Som jag tidigare nämnt spenderade sambon och jag delar av årets semester på en liten roadtrip genom Europa. Vi hann med nio länder på elva dagar. Och givetvis dracks det en del vin när tillfälle gavs! Här följer en kort resumé av de mest minnesvärda:
1990 La Grande Dame (dracks på
Goldener Karpfen i Fulda): Det finns alltid ett mått av oro när man beställer in en ”äldre” champagne som man har stora förhoppningar på. Framförallt när det är på en restaurang som man aldrig varit på tidigare och där man inte alls förväntade sig att hitta flaskan ifråga i vinlistan. Men det visade sig att oron var totalt obefogad: champagnen kändes förvånansvärt pigg! Doften var mogen och fruktig med inslag av mogna gula äpplen, torkad frukt, smör och brioche. Smaken var utvecklad och torr och utmärktes av gula äpplen, persika samt en lätt bitter ton av persikokärna och grapefrukt. Hög syra. La Grande Dame 1990 är fantastisk idag och kommer, baserat på den här flaskan, att kunna leverera i många år till! 93 p
2008 Chartogne-Taillet Les Barres (på enstjärniga
Alice i Milano): Den här flaskan (vingårdschampagne på 100 % pinot meunier) har jag förgäves letat efter i flera år, så när jag hittade den i vinlistan på underbara Alice i Milano kändes det självklart att plocka in den. Det här är en fantastisk, men fortfarande ung, champagne! Fruktig, nötig, komplex och något utvecklad doft med inslag av bland annat gul frukt, bivax och lakrits. Mycket frisk, mycket torr och något fruktig smak med mineral och citrus. Uttrycksfull, men på ett svårdefinierat vis. Hög årgångstypisk syra. 91 p.
2008 Francis Boulard Les Rachais (på enstjärniga
Tokuyoshi i Milano): Brödig och fruktig doft av ljust lantbröd, persika, aprikos, citron, honung och kex. Mycket frisk och mycket torr smak av mineral, omogen gul frukt och grapefrukt. Tydligt ung och ännu inte den fantastiska fruktkoncentration man normalt förknippar med årgången. Mycket hög syra. 89(+) p.
2006 Montenisa Franciacorta Contessa Maggi (på
Soho i Genua). En slamkrypare – skjut mig inte för att jag inkluderar den i den här tråden! Ibland är det ju kul att testa mousserande viner från andra regioner än Champagne och då kan en flaska franciacorta komma väl till pass - framförallt när man befinner sig i närheten. Det här är ett fatlagrat och mycket välgjort vin! Dessutom klart champagnelikt. Komplex, efter hand klart fruktig, doft med inslag av jäst, citron, gul frukt och vanilj. Torr och frisk smak av mineral och persika; viss komplexitet men inte det djup man förknippar med champagne. Ändå mycket bra! 82 p.
Gosset Grand Rosé (på
L’Apostrophe i Reims): Diskret, jordig doft med inslag av röda bär, krut och rostat bröd. Torr, frisk, bärig och klart kryddig smak av jordgubbar och blodgrape. Hög syra. Mycket trevlig! 85 p.
2006 Dehours Lieu-dit Maisoncelle (på enstjärniga
Le Millénaire i Reims): Något utvecklad och något kryddig doft. Jag känner en kombination av smält smör, hallon, örter, läder och järn. Frisk och mycket torr smak av röda bär, blodgrape, örter och järn. Hög syra. Mycket bra, men inte på samma nivå som den underbara 2004:an! 88 p.
Till sist några rader om
2006 Clos des Goisses, som jag fick möjlighet att smaka i samband med ett besök på
Philipponnat: Flaskan ifråga hade i och för sig öppnats redan dagen före och det påverkade så klart (på ett positivt sätt) min upplevelse, men det här är helt klart den mest utvecklade unga Clos des Goisses jag någonsin druckit! Den är så klart fortfarande väldigt ung och lär vinna på att lagras i sisådär tio år till, men den är redan otroligt bra! 90(+) p idag.