Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Elvis

Medlem
Jag korkade upp en Charles Heidsieck Brut Réserve ikväll, buteljerad 2008 och degorgerad 2015. Basåret är alltså 2007 och jämfört med "2008:an" var den betydligt mer knuten och behövde mer tid och luft för att komma till sin rätt. Till slut var allt på plats och det här blir mer och mer min favorit-standardchampagne.

rs14

Medlem
Kanske skulle legat i en annan tråd men men. Har luskat reda på lite kommande champagnesläpp på Systembolaget. Dyker säkert upp flera än de här men det kan ändå vara värt för de som vill budgetera sina inköp :)

Selosse Brut Initial GC 18/11 899kr (660 fl)
Vilmart Cie Coeur 1er Cru 2008 21/10 895kr (420 fl)
Diebolt-Vallois Fleur Du Passion 2007 18/11 699kr (1200 fl)
Louis Roederer Blanc de Blancs 2010 4/11 695kr (150 fl)
Comtesse Marie de France GC 2005 18/11 795kr (360 fl)
Napoléon Millésime 2002 4/11 429kr (2400 fl)
Roederer Cristal 2009 7/10 1649kr (600 fl)
Guy Charlemagne GC Mesnillésime 2005 BdB 4/11 499kr (720 fl)
Jean Yves de Carlini Brut GC 2004 4/11 498kr (600 fl)
Le Mesnil Prestige GC 4/11 490kr (720 fl)

Louis-XV-1.jpg

1996 de Venoge Louis XV

Vinifiering
Louis XV är de Venoges prestigechampagne på druvor från grand cru-lägen i Verzenay, Avize, Cramant och Oger. Ståltank, blend på 50/50 chardonnay/pinot och lagras på jästen i 14 år. Okänd dosage men sannolikt runt 7-8 gram per liter.

Bedömning
En 96:a i sina bästa år, vad mer kan man begära?
Doften är mycket kraftig och domineras av två aromer; bränd smörkola och läder. Sekundärdofter är karljohansvamp, honung, aprikos och jordkällare.
Smaken påminner om doften med en maskulin intensitet med djupa, lätt oxiderade toner av animalier och honung. Fortfarande en pigg syra i eftersmaken och en generell, imponerande intensitet. Inget för BdB-hipstern som uppskattar subtilitet framför kraft. En viss oljighet i eftersmaken. Svaga bubblor. Tacky flaska.
Vinner ej på mer lagring.
Sannolikt en bra match till feta blinier med löjrom.
Karaktär
  • Intensitet: 94
  • Komplexitet: 89
  • Längd:95
Betyg
93 (93) poäng

Pontus

Medlem
Apropå prissättning. Pol Roger BdB 2008 borde väl vara på gång närsomhelst nu. Frågan är om den kommer ligga kvar på sitt nuvarande pris eller om den hamnar på typ 749 kr. Fast å andra sidan får väl inte importörerna höja priset hursomhelst på produkter som ligger i det fasta sortimentet.
Väcker denna fråga till liv igen. Någon som har sett 2008or på SB?

Jaha, idag blev det visst lite champagne, från senaste caviste-släppet. En Huré Frerès Invitation. Gott. Riktigt gott. Lite brödigt, äppligt med lite tropiska toner. Torrt, men inte surt fylligt som växte varefter den värmdes upp. Blommade nog ut som mest efter nån timme då den närmade sig ca 18 grader och tillhörande luft.

Man måste ju kvalitetsäkra leveranserna, och ibland blir det ju bättre än man trott

LeChat

Medlem
Lite fel tråd kanske men det handlar i alla fall om Champagne.
Jag dricker mest röda viner och är därför lite okunnig på de vita. Köper nästan aldrig stilla vita viner men är väldigt förtjust i Champagne.
Fråga till champagnevännerna:
Kommer BdB alltid att utveckla drag av honung eller hur funkar det? Min lilla erfarenhet säger att Chardonnay med tiden gärna utvecklar drag av honung vilket jag inte gillar. Jag vill ha komplexa champagner med nötiga smaker men undvika honungschampagner. Vilka kan jag då med gott samvete sluta köpa och vilka bör jag istället inrikta mig på? Hoppas någon förstår vad jag menar:)

Vino fino

Medlem
Efter besvikelser med både skumpa och Caviste under en period var det med viss bävan jag virade foliet av bröderna Huré. Två riskfaktorer multiplicerade med hög sannolikhet betyder som bekant obehagligt hög total risk…

Invitation är märkvärdigt balanserad för att vara en färsk NV, med fin attraktiv frukt, inte så mycket bröd och autolys, men det gör ingenting. Full pott för balansen, för en gångs skull en skumpa där delarna sitter ihop från början. Inte en massa spretande smaklager med dosagen som en cementklump i botten. 91 p

Insouciance (apropå att nonchalera risk…) är öringsrosa, mer tegel än djupröda rosor, och börjar lite sturskt men når efter någon timme full harmoni. Även om det nog hade varit ännu lite bättre tillsammans med lämplig mat så är det återigen väldigt fin balans, med njutbar röd-blå frukt. 90 p

Från och med nu är @Larseman min stora champagneauktoritet och hemliga idol. Utmärkt rekommendation.

IMG_0665.jpg

Kommer BdB alltid att utveckla drag av honung eller hur funkar det? Min lilla erfarenhet säger att Chardonnay med tiden gärna utvecklar drag av honung vilket jag inte gillar. Jag vill ha komplexa champagner med nötiga smaker men undvika honungschampagner. Vilka kan jag då med gott samvete sluta köpa och vilka bör jag istället inrikta mig på?
Min erfarenhet är att sendegorgerade champagner har en mer framträdande honungston än de som har huvuddelen av lagringstiden efter degorgering. Sen är det också en fråga om när du öppnar flaskan. Väntar du 30+ år får du i princip alltid en honungston. Vill du åt nöttonen kan du dricka champagnen tidigare men istället lufta den ett par timmar i glas eller nåt dygn i flaska.

LeChat

Medlem
Min erfarenhet är att sendegorgerade champagner har en mer framträdande honungston än de som har huvuddelen av lagringstiden efter degorgering. Sen är det också en fråga om när du öppnar flaskan. Väntar du 30+ år får du i princip alltid en honungston. Vill du åt nöttonen kan du dricka champagnen tidigare men istället lufta den ett par timmar i glas eller nåt dygn i flaska.

Kul att du ville svara! Kommer dessa honungstoner fram i alla champagner BdB, BdN och de med blandad druvsammansättning eller har detta någon betydelse?

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Efter besvikelser med både skumpa och Caviste under en period var det med viss bävan jag virade foliet av bröderna Huré. Två riskfaktorer multiplicerade med hög sannolikhet betyder som bekant obehagligt hög total risk…

Invitation är märkvärdigt balanserad för att vara en färsk NV, med fin attraktiv frukt, inte så mycket bröd och autolys, men det gör ingenting. Full pott för balansen, för en gångs skull en skumpa där delarna sitter ihop från början. Inte en massa spretande smaklager med dosagen som en cementklump i botten. 91 p

Insouciance (apropå att nonchalera risk…) är öringsrosa, mer tegel än djupröda rosor, och börjar lite sturskt men når efter någon timme full harmoni. Även om det nog hade varit ännu lite bättre tillsammans med lämplig mat så är det återigen väldigt fin balans, med njutbar röd-blå frukt. 90 p

Från och med nu är @Larseman min stora champagneauktoritet och hemliga idol. Utmärkt rekommendation.

Visa bifogad bild 8176

Känner mig helt plötsligt väldigt nöjd med att ha en låda hemma, tack för smaknoterna!

Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Kul att du ville svara! Kommer dessa honungstoner fram i alla champagner BdB, BdN och de med blandad druvsammansättning eller har detta någon betydelse?

Honunstoner förknippar jag med mogen chardonnay. Mogen champagne får ofta söta toner men jag upplever att de med PN i kan gå mer åt (apelsin )marmeladhållet istället för honung. Upplevt denna marmeladton främst i DP 64 & 66, GA 88 medan jag känt honung i gammal 80-talssalon, usch vad äckligt...:rolleyes:

Har du problem med honunstoner så kan vi byta flaskor.:D

Individuellt vad man tycker så klart men jag känner mest honung i gamla chardonnay/pinot-blender, exvis Veuve Clicquots Cave Privee-serie som i princip är som att dricka honung. Säkrast är nog normaldegorgerad, lågdosage, mineraldriven BdB på ståltank om du vill undvika honung.

Hebrart-1.jpg

NV Marc Hébrart Blanc de blancs

Vinifiering
Marc Hébrart är en mindre odlare i Mareuil-sue-Aÿ. Man äger 14 hektar i Grande Vallée de la Marne, allt premier eller grand cru. Medelåldern på vinstockarna är 30 år och lejonparten är pinotstockar.
Producenten har ingen hemsida (!) men 90% av druvorna i denna BdB skall komma från Oiry och Chouilly och dosagen ligger på sju gram per liter. Okänt degorgeringsdatum. Ståltank och malolaktisk jäsning.

Bedömning
Sjukt prisvärt om man gillar den insmickrade fruktigheten. Kanske den optimala festchampagnen för gäster som ej är champagnenördar.
Doften är medelstor av blodapelsin, lätt brynt smör och olja.
Smaken är insmickrande med både integrerad fruktighet och hög till medelhög syra. Dominerande frukt är gråpäron samt tuttifrutti. Sekundäraromer är franska örter åt salviahållet. Eftersmaken lång med fin syra.
Mycket fin standardchampagne med publikfriande balans mellan frukt och syra till det fantastiskt löjligt låga priset 21,50 € på Plus de Bulles.

Karaktär
  • Intensitet: 83
  • Komplexitet: 81
  • Längd: 81
Betyg
81 (83) poäng

LeChat

Medlem
Honunstoner förknippar jag med mogen chardonnay. Mogen champagne får ofta söta toner men jag upplever att de med PN i kan gå mer åt (apelsin )marmeladhållet istället för honung. Upplevt denna marmeladton främst i DP 64 & 66, GA 88 medan jag känt honung i gammal 80-talssalon, usch vad äckligt...:rolleyes:

Har du problem med honunstoner så kan vi byta flaskor.:D

Individuellt vad man tycker så klart men jag känner mest honung i gamla chardonnay/pinot-blender, exvis Veuve Clicquots Cave Privee-serie som i princip är som att dricka honung. Säkrast är nog normaldegorgerad, lågdosage, mineraldriven BdB på ståltank om du vill undvika honung.

Tack för att ni intresserat er för frågan. Jag var ju själv inledningsvis inne på att Chardonnay skulle vara den skyldige. Förutom i Champagne så märker man det tydligt i t ex mogen Chablis. Kanske påverkar även varma eller kalla årgångar druvan som leder till mer eller mindre honungskaraktär? Senast som jag noterade drag av honung var när jag drack Les Chetillons 2007. Inte dominerande eller framträdande på något sätt men det fanns där. Så rimligen borde alltså detta förstärkas med ytterligare mognad. När jag drack Les Chetillons 2006 kände jag inte detta och i många andra BdB som jag druckit har jag inte heller noterat detta. Åldern verkar ju vara en faktor men det känns som det inte är den enda. Kanske att årgång, tillverkningsmetoder, degorgering mm. påverkar. Får utforska vidare. :)

Toppen