Trevlig provning på Grappe i förra veckan. Först drack vi något stilla vin (se annan tråd) och sedan en rad champagner:
Michel Arnould & Fils Champagne Mémoire de Vignes 2008
Krug 2004
Comtes 2006
Comtes Rosé 2006
Taittinger Prelude NV
Vilmart Coeur de Cuvée 2006
Gilbert Moreau Champagne Blanc de Blancs NV (70-tal)
Vi råkade hamna bredvid ett sällskap ditbjudna av Taittingers importör, därav Taittinger-vinerna.
Kvällens vin var utan tvekan Krug 2004, en fantastisk årgång av Krug. Jag har provat alla nysläppta årgångs-Krug från årgång 1995 och framåt och jag håller faktiskt 2004 som den bästa unga årgångs-Krug jag provat! Krugparfym på näsan, inte så påtagliga ekfat och massor av frukt som balanseras av den bästa syran jag smakat i en 2004:a.
Man kan tycka att jag borde pricka in en Coeur de Cuvée när jag får den blint men icke, jag var helt ute och cyklade. Däremot tyckte jag att den var väldigt bra och Taittinger-sällskapet tyckte att den var fantastisk, till importörens förtret.
Comtes 2006 behöver mer tid i källaren men kommer att bli jättebra, medan Comtes Rosé 2006 var väldigt svag. Väldigt låg syra fick mig att gissa på 2003 och den kändes trött och jolmig. Taittinger Prelude är däremot riktigt bra. Det är tydligen ett årgångsvin egentligen och den vi drack var en 2012:a.