Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Mattias Schyberg

Administratör
Impulsköpte lite blandat på nordstan idag, bland annat 2010 Marimar Estate Pinot Noir Doña Margarita (99012). Någon som har koll? Tänkte eventuellt öppna vinet idag, men jag kanske borde vänta?

doda

Medlem
Det är från och till en del klagomål och synpunkter på Systembolaget på forumet (och i annan media också för den delen). Klagomålen rör iofs sällan personalen. Jag måste säga att jag ofta får ett väldigt bra bemötande på de flesta butiker. Idag var jag inne på butiken i Passagen, och jag måste bara säga att de är så jäkla trevliga och ofta väldigt kunniga. Det är alltid en glädje att besöka dem :)

Gurto

Medlem
Det är från och till en del klagomål och synpunkter på Systembolaget på forumet (och i annan media också för den delen). Klagomålen rör iofs sällan personalen. Jag måste säga att jag ofta får ett väldigt bra bemötande på de flesta butiker. Idag var jag inne på butiken i Passagen, och jag måste bara säga att de är så jäkla trevliga och ofta väldigt kunniga. Det är alltid en glädje att besöka dem :)

Det finns många av de som jobbar på systembolaget (framför allt de på passagen) som ska ha all cred för sitt trevliga bemötande och sitt kunnande.

Tyvärr (ja, jag är tvungen att väga upp det positiva med något negativt ;) ) finns det också en massa stolpskott som inte borde jobba med att sälja och informera kring vin. T.ex de jag har stött på som har pratat om druvan Chablis, att årgången inte spelar någon roll på viner förrän man når den absoluta toppnivån (var vid köp av en Bordeaux kring 150kr och det sades att det var bara om man köpte typ Petrus som årgångarna gjorde någon skillnad på vinet), envisas med att uttala PinoT Noir (alltså T:et hörs) och många andra konstigheter. Har man inte kunskapen kan man åtminstone hoppa över att fabulera ihop en egen sanning.

Gurto

Medlem
Om man uttalar Pinot så att T hörs undrar jag hur man uttalar Noir. ;)

Det uttalade han han lite oväntat korrekt :)

Jag har full förståelse för att man missar på uttal av alla krångliga franska producenter (det gör jag också) men Pinot är fan för grundläggande att fela på.

Mmm

Medlem
Beställde en liten rolig låda från Vinsetmillesimes.com:

Bouscassé Madiran Vieilles Vignes 1988 36,00 €
Chapoutier Hermitage Chante Alouette 1995 36,00 €
Chapoutier Hermitage La Sizeranne 1995 42,00 €
Rollan de By 2004 15,00 €
Foillard Fleurie 2010 4 23,00 € 92,00 €
Beauséjour Duffau Lagarosse 2002 1 48,00 € 48,00 €
Montrose 2004 1 72,00 € 72,00 €
La Gaffelière 2002 1 42,00 € 42,00 €
Weinbach Alsace Grande cru Riesling Schlossberg Cuvée Sainte Catherine 2001 15,00 €

doda

Medlem
Det finns många av de som jobbar på systembolaget (framför allt de på passagen) som ska ha all cred för sitt trevliga bemötande och sitt kunnande.

Tyvärr (ja, jag är tvungen att väga upp det positiva med något negativt ;) ) finns det också en massa stolpskott som inte borde jobba med att sälja och informera kring vin. T.ex de jag har stött på som har pratat om druvan Chablis, att årgången inte spelar någon roll på viner förrän man når den absoluta toppnivån (var vid köp av en Bordeaux kring 150kr och det sades att det var bara om man köpte typ Petrus som årgångarna gjorde någon skillnad på vinet), envisas med att uttala PinoT Noir (alltså T:et hörs) och många andra konstigheter. Har man inte kunskapen kan man åtminstone hoppa över att fabulera ihop en egen sanning.
Jodå, det finns också mindre kunnig personal. Jag tror aldrig att jag stött på dem i vinkällarbutiken, men på andra ställen. Jag har dock andra roliga minnen från restaurangbesök, då bl.a. servitören stått på sig om att Barolo visst är en druva, precis som Barbaresco :)

Gurto

Medlem
Jodå, det finns också mindre kunnig personal. Jag tror aldrig att jag stött på dem i vinkällarbutiken, men på andra ställen. Jag har dock andra roliga minnen från restaurangbesök, då bl.a. servitören stått på sig om att Barolo visst är en druva, precis som Barbaresco :)

Nej, har inte heller upplevt det på någon vinkällarbutik utan på "vanliga" bolag.

Precis lika illa om en servitör gör en sådan fadäs.

Skrutt

Medlem
Beställt ett par 2010 Barolo Bricco Fiasco från Azelia, nr 71954
- ackompanjerade av standardbarolon 71983 - från nyheter i BS. Kanske kommer de, kanske inte.

De kändes rätt för en som inte kan navigera bland grüner V och riesling.

Last edited:

Elvis

Medlem
Jag var i Stockholm i helgen och hann med ett besök i vinkällaren. Jag har ingen inventering över innehållet så det var trevligt att plocka lite med kartongerna. Jag var främst där för att lägga in inköp från de senaste två åren: en låda Winston 02, en magnumlåda Clos des Gosses 04 och en flaska Jacquesson Vauxelle Terme 04.

Men jag bestämde mig för att plocka ut en flaska också och ta med hem till LA. Valet stod mellan Belle Epoque Rosé 02, Billecart Grande Cuvée 96 och Krug 88...

Ni kan nog alla räkna ut vad det blev.

magnum

Epernay, Frankrike
Jag var i Stockholm i helgen och hann med ett besök i vinkällaren. Jag har ingen inventering över innehållet så det var trevligt att plocka lite med kartongerna. Jag var främst där för att lägga in inköp från de senaste två åren: en låda Winston 02, en magnumlåda Clos des Gosses 04 och en flaska Jacquesson Vauxelle Terme 04.

Men jag bestämde mig för att plocka ut en flaska också och ta med hem till LA. Valet stod mellan Belle Epoque Rosé 02, Billecart Grande Cuvée 96 och Krug 88...

Ni kan nog alla räkna ut vad det blev.
Helt rätt val;) Även om Billecart GC är rysligt bra!

Toppen