Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

AdamST

Medlem
Skålar i Deutz NV för att fira pappa :)
IMG_3896.JPG

LeChat

Medlem
Jag har en flaska i förrådet, vad tror du om drickfönstret?

Jag har för liten erfarenhet för att kunna rekommendera lämpligt drickfönster. Men jag var inte så imponerad i nuläget och jag är rädd för att den med tiden utvecklar lite för mycket honungstoner vilket jag inte är så förtjust i. 2006an var i mitt tycke bättre. Min sista -07a dricks nog inom 2-3 år.

sunqan

Vinös
Inte speciellt snyggt skött av bolaget. Importören måste sutttit på ett hyfsat lager av 2006 som de vill bli av med först och pallarna med 2008 får stå och ruva i lagerlokalerna ett tag till.

Nu har de tom ändrat tillbaks till 2006 på webben :) vad säger man?

MartinE

Medlem
Jag anordnade en liten provning i helgen, på temat "ung samt utvecklad chardonnay", där flaskan till vänster och den i mitten fick representera de unga medan forumklassikern till höger fick utgöra det utvecklade inslaget:

IMG_1379.JPG

2011 David Léclapart L’Amateur: Överraskande tillgänglig! Mycket komplex doft med inslag av gröna äpplen, bakpulver, päron, jäst, ljust bröd, citron, nytvättad tvätt och honung. Smak av omogna äpplen, citron, lite honung samt en lätt bitter ton av citrusskal. Mycket bra! Samtliga fem hade denna som tvåa i provningen. (86 p)

2011 Bérêche Les Beaux Regards: Blommig doft med inslag av mineral och vaniljsocker. Stram, outvecklad smak av gröna äpplen och citron. Mycket lovande, men fortfarande ung. En bäströst och fyra sämströster. (83 p)

2000 R&L Legras Cuvée S-t Vincent: Stor, utvecklad doft med kraftigt rostade toner. Mycket nymalet kaffe! Dessutom crème brûlée, kanel, ingefära, mogna äpplen, sirap, honung, rostade nötter och gräddkola. Utvecklad, frisk, torr, bitter och lite eldig smak. Persika, mogna äpplen, gräddkola och citrusskal. Det är en fantastisk champagne, men smakmässigt var den här flaskan lite svagare än den jag drack för ett år sedan. Fyra bäströster, inkl min, och en sämströst. Därmed eftermiddagens vin! (90 p)

tobbe81

Medlem
blir inte riktigt klok på denna flaska det första som slog mig var färgen det är en 2007 jag gillade de tropiska tonerna som de andra 07 jag har smakat syran var inte så tuff en väldig annorlunda bdn 100% pinotnoir 2g dosage men på ett positivt sätt tog två glas och spara resten tills imorgon så får man se om det händer något över morgondagen
14484944_10157539703040008_5547430896285980147_n.jpg

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
blir inte riktigt klok på denna flaska det första som slog mig var färgen det är en 2007 jag gillade de tropiska tonerna som de andra 07 jag har smakat syran var inte så tuff en väldig annorlunda bdn 100% pinotnoir 2g dosage men på ett positivt sätt tog två glas och spara resten tills imorgon så får man se om det händer något över morgondagen Visa bifogad bild 8254
Vad är det för vin?

Swedy

Medlem
Fick idag ett erbjudande om att köpa 3 flaskor CdM 2002, alltså ett 3-pack.
Reagerade på att det just var 3 flaskor, senast jag köpte CdM så var det styckvis.
När jag köpte GC så var det 6-pack.
Något fuffens eller säljs Krug även i lådor om 3?

magnum

Epernay, Frankrike
Reagerade på att det just var 3 flaskor, senast jag köpte CdM så var det styckvis.
Det kanske är 3 flaskor och inte ett 3 pack!!

MartinE

Medlem
Det är inte ovanligt att det säljs trälådor med tre flaskor Krug. Jag minns inte om jag sett just tre fl CdM, men kombinationen Vintage, CdM och GC, där alla flaskor har samma (bas)årgång, dyker upp emellanåt!

Tillägg: Vad kostar kalaset?

Swedy

Medlem
Det är inte ovanligt att det säljs trälådor med tre flaskor Krug. Jag minns inte om jag sett just tre fl CdM, men kombinationen Vintage, CdM och GC, där alla flaskor har samma (bas)årgång, dyker upp emellanåt!

Tillägg: Vad kostar kalaset?

Så pass... Har aldrig sett tidigare, som sagt :rolleyes:

Ca. 8000:-/flaskan!

Jerobaum

Medlem
Ramlade över en jättetrevlig butik i tel aviv. Wine and more. Köpte 6 flaskor clos de Chardonnay men såg även att de hade en pol Roger Churchill 2002 för 1400 lokala pengar vilket är 2800 SEK.

Toppen