Appel
Medlem
Galet prisRamlade över en jättetrevlig butik i tel aviv. Wine and more. Köpte 6 flaskor clos de Chardonnay men såg även att de hade en pol Roger Churchill 2002 för 1400 lokala pengar vilket är 2800 SEK.
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Galet prisRamlade över en jättetrevlig butik i tel aviv. Wine and more. Köpte 6 flaskor clos de Chardonnay men såg även att de hade en pol Roger Churchill 2002 för 1400 lokala pengar vilket är 2800 SEK.
2002 de Venoge Cordon Bleu
Vinifiering
Detta är en årgångs-Cordon Bleu vilket är lite förvirrande då de Venoges standard-NV säljs under varumärket Cordon Bleu samtidigt som årgångschampagnen bara heter Millésime. Den finns ej heller representerad i portföljen som den presenteras på hemsidan, ej heller på Cellartracker.
Blenden är 70% pinot och 15% vardera av meunier och chardonnay. Endast första pressningen. Degorgerad januari 2014 vilket ger imponerande 12 år på jästen så den får betecknas som sendegorgerad. Dosage på 5,2 gram per liter. Ståltank.
Bedömning
Ett fynd för 498:-.
Fantastisk doft av smultron och rostat bröd. Detta är själva förnimmelsen av en försommarfrukostchampagne.
Smaken är generöst intensiv med mognadstoner. Fruktigheten, främst smultron, dominerar i början, försvinner ett tag för att återkomma i den långa eftersmaken. En hel del mineraler i form av kräftskal. Vitpeppar och salvia framträder i eftersmaken. Medelhög syra.
Passar på champagnefrukost i soluppgång.
Karaktär
Betyg
- Intensitet: 88
- Komplexitet: 85
- Längd:93
90 (91) poäng
Nej.Har du även testat Millesime 02?
Detta är en årgångs-Cordon Bleu vilket är lite förvirrande då de Venoges standard-NV säljs under varumärket Cordon Bleu samtidigt som årgångschampagnen bara heter Millésime. Den finns ej heller representerad i portföljen som den presenteras på hemsidan, ej heller på Cellartracker.
och nu är det -08 igen... undrar om det finns 08 i nån butik nuNu har de tom ändrat tillbaks till 2006 på webben vad säger man?
Så kan det vara, dock skiljer sig etiketterna åt om man jämför med de Venoges hemsida, där årgångschampagnerna är etiketterade med "Brut Millésime" och inte "Cordon Bleu". Detta kan förstås vara olika på olika marknader.Jag tror att det är texten "Cordon Bleu" som förvirrar dig. Flaskan på din bild är Millésime 2002! Den "heter" inte Cordon Bleu, utan det är bara ett slags varumärke som de Venoge gillar att märka delar av sitt sortiment med. Även Chardonnay Millésime (även kallad Blanc de Blancs Millésime) har samma Cordon Bleu-märkning!
Ja, det kan vara olika etiketter på olika marknader och etiketter ändras också emellanåt. Samtidigt är inte alla fransmän så duktiga på att uppdatera sina hemsidor. Jag säger inte att just de Venoge är dåliga på detta, men rent generellt håller champagneproducenternas hemsidor (och deras förmåga att uppdatera dem) den nivå svenska bolags hemsidor hade i slutet på 90-talet...Så kan det vara, dock skiljer sig etiketterna åt om man jämför med de Venoges hemsida, där årgångschampagnerna är etiketterade med "Brut Millésime" och inte "Cordon Bleu". Detta kan förstås vara olika på olika marknader.
För att nu besvara min fråga - det fanns pol roger bdb 2008 i pkhusetbutiken ☺och nu är det -08 igen... undrar om det finns 08 i nån butik nu
För att nu besvara min fråga - det fanns pol roger bdb 2008 i pkhusetbutiken ☺
Japp. 3 st. De hade både 06 och 08, och den första jag tittade på var 06. Sen såg jag att de ändrat på kartongerna lite. Årgången står tydligt angiven på framsidan på 2008. 2006 hade den undangömd på baksidan i liten text.Äntligen!
Köpte du?
Osäker nu men har inte pol Roger släppt 2008 redan tidigare eller är det premiär?Japp. 3 st. De hade både 06 och 08, och den första jag tittade på var 06. Sen såg jag att de ändrat på kartongerna lite. Årgången står tydligt angiven på framsidan på 2008. 2006 hade den undangömd på baksidan i liten text.
Jo 08 hade ju uppdaterats på hemsidan, tror bara de ändrade sig när de insåg hur mkt 06 de har kvar så drf finns de nog båda lite blandatOsäker nu men har inte pol Roger släppt 2008 redan tidigare eller är det premiär?
http://www.systembolaget.se/dryck/mousserande-viner/pol-roger-8828501Jo 08 hade ju uppdaterats på hemsidan, tror bara de ändrade sig när de insåg hur mkt 06 de har kvar så drf finns de nog båda lite blandat