Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har mĂ€rkt Ă€r sig finewines.se inte sig likt rent utseendemĂ€ssigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bĂ€ttre matcha vĂ„r tidigare fĂ€rgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den hĂ€r forumtrĂ„den!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Stefan J

Medlem
HÄller med om 2013 men jag hoppas pÄ mina Polle BdB trots din rapport.:cool:

Brukar du gilla ung Winston? SjÀlv tycker jag Winston Àr en av de trÄkigaste prestigerna som ung.

Bland champagnenördar sÄ Àr Ulysse Collin en vÀlkÀnd ny kultodlare som varit med om att sÀtta odlarchampagne pÄ kartan.

Ulysse Collin Àr en av de mÄnga nya kvalitetsodlarna (Prevost, Kartongen, Savart Àr andra) som inspirerats av Selosse (ibland Àven arbetat för Selosse) och bestÀmt sig för att göra viner sjÀlva istÀllet för att sÀlja druvorna. Ligger i Congy sÄ inget man Äker förbi direkt heller.

TyvÀrr Àr vinerna svindyra pÄ marknaden nuförtiden eftersom produktionen Àr liten och allt som kan knytas till Selosse kostar dÀrefter. 2017 köpte jag mina 2012or för 600 kr...

Maillons Àr min favorit.
Jag har ej provat PR BdB 2013 sĂ„ dĂ€r finnd hoppet 😉 Jag har alldeles för begrĂ€nsad erfarenhet för att kunna uttala mig om ung SWC, och "gammal" för den delen ocksĂ„ 😊 Men skall lĂ„ta de jag har, 2008 och 2012, ligga sĂ„ fĂ„r vi se nĂ€r tĂ„lamodet tryter.

Jag missade UC tĂ„get och blev stĂ„ende pĂ„ perrongen. Sen har jag tyckt att priset varit för högt men hittade en flaska Maillons 2016 pĂ„ Cave de Sacre i Reims för 85 Euro 2021. Jag stegade mot kassan och frĂ„gade om han hade fler och svaret blev att jag skulle vara glad som fick köpa en dĂ„ jag ej var stamkund och priset var vĂ€ldigt bra. đŸ€š

Den öppnades pÄ denna provning
Och jag tyckte den var riktigt bra. NÀr nu tillfÀllet uppenbarade sig och kunna prova en 2019 för 3100 med tanke pÄ marknadspriset sÄ var valet givet och den var som sagt vÀldigt bra ! FÄr se om jag köper med UC men jag har bÀttre förstÄelse för hypen nu men sen kan man alltid diskutera prisnivÄn.

Stefan J

Medlem
Den blev man ju sugen pÄ att prova men vad Àr det jag missar/missat? KÀnner inte till producenten sen tidigare o med en snabb googling sÄ verkar det som vinet i frÄga ligger pÄ ca 300-400 eur per flaska online för en NV BdN!?
(om sÄ Àr fallet sÄ var ju 3100kr pÄ restaurang ett riktigt fynd!)
Ja, det var dÀrför jag provade nÀr priset kÀndes sÄ "bra".

LeChat

Medlem
IMG_6860.jpeg

2013 Louis Roederer Vintage Brut Rosé (Deg. jan 2019)

VÄr i luften. Fredag. HavskrÀftor och rÀkor. Roséchampagne frÄn Louis Roederer. Livet Àr gott!

Riktigt smarrig redan men lite mer mognad skulle ÀndÄ inte skada.
Har den pÄ magnum och halvmagnum sÄ fint att fÄ en lÀgesbild. KÀnns som att 2012 har en tidigare tillgÀnglighet men att 2013 har en bÀttre lagringspotential.

LarsW

Medlem
Pol Roger 1995

Spoiler allert! 1995 leverar igen!

Doften Ă€r magnifik! Karamell och mandarin. Äppelmust och grĂ€ddig. En bris frĂ„n havet. Mogen i kvadrat. VĂ€lstĂ€dad kĂ€llare och kork pĂ„ rĂ€tt sĂ€tt. En doft man kan drömma sig bort i.

Och smaken levererar! Det Àr mogen frukt i kombination med fin syra. En lÀtt mousse. Sötma utan att vara söt. Vispad grÀdde med vanilj (tror dock inte denna Àr ekad). Marmelad och karemelliserat socket som vid creme brullee. En smörad svamp som bara vÀxer med tiden och Àr jÀttegod.
Kanske aningen kort i rocken nÀr vi kommer till slutet och eftersmaken om man ska hitta nÄgra svagheter men dÄ klyver vi verkligen hÄrstrÄn...

HÀrlig just nu och kan inte tÀnka mig att den blir bÀttre. Just nu vÀldigt bra balans mellan mognad och freschness. Kom tillbaka till den efter 1 timme respektive 3 timmar och det hÀnde inte mycket utan var lika god hela tiden.
1995 alltsÄ!

96p starka poÀng och topp 3 hitttills i Är pÄ skumpafronten.

thumbnail_20250305_201027.jpg

LeChat

Medlem
IMG_6870.jpeg

2012 Cattier Brut Millésimé

NÄgot oxidativ och ganska sÄ utvecklad. Framförallt Àr det rÄgbröd, honung och vÄtservetts-citron som sticker ut men Àr samtidigt ganska komplex. Möjligtvis att syran hade kunnat vara nÄgot mera framtrÀdande men det kan ocksÄ vara ett sökande efter fel, sÄ ingen stor grej.

Tycker att den kanske Àr nÄgot annorlunda jÀmfört med det jag brukar dricka i champagnevÀg men den Àr bÄde intressant och god.
Tycker ocksÄ att jag fÄr lite odlarvibbar men det kan ocksÄ vara andelen meunier som förvillar mig.

Vet inte hur stor Cattier Àr ute i vÀrlden men hÀr i Sverige Àr den ju tÀmligen ovanlig. Jag köpte nÄgra flaskor för ca 400:- styck, och det fÄr nog anses som ett bra pris för en seriös champagne av god kvalitet.
IMG_6873.jpeg

LarsW

Medlem
Diebolt-Vallois Fleur de Passion 2004

Hav, ostron och smörig svamp. Mognadstonerna har börjat göra sig tillkÀnna och blandas med frisk citrus och Àpplen.
VÀxer bra under kvÀllen och Àr bÀst en sisÄdÀr 4 timmar efter plopp.

I munnen Ă€r det vit stenfrukt och citruszest. Ostronvatten och grĂ€ddig. Äppelmos och en honungston som skvallrar om fin Ă„lder. Elegant och harmonisk.
Fin och lÄng eftersmak.

Drack denna senast sommaren 2024. KÀnns konsekvent om kanske aningen mer honung och marmelad som kommer med Äldern. VÀldigt fint dricksfönster men kommer nog bli snÀppet vassare om man har tÄlamod till 2030...

95+p

thumbnail_20250307_203550.jpg

TrÄdskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Fick feeling av alla trevliga inlĂ€gg sĂ„ hĂ€r kommer anteckningar frĂ„n kĂ€llarhĂ„let .😎

Skumpaslumpschack med @Christer J.

20250307_190729.jpg

Vouette & Sorbée Fidéle (2019)
Mustiga Àpplen och ekad kraftig odlartil. Smaken Àr Àpplesour med Àppelskal pÄ ett positivt sÀtt med avslut av persika. Klart torr men samtidigt balanserad. Ingen större komplexitet men lÄng skön efter smak av Àppelskal.

Krug GC (2010)
Nu fick det bli motsatsen. Underbar doft av rostat bröd med smör honung och hasselnötter. Svampig oxbuljong ovanför. Förförisk doft a la deluxe. Jag verkligen Ă€lskar den hĂ€r oxymyronska reduktiv-oxidativa stilen!😍

Smaken Àr lika underbar. LÄng komplex brödig med hÀrlig balans och hög men skön syra.

Krug Àr bÀst som vanligt...

Christer var vÀldigt bra ute gissningsmÀssigt pÄ bÄda vinerna.

Undrar nÄgon sÄ blev det 2-2 och 4-0 för vit...

LeChat

Medlem
IMG_6887.jpeg

2008 De Saint Gall Orpale Blanc de Blancs

Det doftar hus, och urtypen för champagne i en nÄgot reduktiv stil. Och de svavelaktiga/ krutiga dragen Àr pÄ en nÀrmast perfekt lÄg och behaglig nivÄ, vilket ger upplevelsen elegans och finess.
Och Àven i munnen upplevs den som vÀldigt elegant och vÀlgjord. Den har inte hunnit fÄ sÄ mÄnga Är pÄ korken Àn men den Àr redan synnerligen njutbar, dock inte med sÄ mycket utvecklade aromer, utan mer av ungdom med en lÀckert avrundad syra.
Lite som en CH brut reserve fast med ÄrgÄngsskumpans energi.
Den kommer bli intressant att följa under mÄnga Är. KÀnns lovande!

IMG_0695.jpeg

PĂ„ tallriken blir det klassiskt smĂžrrebrĂžd, ett ”Stjerneskud”.

God mat och gott vin Àr ju livet, sÄ en flaska champagne kÀndes plötsligt lite klent. SÄ dÄ blev det Àven en goding frÄn Cordier, 2022 Saint Véran Vieilles Vignes. SÄ bra!
IMG_6888.jpeg

Last edited:

Jos

Medlem
God mat och gott vin Àr ju livet, sÄ en flaska champagne kÀndes plötsligt lite klent. SÄ dÄ blev det Àven en goding frÄn Cordier, 2022 Saint Véran Vieilles Vignes. SÄ bra!
Visa bifogad bild 33997
Köpte hem ett gÀng och verkligen bra bang for buck för 279kr. Dock kÀndes det aningen tidigt sÄ resten fÄr ligga ett Är

LeChat

Medlem
Köpte hem ett gÀng och verkligen bra bang for buck för 279kr. Dock kÀndes det aningen tidigt sÄ resten fÄr ligga ett Är
Ja, jag har bestÀllt den i omgÄngar, nÄgra flaskor varje gÄng sÄ har ett litet lager av den. Men eftersom jag Àr svag för smÄ prislappar pÄ kvalitetsvin sÄ bestÀllde jag nyss tre flaskor till. :cool:

Lennart

Medlem
IMG_4544.jpeg

Bereche & Fils Campania Remensis Rosé 2014
Röda Àpplen, smultron, aprikos, mandarin, brioche, choklad, tobak och en underbar ton av acaciahonung.
Extra brut (3g/ l) och blockad malo lÄter kanske pÄ pappret som nÄgot som behöver mat, men vinet funkade fantastiskt fint som apero.
Deggad 2018 och trots ”bara” tre Ă„r pĂ„ jĂ€sten kĂ€nns autolysen vĂ€ldigt tydligt, framför allt i munnen.
BÀsta rosén jag druckit pÄ lÀnge.

Martinski

Medlem
Visa bifogad bild 33994
2008 De Saint Gall Orpale Blanc de Blancs

Det doftar hus, och urtypen för champagne i en nÄgot reduktiv stil. Och de svavelaktiga/ krutiga dragen Àr pÄ en nÀrmast perfekt lÄg och behaglig nivÄ, vilket ger upplevelsen elegans och finess.
Och Àven i munnen upplevs den som vÀldigt elegant och vÀlgjord. Den har inte hunnit fÄ sÄ mÄnga Är pÄ korken Àn men den Àr redan synnerligen njutbar, dock inte med sÄ mycket utvecklade aromer, utan mer av ungdom med en lÀckert avrundad syra.
Lite som en CH brut reserve fast med ÄrgÄngsskumpans energi.
Den kommer bli intressant att följa under mÄnga Är. KÀnns lovande!

Visa bifogad bild 33996
PĂ„ tallriken blir det klassiskt smĂžrrebrĂžd, ett ”Stjerneskud”.

Visa bifogad bild 33997

NÀr Orpale fortfarande vart sannolikt den mest prisvÀrda champagnen. Kostade vÀl under 700kr nÀr det begav sig?

Toppen