Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Fredrik L

Medlem
Hittar du, eller är själv, en Sverigekran för Tecce, Lonardo eller Guastaferro så går jag ganska långt för sådant!

Vi får se om vi drar igång någon form av import från Taurasi i framtiden. Är nog på något års sikt i så fall.

Tecce får du just nu tag på här: https://www.vinonostrum.com

Har dock själv aldrig beställt därifrån. Dessutom har de 2011:an, som en av de andra vinmakarna i Taurasi menade var mindre lyckad för honom. Vi provade aldrig den, men var mycket nöjda med 2012:an.

Om du beställer därifrån, rapportera gärna om det fungerade bra.

Elvis

Medlem
Var på blindprovning hos Franska Vinlistan häromveckan. Det var hela elva trista roséer där de ville ha hjälp att välja ut viner till sommarens rosésläpp. Inte så kul men det var också en rödvinsflight och där var det en klar vinnare: Château Fontaine de St-Cric 2012. En Bordeaux med 100 % Merlot som var riktigt bra. Den vann en blindprovning mot sex andra franska och italienska rödviner, varav ett par var betydligt dyrare.

Idag släpptes Château Fontaine de St-Cric 2012 hos Franska Vinlistan för mycket rimliga 169 kr per flaska. Efter mina och andras hyllningar på provningen var jag rädd att den skulle kosta lite mer. Jag har själv precis köpt tre lådor.

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Var på blindprovning hos Franska Vinlistan häromveckan. Det var hela elva trista roséer där de ville ha hjälp att välja ut viner till sommarens rosésläpp. Inte så kul men det var också en rödvinsflight och där var det en klar vinnare: Château Fontaine de St-Cric 2012. En Bordeaux med 100 % Merlot som var riktigt bra. Den vann en blindprovning mot sex andra franska och italienska rödviner, varav ett par var betydligt dyrare.

Idag släpptes Château Fontaine de St-Cric 2012 hos Franska Vinlistan för mycket rimliga 169 kr per flaska. Efter mina och andras hyllningar på provningen var jag rädd att den skulle kosta lite mer. Jag har själv precis köpt tre lådor.
Köpte också en del 2010 nör den kom förra året och om 12an håller samma kvalité är det ett bra köp. Blivit en hel del "Kricken" på halvflaska nu när frugan varit preggo. :)

MB2014

Medlem
Château Fontaine de St-Cric 2012. En Bordeaux med 100 % Merlot som var riktigt bra. Den vann en blindprovning mot sex andra franska och italienska rödviner, varav ett par var betydligt dyrare.

Beställt en låda

Magikern

Medlem
Chansade tre köp på systemet i tre prisklasser:
2012 capbern gasqueton 230:-
2010 branas Grand poujeaux 329:-
2011 delas hermitage domaines des tourettes 479:-

Kollade CT och matchade mot systemet för att hitta något jag inte skulle köpt annars.
Någon som provat någon?

Branas är betydligt bättre än jag trodde. Lite under radarn för de flesta och utmärkt idag.
Delas 2011 är inte like bra som 2010 men kommer att utvecklas (den är utmärkt idag dock).

LeChat

Medlem
Hämtade nyss en beställning av 4 st
2013 Corison Cabernet Sauvignon och i morse kunde jag inte låta bli att beställa en låda av Franska vinlistans senaste släpp, 2002 Orpale BdB från De Saint Gall. Den har fått lite blandade recensioner men det verkar som att recensioner som är gjorda under senare tid har gett högre betyg än dem som gjordes för några år sedan. Hoppas att jag gillar den i alla fall! :)

Hampe

Medlem
Jag blir inte klok på BS. Går det se om flaskorna finns öht? Att det står att det finns i lager hos leverantör verkar ju inte stämma nämligen. Det blir en surprise varje gång man beställer hur många flaskor som makuleras? Om ja, hur ska man veta när flaskor kanske kommit in igen så man kan lägga beställning på nytt?

Jag blir inte klok på BS. Går det se om flaskorna finns öht? Att det står att det finns i lager hos leverantör verkar ju inte stämma nämligen. Det blir en surprise varje gång man beställer hur många flaskor som makuleras? Om ja, hur ska man veta när flaskor kanske kommit in igen så man kan lägga beställning på nytt?
Det går att lägga en bevakning, så får du ett mail när varan återfinns i lager

Pontus

Medlem
Var just och hämtade en laddning på allas vårt kära monopol. Nu har jag lovat mig själv och min fru att inget mer kommer att köpas i år, förutom Sauternes och annat sött. Vi får se hur länge det håller denna gång.
3 2015 Keller Hubacker Riesling Grosses Gewächs
3 2015 Keller Kirchspiel Riesling Grosses Gewächs
2 2015 Keller PIUS Beerenauslese
2 2015 Keller Trockenbeerenauslese
6 2015 Willi Schaefer Graacher Domprobst Riesling Kabinett
6 2015 Willi Schaefer Graacher Himmelreich Riesling Spätlese
3 2008 Veuve Clicquot Vintage Brut Rosé

vinosofi

Medlem
Var just och hämtade en laddning på allas vårt kära monopol. Nu har jag lovat mig själv och min fru att inget mer kommer att köpas i år, förutom Sauternes och annat sött. Vi får se hur länge det håller denna gång.
3 2015 Keller Hubacker Riesling Grosses Gewächs
3 2015 Keller Kirchspiel Riesling Grosses Gewächs
2 2015 Keller PIUS Beerenauslese
2 2015 Keller Trockenbeerenauslese
6 2015 Willi Schaefer Graacher Domprobst Riesling Kabinett
6 2015 Willi Schaefer Graacher Himmelreich Riesling Spätlese
3 2008 Veuve Clicquot Vintage Brut Rosé
Bra laddning!
Inget mer i år? Du inser att det bara är mars, va?

Hämtade nyss en beställning av 4 st
2013 Corison Cabernet Sauvignon och i morse kunde jag inte låta bli att beställa en låda av Franska vinlistans senaste släpp, 2002 Orpale BdB från De Saint Gall. Den har fått lite blandade recensioner men det verkar som att recensioner som är gjorda under senare tid har gett högre betyg än dem som gjordes för några år sedan. Hoppas att jag gillar den i alla fall! :)
Kul med Corison på bolaget! Gjorde likadant.

Hur gör jag det? Exempelvis på denna som du blivit makulerad i min beställning.
https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/wynns-coonawarra-estate-7040401
Här:
IMG_2867.PNG

rs14

Medlem
6 Taittinger Brut Millésimé 2008 (Kampanj på PdB just nu - ca 380 kr. Att jämföra med SB som höjde priset från 470 till 520 kr samtidigt som man bytte årgång till 2009).
6 Bonnaire Blanc de Blancs Brut 2008 (En chansning, har aldrig druckit Bonnaire tidigare men tycker 394 kr hos Winefinder verkar vara ett överkomligt pris.)
3 De Saint Gall PC Blanc de Blancs NV Magnum (Inte heller testat, kanske i enklaste laget men för 496 kr flaskan kunde jag inte motstå frestelsen att beställa ett par flaskor. Verkar som importören dumpat priset på den med ett par hundralappar)

Last edited:
Toppen