Måste bara kommentera det här inlägget.
Att jag inte vet vem du är gör väl detta bara roligare, men vilken komik att läsa.
Appropå vinet, drack faktiskt Clos du Mesnil -98 förra veckan. Behöver inte säga mer än:
Värt pengarna? JA.
Bästa Le mesnil? Nej. Har druckit CdM -90 och -96 innan, slog enligt mig 96:an (som jag förövrigt var grymt besviken över förra sommaren) med hästlängder men 90:an står fortfarande lite i överkant med tanke på mognaden. Andra mesnil är inte i närheten av Krug CdM så kommenterar inte det.
Summa summarum: Bland det bästa jag druckit och gråtupplevelsen var faktiskt nära.
Drack Selosse BdB -98 parallelt eller snarare innan och lite överlappande. Till en början var Selossen i segertronen, men varefter det led så utvecklade sig CdM -98 till något ofanligt vackert. Selossen upplevde jag dog ut tyvärr..... Tyder på ytterligare massvis lagringspotential i CdM? Dryckerna förtärdes till en middag, så till det söta avnjöts en Perrier Jouët Belle Epoque Rosé 2002. En riktigt trevlig skapelse, de räcker, inte i klass (och inte alls samma stil såklart) som de andra vinerna men som sagt en riktigt bra rosé-champagne.
Appropå det. Drack Krug -96, Krug Rosé och Salon -90 dagen innan. Kommentar:
Salon 1990 - Doften av denna champagne kommer jag nog tänka på resten av livet, så ljuvligt moget, kolaremmar med en viss nötighet ojojoj. Smaken? Johodå, något åt hållet det doftade med en magnifik eftersmak. Inte alls utdött vin som många påstår.
Krug 1996 - Förra sommaren när jag drack denna skapelse var det en stor positiv överraskning, men denna gång en liten blygare skapelse. Absolut inget katastrofalt (kanske i bakkant av allt annat bra?) men absolut inte det jag förra gången upplevde. Syra-attack utan dess like, röda äpplen mm. Flaskvariation? Kommer vänta många år innan jag öppnar min flaska som ligger gött och väntar på mig.
Krug rosé - Basår 2006 enligt Krug ID. Drack för ett par år sedan Krug rosé och det är enda gången jag provat den innan, denna gång mycket mycket mycket bättre. Jordgubb, smultron med en Krug-touch (ekigt, kraftigt, ja ni vet). Kan intyga att Krug med basår 2006 verkar väldigt lovande i rosén i alla fall.
Inte varit särskilt aktiv här på sistone, studierna tar väldigt mycket tid. Hade önskat jag kunna dela med mig av allt ljuvligt jag druckit under detta år men detta är väl något. På återseende!