Magnus L
urydhtfilgukj
Använder WS-pro en del i jobbet och handlar mycket vin på nätet privat. Förr så kunde man nästan alltid räkna med att priserna var ex. moms. På senare år har det (enligt min erfarenhet) svängt över till motsatsen. Beror dock ganska mycket på i vilket land butiken ligger i. De flesta butiker i länder utanför EU visar priserna ex. moms, men för min del är dessa ganska ointressanta. Inom EU så brukar butiker i GB köra ex. moms och många av de tyska/italienska/franska/spanska ink. moms. Givetvis med undantag åt bägge hållen.Ja, jag upplever att de allra flesta är ex moms!
Champagnen som @Deppodi drack blir lite konstig som exempel då jag bara hittar just Sec Rosén på SB. Men tar vi Lacourte-Godbillons standard PC Brut får jag på WS-pro upp 10 olika butiker som säljer den, varav 9 har priset ink. moms. I det här fallet en butik (ex. moms)
Söker man på vanliga gratisversionen av WS på nätet så sorterar den ju alltid efter billigast först och visar endast ca 10% av alternativen, givetvis får man då upp de som kör ex. moms. högst upp.
Att kika på deras average price (som alltid visas ex. moms) funkar för "kända viner" som finns att köpa på många ställen, men kan bli väldigt skeva priser när det kommer till många lite mindre kända viner.
Last edited: