buteljen
Medlem
Den kom etta i flight ett med ett poÀngMen inga smaknoter??![]()

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Den kom etta i flight ett med ett poÀngMen inga smaknoter??![]()
Jag har ej provat PR BdB 2013 sÄ dÀr finnd hoppetHÄller med om 2013 men jag hoppas pÄ mina Polle BdB trots din rapport.
Brukar du gilla ung Winston? SjÀlv tycker jag Winston Àr en av de trÄkigaste prestigerna som ung.
Bland champagnenördar sÄ Àr Ulysse Collin en vÀlkÀnd ny kultodlare som varit med om att sÀtta odlarchampagne pÄ kartan.
Ulysse Collin Àr en av de mÄnga nya kvalitetsodlarna (Prevost, Kartongen, Savart Àr andra) som inspirerats av Selosse (ibland Àven arbetat för Selosse) och bestÀmt sig för att göra viner sjÀlva istÀllet för att sÀlja druvorna. Ligger i Congy sÄ inget man Äker förbi direkt heller.
TyvÀrr Àr vinerna svindyra pÄ marknaden nuförtiden eftersom produktionen Àr liten och allt som kan knytas till Selosse kostar dÀrefter. 2017 köpte jag mina 2012or för 600 kr...
Maillons Àr min favorit.
Ja, det var dÀrför jag provade nÀr priset kÀndes sÄ "bra".Den blev man ju sugen pÄ att prova men vad Àr det jag missar/missat? KÀnner inte till producenten sen tidigare o med en snabb googling sÄ verkar det som vinet i frÄga ligger pÄ ca 300-400 eur per flaska online för en NV BdN!?
(om sÄ Àr fallet sÄ var ju 3100kr pÄ restaurang ett riktigt fynd!)
248 Euro mÄste vara svÄrslaget !Har betalat 248 euro hÀr nere i Malaga pÄ restaurang. Har druckit den nÄgra gÄnger senaste tiden. Den Àr alltid lika bra och passar oftast utmÀrkt till en hel meny.
Visa bifogad bild 33899
Köpte hem ett gÀng och verkligen bra bang for buck för 279kr. Dock kÀndes det aningen tidigt sÄ resten fÄr ligga ett ÄrGod mat och gott vin Àr ju livet, sÄ en flaska champagne kÀndes plötsligt lite klent. SÄ dÄ blev det Àven en goding frÄn Cordier, 2022 Saint Véran Vieilles Vignes. SÄ bra!
Visa bifogad bild 33997
Ja, jag har bestÀllt den i omgÄngar, nÄgra flaskor varje gÄng sÄ har ett litet lager av den. Men eftersom jag Àr svag för smÄ prislappar pÄ kvalitetsvin sÄ bestÀllde jag nyss tre flaskor till.Köpte hem ett gÀng och verkligen bra bang for buck för 279kr. Dock kÀndes det aningen tidigt sÄ resten fÄr ligga ett Är
Visa bifogad bild 33994
2008 De Saint Gall Orpale Blanc de Blancs
Det doftar hus, och urtypen för champagne i en nÄgot reduktiv stil. Och de svavelaktiga/ krutiga dragen Àr pÄ en nÀrmast perfekt lÄg och behaglig nivÄ, vilket ger upplevelsen elegans och finess.
Och Àven i munnen upplevs den som vÀldigt elegant och vÀlgjord. Den har inte hunnit fÄ sÄ mÄnga Är pÄ korken Àn men den Àr redan synnerligen njutbar, dock inte med sÄ mycket utvecklade aromer, utan mer av ungdom med en lÀckert avrundad syra.
Lite som en CH brut reserve fast med ÄrgÄngsskumpans energi.
Den kommer bli intressant att följa under mÄnga Är. KÀnns lovande!
Visa bifogad bild 33996
PĂ„ tallriken blir det klassiskt smĂžrrebrĂžd, ett âStjerneskudâ.
God mat och gott vin Àr ju livet, sÄ en flaska champagne kÀndes plötsligt lite klent. SÄ dÄ blev det Àven en goding frÄn Cordier, 2022 Saint Véran Vieilles Vignes. SÄ bra!
Visa bifogad bild 33997
Ja. jag har för mig att den kostade 649:-. HÀrligt!NÀr Orpale fortfarande vart sannolikt den mest prisvÀrda champagnen. Kostade vÀl under 700kr nÀr det begav sig?