Ett inlägg i klass med
@StefanAkikos nattliga prosor efter en helkväll med japansk whisky.
Såna kvällar är både underbara och helwetiska.
(Ssk morgonen, dagen och EM som följer därpå.)
Men, dessa magiska tillfällen kommer (tyvärr) bli färre framgent.
Tyvärr.
Men, ser alltid fram mot dessa aftnar, som har en tendens att hålla er alla på helspänn, med både stress och oro
...ungefär
samme måtte av stress och oro som jag inbillar mig att jag har då jag vaknar till sans under EM nästa dag.
VAD skrev jag igår?
Egentligen?
...oj...
And now, something completely different: the Birthday!
Firade födelsedag med en mckt god vän under veckan som nu var. Han somnade mln huvudrätt och ostbricka, pga (eller tack vare...) överintag av festliga juicer. Redan vid förrättens tilldryck (motsatsord: tilltugg) från 1982, hade han svurit på att investera 8MUSD i Vouvray
(!), och ssk dedikerat denna investering till att långsiktigt göra moget Vouvrayiskt bubbel tillgängligt för kräsna samlare. Han avsvor sig också Champagne som Gudom (efter dess över 30 år på hans tron). Detta för att den 1982 Vouvray BdB som serverades honom var så vital, exceptionell, komplex, underbar, neverendingstory på palaten och lååång att ord saknar mening. Personligen min 3:e 100-poängare på CT:
tidigare flaskor har pendlat mellan riktigt bra och JÄÄÄÄWLIGT bra. Men, denna flaska var bara obeskrivligt bra. Alla runt bordet ville bara ha MER ! ! ! Göteborgarna verkar ha fått en algbomb... Tyvärr :-(
Själv har jag en liten stackars flaska kvar.
@vintomas har nog också en kvar. Och givet det faktum att vi tagit oss gnm ett helt gäng av dessa flaskor så är slutsatsen att det knappast återstår 10 år av deras liv, att åldringsvariationen är en grym verklighet för dem alla (saknar ju-skruvplupp.)
Då jag nästa dag mailade honom bilden på födelsedagstårtan som han glatt glufsat i sig (med något världsfrånvänd min då vi väckte honom medelst omskakning) så undrade han vad bilden föreställde. Han mindes inte varken tårtan, glufsandet eller servitörernas stämsång. Måste ha varit grappans fel. Ssk den sista från 80-talet, som var fatlagrat mörk och som gav alla oss deltagare höwwäwär
K...
Nästa gång vi två ses är det
Yokohama Grand Tour som står på schemat. Den kommer inbegripa minst fem vinprovningar á fyra viner i minst sju vinbutiker och avslutas med en grym kväll på Yokohamas mest berömda Yakinikuyasan (grillat kött, Korean style med wagyu och kalla nudlar.)
Oktober månad inbegriper en megaprovning av så många exceptionella Sakéer som vi hinner få i oss under två timmar...
November är ålanerad att bestå av en 7-rätters meny där minst två av mina källarviner kommer beivra sig, samt en senafton på Milestone Bar ock några underligt iåunderbara drycker.
Liwet är HÅRT med denne vän. Och lärorikt. Och underbart. Och gott!
...slutar alltid med baksmälla. Men med ett litet leende
...och tack och lov, sannolikt aldrig mer att Champagne har något att göra med varken våra njutningar eller våra lidanden...
/SA