Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Impulsköpte lite blandat på nordstan idag, bland annat 2010 Marimar Estate Pinot Noir Doña Margarita (99012). Någon som har koll? Tänkte eventuellt öppna vinet idag, men jag kanske borde vänta?

Deras "vanliga" PN är ju kunglig, så jag tror du kan förvänta dig något riktigt trevligt från den där också! =)

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Beställde häromdagen en låda Gosset Célebris 2002 från Franska vinlistan. Någon som prövat denna? Har själv inte gjort det så det ska bli spännande.
Provade den på plats hos Gosset i oktober - den var riktigt bra! Bra koncentration och elegans, som förväntat av kombinationen riktigt bra producent och toppårgång. Men också mer tillgänglig än vad jag hade väntat av en Gosset (en producent som kör utan malolaktisk jäsning = högre syra i vinet = mer lagringsdugligt, men också lite tuffare som "ungt") från en toppårgång. Samtidigt finns koncentrationen och syran där för ett långt liv.

mnor

Medlem
Provade den på plats hos Gosset i oktober - den var riktigt bra! Bra koncentration och elegans, som förväntat av kombinationen riktigt bra producent och toppårgång. Men också mer tillgänglig än vad jag hade väntat av en Gosset (en producent som kör utan malolaktisk jäsning = högre syra i vinet = mer lagringsdugligt, men också lite tuffare som "ungt") från en toppårgång. Samtidigt finns koncentrationen och syran där för ett långt liv.
Kul att den är bra då jag fick en flaska i somras. Runt 2002, tycker jag att flertalet av de champagner som jag druckit från 2002 har varit oväntat tillgängliga och haft mindre syra än vad jag förväntat mig.

Sjödin

Joråsåatt...
Hämtade ut månadens vin idag, tillsammans med en beställning på lite annan port också, Niepoort LBV 2009 och Quevedo 10y Tawny. Bägge vinerna på halvflaska vilket jag tycker är den perfekta storleken just för portviner.

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Jag var i Stockholm i helgen och hann med ett besök i vinkällaren. Jag har ingen inventering över innehållet så det var trevligt att plocka lite med kartongerna. Jag var främst där för att lägga in inköp från de senaste två åren: en låda Winston 02, en magnumlåda Clos des Gosses 04 och en flaska Jacquesson Vauxelle Terme 04.

Men jag bestämde mig för att plocka ut en flaska också och ta med hem till LA. Valet stod mellan Belle Epoque Rosé 02, Billecart Grande Cuvée 96 och Krug 88...

Ni kan nog alla räkna ut vad det blev.
En av varje ?

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Runt 2002, tycker jag att flertalet av de champagner som jag druckit från 2002 har varit oväntat tillgängliga och haft mindre syra än vad jag förväntat mig.
I grund och botten så är det en "varm årgång" i profilen, med hög druvmognad (för att vara i Champagne), men jag tycker inte att de saknar syra. Men visst är 2004 och 2007 mer syradrivna/syrastinna än 2002, fast det är ju lättare att få det helhetsintrycket av lite slankare årgångar.

tobbe81

Medlem
eftersom vi har bytt månad från Januari till Februari så är det dax för nya champange flaskor för min del denna månad blev det 2st piper-Heidsieck cuvee rare 2002 . Mamma och pappa är i London denna vecka för att gå på konstgallerier och på sothebys så de fick med sig inköpslista från mig och detta var mitt första val utav flaskor att hitta, 1200kr st landade dem på.

Skrutt

Medlem
Beställt ett par 2010 Barolo Bricco Fiasco från Azelia, nr 71954
- ackompanjerade av standardbarolon 71983 - från nyheter i BS. Kanske kommer de, kanske inte.

De kändes rätt för en som inte kan navigera bland grüner V och riesling.
Bidde inget. Kanske skulle jag inte ha tipsat här :mad:

doda

Medlem
Hämtade idag ut två flaskor Shafer Hillside Select 2010. Faktiskt inte något som jag provat tidigare, men skall bli intressant att testa om några år. Är det någon på forumet som provat Hillside Select tidigare?

Vino fino

Medlem
Hämtade idag ut två flaskor Shafer Hillside Select 2010. Faktiskt inte något som jag provat tidigare, men skall bli intressant att testa om några år. Är det någon på forumet som provat Hillside Select tidigare?
Jag har druckit (och köpte senare) 09'an. Stort vin, men långt ifrån färdigt. Lite övermäktigt när jag provade förra året.

Mindre stumt än en Bdx av samma kvalitet och i samma ålder, men inte helt sammansatt ännu. Lite mycket frukt och ek.

ChristianB

DipWSET
Hämtade ut mina två flaskor av 2012 Christophe Pichon Côte-Rôtie La Promesse idag. De ska rakt ned i källaren, så det lär dröja innan en flaska provas, men drickfönster torde väl vara 2017-2022 i alla fall? Eller ännu lite längre kanske. :)

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Hämtade ut mina två flaskor av 2012 Christophe Pichon Côte-Rôtie La Promesse idag. De ska rakt ned i källaren, så det lär dröja innan en flaska provas, men drickfönster torde väl vara 2017-2022 i alla fall? Eller ännu lite längre kanske. :)
Syrah-tunneln brukar ju sägas ligga vid 4-8 års ålder, så standardgissningen blir drick 2015 eller vänta till 2020+.

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Dessa fick jag med mig hem från det lokala Systembolaget;

Bloodstone Shiraz 2013, Länk
Crozes-Hermitage Les Launes 2012, Länk
Bolgarello Rosso Sangiovese 2012, Länk
Penfolds Kalimna Bin 28 Shiraz 2010, Länk
Louis M Martini Napa Valley Cabernet Sauvignon 2011, Länk
Masi Amarone Costasera 2010, Länk
Sandemans Vintage Port 1997, Länk

Edit; Vet inte varför bilden blev liten. Får justera ikväll!

Attachments

• upload_2015-2-11_11-50-21.jpeg
    upload_2015-2-11_11-50-21.jpeg
    10 KB · Visningar: 234
Toppen