Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Har nu druckit tre av alla mina Charles Heidsieck med bas 2008. Jag måste säga att det är en ganska stor flaskvariation på dem. Har nu fått en riktigt bra, en medioker och en rent ut sagt dålig flaska. :confused:

Intressant, det kan förklara att jag tyckte Heidsick var tråkigt medans mina föräldrar tyckte de var toppen! Vet iofs inte vad det var för basår på den jag drack tidigare i år?

AdamST

Medlem
Njuter, och inviger mina nya glas :)
IMG_3839.JPG

Geoffroy-1.jpg

NV René Geoffroy Expression

Vinifiering
Geoffroy har kanske champagnesodlarnas bästa hemsida. Inga gamla flashanimeringar, nyhetsflöden från 2011 eller sexistiska reklambilder utan lättnavigerat och fullt med väsentlig information.
Expression är en av Geoffroys årgångslösa standardcuvéer med druvor från Cumières och Hautvillers. Rankornas medelålder är tjugo år och alla är premier cru-klassade.
Detta vin görs på två efterföljande årgångar, i detta fall 40% 2010 och 60% 2011. Druvblenden är 60% pinot meunier, 30% pinot noir och 10% chardonnay.
Jäsning vingård för vingård på ståltank. Viss del av reservvinet lagras på ekfat. Ingen malolaktisk jäsning. Dosage på 5 gram per liter.

Bedömning

Jämfört med 2004 René Geoffroy Extra Brut och 2006 Réne Geoffroy Empreinte, som jag skrivit om tidigare i år, är det här en enklare champagne. Den mår sannolikt bra av två-tre år i ryggläge.
Doften är medelstor av aprikos, fruktsoda och apelsin. Bubblorna är superpigga.
Detta är en stilren Geoffroy med tydliga mineraler och hög syra. Smaken är aningen knuten och vegetabilisk av sparris. Eftersmaken går åt det fruktigare hållet med kola och bröstkarameller.
Som helhet lite för låg dosage för att konsumeras nu. Fortfarande ett fynd för 299:- på Systembolaget eller 26€ på Plus de bulles.

Karaktär

• Intensitet: 74
  • Komplexitet: 83
  • Längd: 85
Betyg
79 (82) poäng

MartinE

Medlem
Jag har varit dålig på att dela med mig av den senaste tidens erövringar, men här kommer några av höjdpunkterna:

IMG_0710.JPG

1996 Billecart-Salmon Grande Cuvée: Det här är stort! Mogen, komplex och gräddig doft med underbart brända toner. Inslag av knäck, brioche, kex, hasselnötter, honung och kaffe. Utvecklad och mycket frisk smak av kex, citron, gula äpplen och kaffe. Balanserad syra. En fantastisk champagne som kommer att fortsätta leverera i flera år till! (95 p)

1996 Bruno Paillard Brut Assemblage: Den här är helt underbar nu och har samtidigt en lång framtid framför sig! Det är helt enkelt den perfekta champagnen att plocka fram när man stöter på någon som föraktfullt fnyser att 96ornas tid är förbi sedan länge! Mogen, komplex och något kryddig doft med inslag av torkad gul frukt, mogna gula äpplen, mango, kex, vanilj och honung. Fantastiskt koncentrerad smak och samtidigt en bitande årgångstypisk syra! Mogna äpplen, citron, persika och mandelkex. (91 p)

1995 Bruno Paillard Nec Plus Ultra: Stor, söt och mogen doft med sherrytoner och med inslag av torkad frukt, mogna äpplen, bivax och gräddkola. Mogen, frisk och koncentrerad smak av gula äpplen, persika, gräddkola och grapefrukt. Fantastisk! (94 p)

1998 Pol Roger Rosé: Doften är utvecklad, kryddig och bärig med inslag av rosor, jäst, rostat bröd, hallon och dill. Smaken är utvecklad, bärig, torr och frisk med hallon, körsbär och blodapelsin som bärande beståndsdelar. Hyfsat rödvinslik. Snudd på fantastisk och helt klart på topp nu! (89 p)

2000 Pol Roger Rosé: Utvecklad, kryddig, rökig, bärig och klart rödvinslik doft med inslag av körsbär, hallon, jordgubbar, jäst och kex. Utvecklad, intensivt bärig, något pepprig och tydligt rödvinslik smak av körsbär, tranbär och blodapelsin. Påtaglig syra. Mycket bra, men något svagare än 98:an. (88 p)

1998 Comtes de Champagne: Vilken champagne! Den känns fortfarande väldigt ung och fräsch och den har helt klart en lång framtid framför sig! Den dracks över två dagar och fortsätter hela tiden att utvecklas och visa nya sidor. Utvecklad, komplex, fruktig och nötig doft med efter hand klart rostade toner. Jag känner i tur och ordning jäst, mineral, lime, mint, gräddkola, hö, kaffe, rostat bröd och rostade nötter. Smaken är något utvecklad, frisk och torr med toner av lime, gula äpplen, hasselnötter, apelsin och apelsinskal. Lång, mycket torr eftersmak. Hade man varit lagd åt det giriga hållet hade man tömt flaskan redan första kvällen – men då hade man gått miste om andra dagens excesser! För då lyfter vinet till ännu en nivå. Då blir doften helt fantastisk och bjuder på hårt rostade toner med mycket kaffe, nötter och gräddkola. Smaken blir mer utvecklad och drar åt persika och andra stenfrukter. (94 p)

IMG_1087.jpg

MartinE

Medlem
Å jävlar vad gott
Visa bifogad bild 8231
Äldsta champagnen jag druckit, vilken underbar smak!
Det är verkligen en härlig champagne (även om den inte når upp till 96:ans nivå)! Grattis till en härlig upplevelse och - får jag förmoda - en ögonöppnare!

Ett tips (i all välmening): Byt ut de där glasen så fort som möjligt! Eller - om du envisas med att behålla dem - fyll dem inte så mycket som du gjort på bilden! Då kommer du att uppleva dina champagner ännu bättre!

AdamST

Medlem
Det är verkligen en härlig champagne (även om den inte når upp till 96:ans nivå)! Grattis till en härlig upplevelse och - får jag förmoda - en ögonöppnare!

Ett tips (i all välmening): Byt ut de där glasen så fort som möjligt! Eller - om du envisas med att behålla dem - fyll dem inte så mycket som du gjort på bilden! Då kommer du att uppleva dina champagner ännu bättre!
Icke mina glas och inte heller jag som hällde upp champagnen hehe, champagnen dracks tyvärr inte hemma hos mig :) Jag kör med kupor från Peugeot som dessa:
IMG_3862.JPG

LeChat

Medlem
IMG_6647.JPG

Damien Hugot Extra Brut Blanc de Blancs Millésime 2008

Har tidigare provat 2006an några gånger med bara positiva intryck. Ikväll är det dags att prova 08an. Efter lite luftning i glaset är den riktigt bra redan nu men framförallt är det en försmak av en framtida riktigt grym Champagne. 2006an känns mest drickfärdig av dem båda men 2008an är definitivt den bättre Champagnen. Inga minus bara plus.

DSC04335.jpg

2004 Paul Bara Special Club

Vinifiering
Denna champagne är gjord på 70% pinot och 30% chardonnay, samtliga druvor från grand cru-klassade områden och med en medelålder på stockarna på 35 år. Flaskan degorgerades i oktober 2011 men den har släppts med flera olika degorgeringsdatum. Dosage på åtta gram per liter.

Bedömning
En stiltypisk Paul Bara med karaktäristiska röda frukter.
Doften är medelkraftig av röda äpplen, smågodis och smultron.
Smaken är mycket lång, enastående lång för att vara en 2004:a. Det finns också en fin intensitet i fruktigheten som gör att den fungerar bra som matchampagne. Primärsmakerna är smultron och svartvinbärsblad, i eftersmaken framträder vingummin och moreller.
Hela champagnen känns färdigutvecklad med lagom mycket syra så att fruktigheten inte tar över helt. Bra parmiddagschampagne för att lura in vänner i champagneträsket. Personligen håller jag dock Comtesse Marie de France högre, främst pga lägre dosage och högre mineralitet.

Karaktär
  • Intensitet: 89
  • Komplexitet: 81
  • Längd: 94
Betyg
90 (90) poäng

Toppen