Mattias Schyberg
Administratör
Även om man ämnar dricka det i närtid?Damien Hugot 2008 är bättre än 2006
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Även om man ämnar dricka det i närtid?Damien Hugot 2008 är bättre än 2006
Kul att du gillar DH -06. Tycker själv att den ihop med NV på magnum är det som smakar bäst just nu.Gårdagens skörd blev:
Pol Roger vintage 2006
Damien Hugot 2006
Jacques Selosse Initial
Gaidoz-Forget NV på magnum.
Samtliga riktigt bra, möjligtvis med undantag för gaidoz-forget som var ok men i konkurrensen lite blek.
Man blir ju förvånad varje gång man dricker Damien Hugot 06, fan vad bra det är. Fina kola toner, lite grappa, äpplen, nötter, surdegsskorpa . Bra längd, rik och balanserad. Helt outstanding och jag är förvånad över prislappen, ett riktigt kap. Blir bara bättre varje gång jag provar en flaska men snart börjar det ta slut i källaren . Har nån enstaka 06 + ett gäng 08or som inte är poppade ännu, någon som provat 08orna? Är de lika bra eller var 06 ett magiskt år för Hugot?
Selosse Initial var första gången för mig. Även den var föga förvånande ett kanonvin. Fick massor med associationer till typ Chablis grand cru med lite ålder. Mineraligt komplext o helt perfekt til en bättre torskrygg. Kommer att låta resterande flaskor ligga till sig lite i källaren (deg. jan 2016) men det är riktigt bra redan nu tycker jag ändå. Knep en Substance från fvl i höstas och man blir ju nyfiken på hur bra den är nu när man provat initial.. Inte bra för plånboken att man hookar på Selosse men å andra sidan kommer man billigt undan med Hugot och då kan man använda de pengarna till Selosse istället .
Kul att du gillar DH -06. Tycker själv att den ihop med NV på magnum är det som smakar bäst just nu.
Precis som @magnum skriver så fick vi de sista flaskorna av -06 nu i december liksom av -08 så det som finns på lager nu är allt vi har.
Jag kan bara tala för mig själv. Och mig påverkade det inte allsEn sån här kommentar brukar ju inte alls ha någon trigger effekt på forumet
Nej nej nej, ni behöver inte beställa nu, vänta några månader och gör plats i förrådenJag kan bara tala för mig själv. Och mig påverkade det inte alls
Kul att du gillar DH -06. Tycker själv att den ihop med NV på magnum är det som smakar bäst just nu.
Precis som @magnum skriver så fick vi de sista flaskorna av -06 nu i december liksom av -08 så det som finns på lager nu är allt vi har.
Hmm, det är lämpligare att dricka 2006 nu och 2008 senare även om det omvända är ett bra alternativÄven om man ämnar dricka det i närtid?
Det som gällde vid lanseringen i Juli gäller i stort sett fortfarande på BS ett tag till dvs:Har precis samma uppfattning vilket även vinsaldot tyder på... Ny beställning lagd nu för att styra upp det. Sätter nog t.o.m. NV mg (08 bas) som nummer 1 även om det är olika stilar. NVn har lite gräddiga cramantvibbar och måste testas. Nu är det dock ny bas 12? som gäller och den är enligt uppgift ett strå svagare
Första gången jag prövade grand siecle köpt på SB runt 2012/213 blev inte så imponerad utav den faktiskt finns roligare att handla i de prisläget .
Priserna på WS är dessutom ex moms, vilket är lätt att glömma när man jämför.Sökte på wine searcher och hittade en återförsäljare som ville ha 280kr. Då känns systembolagets 259 mer rätt.
Dom flesta (inte alla) listningarna på WS är incl. sales tax.Priserna på WS är dessutom ex moms, vilket är lätt att glömma när man jämför.
Ok, det visste jag inte. Har själv blivit tillrättavisad när jag använt WS som priskälla vid tillfälle och trodde att jag hade lärt mig något. Snittet blir ju dock fel om inte alla anger priset på samma vis.Dom flesta (inte alla) listningarna på WS är incl. sales tax.
Var mycket så förr, men numera inkluderar dom flesta moms.Ok, det visste jag inte.
Hittade endast systembolagets pris på WS-Pro, vilken butik?Visa bifogad bild 8952 Prisvärd champagne som jag kommer att köpa några fler av. Det var också en av de viner som bytte pris den 1/12 på SB. Men jag gissar nästan att det har blivit något fel hos SB här. Inte kan den verkligen ha sålts för ca 450kr i November och 259kr nu?
Sökte på wine searcher och hittade en återförsäljare som ville ha 280kr. Då känns systembolagets 259 mer rätt.
Lättdrucken med relativt långt avslut, doft och smak av jordgubbar och hallon. Helt fel att ta fram till julbordet men samtidigt helt rätt!
Nja, har du några exempel på det?!Dom flesta (inte alla) listningarna på WS är incl. sales tax.
Exempel på vad? Listningar som än ink. moms?Nja, har du några exempel på det?!
Ja, jag upplever att de allra flesta är ex moms!Exempel på vad? Listningar som än ink. moms?