Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Det var en Fleuron som jag var mer än nöjd med med efter din recension beställde jag genast en special club. Tror dock att jag dricker den innan jag fyller 38!
Jag skulle också gärna ha druckit denna innna ån 38, men jag fäjlar av andra anledningar än du...

StefanAkiko

@Matlen
Ohoy!
Kan ni inte bryta ut allt Champisprat som löper sida upp och sida ned och lägga i en Champistråd:
"Champagne: inköpt, drucket och diskussioner"

Blir så ändlöst tidsödande att scrolla denna yviga promille-community's ordande. Och de FÖRTJÄNAR verkligen en egen tråd :)

...jag menar: Musar fick ju en egen träd redan efter en 7-8 inlägg?

magnum

Epernay, Frankrike
@Matlen
Ohoy!
Kan ni inte bryta ut allt Champisprat som löper sida upp och sida ned och lägga i en Champistråd:

Blir så ändlöst tidsödande att scrolla denna yviga promille-community's ordande. Och de FÖRTJÄNAR verkligen en egen tråd :)

sida upp och ned...Promille?

StefanAkiko

sida upp och ned...Promille?
Champagne utgör enbart någon promille av världens 100-tals vindistrikt som kvalificerar till kvalitetsvinproduktion. På detta följer att Champagneälskare förtjänar en egen tråd. Musar attraherar naturligtvis ett ändå mindre följe iom att deras produktion är mindre än Champagnes produktion. Då det i Swerige verkar finnas ett slags Champagne-community av rang, som kommunicerar degorgeringsdatum och andra obegripliga insideraffärer, på ett sätt som bara gagnar denna Elit, så är det väl inte mer än rätt att ni förtjänar er egen smedja?

StefanAkiko

...för visst är det väl ändå ganska skoj när ett litet distrikt når ett SÅNT genomslag också i Sverige, och inte bara utomlands!

Mattias Schyberg

Administratör
@Matlen
Ohoy!

Om jag hade kunnat hitta en röd tråd som kändes tillräckligt sammanhängande för att starta en ny tråd så hade det varit kalas att följa ditt förslag, men det gör jag inte riktigt. Jag tycker mer det är en avsaknad av andra diskussioner än om Champagne-köp de senaste sidorna, vilket vi knappast kan skylla på de som diskuterar bubbel. Jag hittar dock många inlägg av dig rörande den marginella vinregionen Champagne och varför den får så stort utrymme, men det blir nog en tveksam tråd trots allt. ;)

Skämt åsido, jag tycker det är synd om vi delar upp dessa trådar regionsvis...men jag ändrar såklart om det är det forumet vill?

Kanske borde vi ha en tråd med dessa viner då de toppar försäljningsstatistiken på SB för 2013? :D

image.jpg

Gurto

Medlem
Skämt åsido, jag tycker det är synd om vi delar upp dessa trådar regionsvis...men jag ändrar såklart om det är det forumet vill?

Jag tycker inte det är något som behövs brytas ur till egen tråd. Denna tråd speglar vad folk på forumet köper, eller i alla fall vad de vill dela med sig av att de köpt. Råkar det vara en stor del champagne, ja då speglar det bara att champagneintresset är stort.

Så mycket nöter det inte på scroll-tummen (eller valfri annan kroppsdel eller tillbehör som används för scrollning) att hoppa över det man inte vill läsa ;)

Mattias Schyberg

Administratör
Jag tycker inte det är något som behövs brytas ur till egen tråd. Denna tråd speglar vad folk på forumet köper, eller i alla fall vad de vill dela med sig av att de köpt. Råkar det vara en stor del champagne, ja då speglar det bara att champagneintresset är stort.

Så mycket nöter det inte på scroll-tummen (eller valfri annan kroppsdel eller tillbehör som används för scrollning) att hoppa över det man inte vill läsa ;)
Det är min slutsats också. :)

gece

Man vänjer sig.
Blandad kompott från spanienresan:
2004 Marqués de Riscal Rioja Gran Reserva
2005 La Rioja Alta Rioja Viña Ardanza Reserva
2008 Gomez Cruzado Rioja Reserva
1999 R. López de Heredia Rioja Blanco Reserva Viña Tondonia
2002 R. López de Heredia Rioja Reserva Viña Tondonia
2012 Picos de Cabariezo Liebana Picos Roble
???? Picos de Cabariezo Hielu de Picos
2013 Picos de Cabariezo Liebana Joven

Alla förutom Riscal inköpta på plats, vissa är delar av besöksavgiften. Som tur är förstår sambon att köpstopp är orimligt.

Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Blandad kompott från spanienresan:
2004 Marqués de Riscal Rioja Gran Reserva
2005 La Rioja Alta Rioja Viña Ardanza Reserva
2008 Gomez Cruzado Rioja Reserva
1999 R. López de Heredia Rioja Blanco Reserva Viña Tondonia
2002 R. López de Heredia Rioja Reserva Viña Tondonia
2012 Picos de Cabariezo Liebana Picos Roble
???? Picos de Cabariezo Hielu de Picos
2013 Picos de Cabariezo Liebana Joven

Alla förutom Riscal inköpta på plats, vissa är delar av besöksavgiften. Som tur är förstår sambon att köpstopp är orimligt.
Men vad tusan är detta @gece, inte en Champagne i sikte så långt ögat når? :eek:
;)

Mattias Schyberg

Administratör
Jag hittade inga champagneproducenter i Rioja, frågade runt men de tittade bara konstigt på mig. Verkar som att Frankrike har ensamrätt på nåt sätt, så mycket för fri konkurrens
Skrämmande nog så har Champagne blivit lite som ett varumärke för en hel vintyp, lite som Melittafilter när det gäller kaffefilter. Hur sexigt är det att säga: "Vi firade med ostron och mousserande vin"? ;)

Toppen