Hade en liten hemmaprovning med några grannar. Bättre vardagsskumpor (som jag alla har fler av hemma) mot några jokrar. Tyvärr inga noteringar så plitar ner från minnet. Helblind provning, (halvblind för mig).
Leclerc Briant Cuvée de Réserve: Så jäkla bra flaska. Denna har haft många år på ryggen (men ingen info på baksidan). Tydligt också på korken som var mycket ihoppressad och blöt. Mycket bra mogna toner, smörkola, nötig och gula och bokna äpplen. Kvällens vinnare efter omröstning. Min poäng 90.
Bonnaire BdB 2006: Bra vin som växte med tiden. Komplexitet, intensitet och balans, bra nu men ännu bättre om några år. Grape i eftersmaken, men för en gång skull tyckte jag inte det var störande. Min poäng 89.
Henriot Brut Souverain: Legat drygt 1 år i min källare. Mycket bra men yngre i uttrycket än ovanstående. Citrus, brioche, hasselnötter och gröna och röda äpplen. Gillar verkligen Henriot, bästa "standardhuset" i mitt tycke (i nivån under de dyrare topphusen). Synd Henriot är så dyr i Sverige (denna kostar 400 kr på SB, finns för under 250 kr i Frankrike). 88 p.
Recaredo Terrers Gran Reserva 2010: Bra årgångscava. Kan den konkurrera med Champagne? Nej. Ingen ratade denna speciellt högt, men för 199 kr är det fortfarande ett acceptabelt köp. Inget egentligen att anmärka på, men tydligt inte en skumpa i uttrycket, mer bagatellartad. 85 p.
Furleigh Estate Classic 2010: Det vin jag såg emot mest att prova. Brittiskt bubbel på Chardonnay och Pinot Noir. Som den anglofil jag är vore det kul att kunna säga att brittiskt bubbel regerar. Men tyvärr får jag vänta. Vinet har en tydlig ton som inte alls är attraktiv. Typ gummi och chark. Väldigt distinkt och vädras inte bort. I övrigt ett reko vin men inget anmärkningsvärt. Rankade lägst, 83 p för mig. För 360 kr (på Heathrow) är det en stor besvikelse.