Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

LeChat

Medlem
image.jpeg

Igår blev det Champagne från Paul Bara. Jag har bara provat 2002 Comtesse Marie de France tidigare vilken jag tyckte var fantastiskt god, gjord på enbart pinot noir.
2002 Paul Bara Millesime, även här till största del pinot, är i mitt tycke moget och drickfärdigt. God doft och harmoniskt i smaken där koldioxiden är på en behaglig nivå. Bra champagne men jag tycker att
Comtesse Marie de France är den som jag skulle satsa på att köpa i bra årgångar.

akaSami

Livsnjutare
I helgen vart det lite gött bubbel, :) jag är själv förvånad att jag inte druckit denna tidigare och jag blev till mitt belånande inte besviken.
Jag blev förvånad av hur ung den fortfarande känns trotts sina 10år.
Nu är bara bekymret hur jag skall finansiera några kartonger av denna för framtiden :D
Capture.JPG

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
I helgen vart det lite gött bubbel, :) jag är själv förvånad att jag inte druckit denna tidigare och jag blev till mitt belånande inte besviken.
Jag blev förvånad av hur ung den fortfarande känns trotts sina 10år.
Nu är bara bekymret hur jag skall finansiera några kartonger av denna för framtiden :D
Visa bifogad bild 7276
Ska du köpa lådvis rekommenderar jag hellre att du väntar tills 08an kommer - bättre investering:)

Doquet-1.jpg

1995 Pascal Doquet Le Mesnil
Detta är i egentlig mening en Doquet-Jeanmaire då den är från 1995, dvs. innan Pascal Doquet tog över 2004. Det är en blanc de blancs med druvor från en hektar i Le Mesnil. En tredjedel vinifierad på ek, ingen malo och dosage på sju gram per liter. Okänt när den degorgerats.

Denna champagne är lågintensiv smakupplevelse men med en fin längd, lite som att springa långdistanslopp.
Doften är normalfyllig med fin fräschör och grunddoft av gula äpplen. Du hittar också en viss smörighet och doft av regnvåt asfalt och tång.
Smaken är kort intensiv av gröna äpplen för att plana ut i en nästan en minut lång eftersmak av i tur och ordning gula äpplen, honung, brioche och med en gräddig avrundning. Medelstor syra. Saknar kropp, komplexitet och mineralitet men tar igen det med längden.
En timmes glasutveckling ger ökad mineralitet.
Konsumeras bäst ensam eller till riktigt försiktiga smaker.

Betyg: 80 (80) poäng

Per Stade

Lege artis
Jag höjer ett glas Henriot 2002 i solnedgången.
image.jpeg

Den här flaskan var mer mogen än den vi drack i lördags. Mäktig doft och mycket torkade fikon i smaken. Förra flaskan hade mer röda äpplen, nougat och hasselnötter i smaken. Flaskvarition kan vara ganska trevligt!

Last edited:
En underbar matchning till löjrommen.
image.jpeg

Gröna äpplen, citrus och mineraler i doften.
I smaken har de gröna äpplena fått en liten touch av bokna. Det finns en viss brödigheten, tilltalande mineraler med kalk och sälta. Citrusen komplex
Ibland kan Non-dosage-champagnerna bli snustorra och syran alltför stram, men inte i Vve Fournys fall. Här blir det bara positivt.
Priset på den är 279 kr.
Betyg 4

Vino fino

Medlem
Stekhet eftermiddag på Kongl. Holmen orsakade akut törst efter hög syra och små bubblor. Att jag misstog denna för rosén säger en del om hur länge det var sedan jag senast köpte Veuve Clicquot eftersom jag inte ens registrerade den nya etiketten. Priset var som rosén i alla fall, förr i världen, innan LMVH gav sig fan på att mjölka den sista sekinen ur plånboken (som gärna får vara LV-beprydd), så jag kanske är ursäktad. Eller så behöver jag nya glasögon.

Kraftig mousse, ganska stängd, blodapelsin, McVities, hustypisk PN-dominerad profil. Fruktig i gomen, fyllig trots 12% (tack!), fina apelsintoner av både gul och röd sort, lite röda äpplen också. Anings tajt och vass, behöver nog ett knappt årtionde innan det lirar helt. Gott. Men jag kan inte låta bli att tycka att 505 spänn ger rätt mycket mer spänning på annat håll. Utanför Champagne alltså. Innanför stängslet gäller andra bedömningsgrunder, allt förnuft lämnas vid passerkontrollen, tillsammans med plånboken. Veuve Clicquot Millesime Brut 2008: 90+ p.

IMG_0405.JPG

LeChat

Medlem
image.jpeg

Har inte sparat eller luftat (mer än i glaset) Champagne tidigare men provar idag en Vilmart som jag öppnade igår. Jag tycker den ger ett mycket mer balanserat inttryck än igår och godare på alla sätt. Min fundering är om jag bör prova att lufta en ung Champagne i karaff för att se hur den utvecklas över tid. Det är säkert några som har testat detta här på forumet redan. Berätta gärna om vilka för- och nackdelar ni ser med att låta Champagnen luftas (utanför själva glaset ;))

MartinE

Medlem
Har inte sparat eller luftat (mer än i glaset) Champagne tidigare men provar idag en Vilmart som jag öppnade igår. Jag tycker den ger ett mycket mer balanserat inttryck än igår och godare på alla sätt. Min fundering är om jag bör prova att lufta en ung Champagne i karaff för att se hur den utvecklas över tid. Det är säkert några som har testat detta här på forumet redan. Berätta gärna om vilka för- och nackdelar ni ser med att låta Champagnen luftas (utanför själva glaset ;))

Min erfarenhet är att nästan alla champagner är bättre dagen efter! D v s, om man öppnar en flaska dag ett och sparar en del av innehållet i den förslutna flaskan till dag två, så har champagnen hunnit utvecklas och bli betydligt rundare (i brist på annat adjektiv) i smaken. Vissa vinner t o m på att sparas ytterligare tid. Undantaget är så klart äldre viner, som snarare riskerar att om de utsätts för luft under en längre tid!

Den uppenbara nackdelen med att lufta i en karaff är att kolsyran försvinner snabbare men det är ju även ett effektivare sätt att lufta vinet, så vet man med sig att man ska dricka upp champagnen samma kväll som den öppnas tycker jag att en karaff funkar bra!

Men prova dig fram - det är ett ganska trevligt tidsfördriv! :)

Mattias Schyberg

Administratör
Min erfarenhet är att nästan alla champagner är bättre dagen efter! D v s, om man öppnar en flaska dag ett och sparar en del av innehållet i den förslutna flaskan till dag två, så har champagnen hunnit utvecklas och bli betydligt rundare (i brist på annat adjektiv) i smaken. Vissa vinner t o m på att sparas ytterligare tid. Undantaget är så klart äldre viner, som snarare riskerar att om de utsätts för luft under en längre tid!

Den uppenbara nackdelen med att lufta i en karaff är att kolsyran försvinner snabbare men det är ju även ett effektivare sätt att lufta vinet, så vet man med sig att man ska dricka upp champagnen samma kväll som den öppnas tycker jag att en karaff funkar bra!

Jag brukar alltid få onda ögat av andra vinnördar när jag föreslår karaff till bubbel. Jag håller med dig – det blir ju bara bättre när bubblorna fått lugna ner sig lite och bubblet fått andas lite morgonluft! :)

LeChat

Medlem

Tack för att du tog dig tid att svara! :)
Intressant att läsa att även du som dricker bra mycket mer Champagne än vad jag gör, verkar förespråka luftning! Denna kunskap borde spridas till massorna!

Jag brukar alltid få onda ögat av andra vinnördar när jag föreslår karaff till bubbel. Jag håller med dig – det blir ju bara bättre när bubblorna fått lugna ner sig lite och bubblet fått andas lite morgonluft! :)

Absolut bättre när bubblorna fått stilla sig! :)

Toppen