Champagne Vintage Brut 17 (0)
Ruinart Champagne Brut 16 (2)
Henriot Champagne Brut Souverain 20 (2)
Väldigt jämnt även här. NV Pol Roger en klar vattendelare med 3 förstaröster och resten 3or och 4or. Detsamma gällde Henriot, med två 1or, två 3or och tre 4or. Slamkryparen 2016 upplevdes som bra av de flesta och plockade fem andraplatser.
En väldigt intressant och lärorik provning. @Lennart hade komponerat flighterna med stor eftertanke, vilket förstärkte upplevelsen.
Slutsatsen var att alla vinerna var bra, men inget var jättebra (möjligtvis med undantag av Nicolas), vilket gör att personliga preferenser får stor betydelse. Personligen sågar jag de viner som jag upplever som sötast i respektive flight.