Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Dovberg

Medlem
Angående Pierre Peters på magnum. Är det basår 2008 som finns kvar nu? Drack en halvmagnum för några veckor sen. Var inte imponerad och saknade den där vassa syran. Har druckit PP många gånger innan och är en av mina favoriter. Måste vara en med basår 09 då?

Om det är 08 på magnum nu måste man ju få tag i några

magnum

Epernay, Frankrike
Angående Pierre Peters på magnum. Är det basår 2008 som finns kvar nu? Drack en halvmagnum för några veckor sen. Var inte imponerad och saknade den där vassa syran. Har druckit PP många gånger innan och är en av mina favoriter. Måste vara en med basår 09 då?

Om det är 08 på magnum nu måste man ju få tag i några
Det skall vara 2008 i magnum, nästa leverans som borde dyka upp snart kommer det vara basår 2010. Ett fynd!
Såg att det fanns lite Chetillons 2006 kvar, ytterligare ett bra köp, om du inte redan har.

Dovberg

Medlem
Det skall vara 2008 i magnum, nästa leverans som borde dyka upp snart kommer det vara basår 2010. Ett fynd!
Såg att det fanns lite Chetillons 2006 kvar, ytterligare ett bra köp, om du inte redan har.
Vad bra. Beställde tre magnum, men dessa fanns i depån i Örebro. På nätet är saldot 0 st. När skulle 2010 komma? Vet du hur man kontrollerar det på flaskorna? Kan inte ens hitta degdatum på PP flaskor.

magnum

Epernay, Frankrike
Vad bra. Beställde tre magnum, men dessa fanns i depån i Örebro. På nätet är saldot 0 st. När skulle 2010 komma? Vet du hur man kontrollerar det på flaskorna? Kan inte ens hitta degdatum på PP flaskor.
Vet inte hur man ser basårgång på flaskorna, 2010 har skickats från Frankrike för någon vecka sen. Om det är slut i butik är det nog risk att det är 2010 nu!

Dovberg

Medlem
Vet inte hur man ser basårgång på flaskorna, 2010 har skickats från Frankrike för någon vecka sen. Om det är slut i butik är det nog risk att det är 2010 nu!
Har mailat leverantören och frågat. L'esprit 2010 har ju inte släppts på marknaden ännu och om magnumflaskorna består av samma innehåll låter det otroligt att dem släpper på magnumfalskor före det att dem släpper L'esprit. Nåja, får se vad leverantören säger.

magnum

Epernay, Frankrike
Har mailat leverantören och frågat. L'esprit 2010 har ju inte släppts på marknaden ännu och om magnumflaskorna består av samma innehåll låter det otroligt att dem släpper på magnumfalskor före det att dem släpper L'esprit. Nåja, får se vad leverantören säger.
Möjligt att jag var helt yr i mössan men igår när vi besökte Peters så frågade vi om magnum och vad som var i och fick till svar att dem precis hade skickat en leverans till Sverige och att magnum var gjord på år 2010 och att det leveransen innan var på år 2008. Vet inte om dom gjort någon l'Esprit 2010. Jag förstod det också som så att inga magnum är gjorda på årgång 2009.

Elvis

Medlem
Är på snabbvisit i Stockholm och passade på att köpa en låda Winson Churchill 2002 som jag ska lägga i min svenska källare. Fick en obruten originalkartong på Systembolaget Regeringsgatan.

Last edited:

Dovberg

Medlem
Möjligt att jag var helt yr i mössan men igår när vi besökte Peters så frågade vi om magnum och vad som var i och fick till svar att dem precis hade skickat en leverans till Sverige och att magnum var gjord på år 2010 och att det leveransen innan var på år 2008. Vet inte om dom gjort någon l'Esprit 2010. Jag förstod det också som så att inga magnum är gjorda på årgång 2009.
Nej det stämmer nog. Pratade med leverantören och det är 2010 som släpps nu. Synd att man missade 08, men verkar som att -10 var bra för chardonnay i champagne så jag kommer hämta ut mina tre magnum iaf. Måste tillägga att PP på magnum har ett helt annat djup och fyllighet än på halvmagnum (av orsaker som vi nämnt här). Kan inte komma på någon annan champagne som har ett lika bra literpris som Pierre peters på magnum.

magnum

Epernay, Frankrike
Nej det stämmer nog. Pratade med leverantören och det är 2010 som släpps nu. Synd att man missade 08, men verkar som att -10 var bra för chardonnay i champagne så jag kommer hämta ut mina tre magnum iaf. Måste tillägga att PP på magnum har ett helt annat djup och fyllighet än på halvmagnum (av orsaker som vi nämnt här). Kan inte komma på någon annan champagne som har ett lika bra literpris som Pierre peters på magnum.
Vi drack den vanliga NV på flaska i veckan med bas 2010 gillade den, skön yppig frukt och härlig krispig mineral i slutet. Magnum är alltid bättre än flaska även när innehållet är detsamma;) Hoppas du blir belåten!

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Någon som har koll på importören Vinopia?

Eftersom jag fick meddelande att Sta Rita Hills var tillfälligt slut när jag skulle beställa den från SB slängde jag iväg ett mail till Vinopia för att höra om och när vinet skulle komma in igen men de verkar inte bry sig om att svara på mitt mail?

De kanske inte har tid att bry sig om mail från enskilda kunder men jag tycker ändå det är ganska kass med tanke på att det borde ligga i deras intresse att sälja sina viner. även om jag bara köper en låda eller två... Andra importörer svarar ju allt som oftast gärna på frågor..?

Någon som vet vad det är för folk bakom Vinopia således? Skall vi plocka fram Sverkers soptunna?

doda

Medlem
Var ute idag och på Nybrogatan köpte jag en låda magnum, samt en extra flaska för provning. Detta bör vara några av de sista flaskorna med 2008 som på få ställen finns kvar.

magnum

Epernay, Frankrike
Var ute idag och på Nybrogatan köpte jag en låda magnum, samt en extra flaska för provning. Detta bör vara några av de sista flaskorna med 2008 som på få ställen finns kvar.
Flaska 75cl, är ingen ren vintage 2008. Magnum kan nu vara svårt att veta då en ny leverans dykt upp!?

doda

Medlem
Flaska 75cl, är ingen ren vintage 2008. Magnum kan nu vara svårt att veta då en ny leverans dykt upp!?
Sorry! "Flaskan" var så klart en extra magnumflaska, utöver kartongen med de tre :) Vet att flaskan (75cl) alltid är på flera årgångar.

doda

Medlem
Sedan strax före förvirringen kring vad importören sagt, har jag hållit koll på lagersaldona. Om det är som flera av er hävdat, är jag ganska säker på att det som kom till Nybrogatan för mer än en vecka sedan (eller två) bör vara 2008. De som dök upp där har inte försvunnit. Över huvud taget finns det ofta kvar bra saker länge på Nybrogatan.

mnor

Medlem
Hämtade ut 10 av 14 beställda flaskor igår (skall få de 4 resterande nästa vecka) då jag behövde fylla på i förråden med en kombination av "nya viner" som jag inte druckit tidigare och med viner som tidigare fått godkänt av min bättre hälft och även jag själv uppskattar.

4 fl 2011 Saronsberg Shiraz
4 fl 2011 Salentein Plot 21 Malbec
1 fl 2009 Driehoek Shiraz
1 fl 2008 De Trafford Shiraz

Mattias Schyberg

Administratör
Hämtade ut 10 av 14 beställda flaskor igår (skall få de 4 resterande nästa vecka) då jag behövde fylla på i förråden med en kombination av "nya viner" som jag inte druckit tidigare och med viner som tidigare fått godkänt av min bättre hälft och även jag själv uppskattar.

4 fl 2011 Saronsberg Shiraz
4 fl 2011 Salentein Plot 21 Malbec
1 fl 2009 Driehoek Shiraz
1 fl 2008 De Trafford Shiraz
Ser smarrigt värre ut det där!

Kostjan

Mot bättre vetande
6 st Pol Roger Rosé 2006
Ett vin som jag fortfarande köper 6 st av varje årgång, annars
försöker jag hålla mej till 3 flaskor, det finns ju så mycket bra att
dricka.
Men det är verkligen en bra rosé och dom brukar gå åt i en rasande fart.

Toppen