Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Jonas Sand

Medlem
Fick hem 3 stycken Charles Heidsiek brut réserve (2012-bas), 3 Henriot brut souverain samt en Marguet Shaman 15 från plus-de-bulles. Kan rekommendera butiken. Bra priser (36, 26 resp typ 25 €) och leveransen tog en knapp vecka.
Har länge sneglat mot ffa CH. Henriot åkte med av bara farten då den var så snällt prissatt och Marguet verkar vara en lite sådär roligt kocko odlare som man ju får sponsra... Shamanen degorgerades för knappt två månader sedan så den kan nog få chilla ett tag innan den dricks. CH degorgerades under 2018.

Skrutt

Medlem
Fick hem 3 stycken Charles Heidsiek brut réserve (2012-bas), 3 Henriot brut souverain samt en Marguet Shaman 15 från plus-de-bulles. Kan rekommendera butiken. Bra priser (36, 26 resp typ 25 €) och leveransen tog en knapp vecka.
Har länge sneglat mot ffa CH. Henriot åkte med av bara farten då den var så snällt prissatt och Marguet verkar vara en lite sådär roligt kocko odlare som man ju får sponsra... Shamanen degorgerades för knappt två månader sedan så den kan nog få chilla ett tag innan den dricks. CH degorgerades under 2018.
Hej, vilken butik var det, månntro?

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Jag vet inte om det är bra eller dåligt att vara känd på sitt lokala SB men igår var det definitivt mycket bra! Blev uppringd av en anställd som visste att jag var på jakt efter WC-08 som sa att "vi har två som står här som ingen har hämtat ut - vill du ha dem?" @Adamanko - du har rätt! SB rockar (ibland:cool:)! Hämtade ut två WC-08 + två Keller från webbsläppet:)
IMG_3047.JPG

Wintermute

Medlem
Jag vet inte om det är bra eller dåligt att vara känd på sitt lokala SB men igår var det definitivt mycket bra! Blev uppringd av en anställd som visste att jag var på jakt efter WC-08 som sa att "vi har två som står här som ingen har hämtat ut - vill du ha dem?" @Adamanko - du har rätt! SB rockar (ibland:cool:)! Hämtade ut två WC-08 + två Keller från webbsläppet:)
Visa bifogad bild 15811
Snyggt skött av bolaget, men man undrar vad det är för rövhatt som allokerar ett så eftersökt vin och sedan struntar i att hämta det. Om det inte är olycka som ligger bakom att de inte blev hämtade. Då är det inte någon rövhatt.

IsKr

Medlem
Hur mycket gick frakten på?

tobbe81

Medlem
Var på en provning hos Henrik på oldland wine i december och utav de 10 olika viner som prövades den kvällen så var detta vin min favorit och magnum är aldrig fel
Argianos ikonvin Solengo lanserades första gången 1995 med Sassicaias vinmakare Giacomo Tachi som kapten. Solengo är en klassisk italiensk supertuscan gjord på Cabernet Sauvignon, Merlot, Petit Verdot och Syrah.
20190214_114748.jpg

IMG_20190214_130316_393.jpg

Bastardo

Medlem
Nu är det inte mina poäng eller FW-poäng utan de poäng som Munskänkarna använder. Jag har haft korrespons lite då och då med Ulf Jansson angående poäng etc. och utan att ha frågat honom på sistone, kan man översätta deras poäng ungefär så här.
15 = 90
15,5 = 91
16 = 92
16,5 = 93
17= 94
17,5 = 95
18 = 96
18,5 = 97
19 = 98
19,5 = 99
20 = 100
Men om någon känner sig träffad, är det bara att mejla till Ulf och fråga honom. :) Det står i varje nummer av Munskänken vilka skalor de använder och hur man översätter de till 100-poängskalan. Det är bara att kolla där och se.
P.S. Man ska inte växla ihop poäng från olika håll, då blir det lätt fel, till och med mycket fel. Jag är mycket van vid Munkis poängsättning, men har svårt med den som ni brukar använda här. ;)
P.S.S. OM ni vill, kan jag mejla honom och fråga. Han är ganska snabb att svara och verkar vara en trevlig och saklig kille.
BTW. Det viktigaste är om man finner vinet delikat och som faller i ens egen läpp. Sen hur många eller få poäng det har fått har inte så stor betydelse. Men om bara min revisor tillåter, vill jag gärna hålla mig till viner som har fått minst 14 poäng av Munskänkarna. Ungefär där går gränsen att de smakar gott. Sen finns det väldigt många viner som har fått kanske 17–18 poäng, men som är alldeles för dyra för sin kvaltet. Men det är också väldigt individuellt vad man vill betala för sitt vin.

Last edited:

Håkan

Medlem
Nu är det inte mina poäng eller FW-poäng utan de poäng som Munskänkarna använder. Jag har haft korrespons lite då och då med Ulf Jansson angående poäng etc. och utan att ha frågat honom på sistone, kan man översätta deras poäng ungefär så här.
15 = 90
15,5 = 91
16 = 92
16,5 = 93
17= 94
17,5 = 95
18 = 96
18,5 = 97
19 = 98
19,5 = 99
20 = 100
Men om någon känner sig träffad, är det bara att mejla till Ulf och fråga honom. :) Det står i varje nummer av Munskänken vilka skalor de använder och hur man översätter de till 100-poängskalan. Det är bara att kolla där och se.
P.S. Man ska inte växla ihop poäng från olika håll, då blir det lätt fel, till och med mycket fel. Jag är mycket van vid Munkis poängsättning, men har svårt med den som ni brukar använda här. ;)
P.S.S. OM ni vill, kan jag mejla honom och fråga. Han är ganska snabb att svara och verkar vara en trevlig och saklig kille.
BTW. Det viktigaste är om man finner vinet delikat och som faller i ens egen läpp. Sen hur många eller få poäng det har fått har inte så stor betydelse. Men om bara min revisor tillåter, vill jag gärna hålla mig till viner som har fått minst 14 poäng av Munskänkarna. Ungefär där går gränsen att de smakar gott. Sen finns det väldigt många viner som har fått kanske 17–18 poäng, men som är alldeles för dyra för sin kvaltet. Men det är också väldigt individuellt vad man vill betala för sitt vin.
Jag tror vi kan vara eniga om att det finns olika kalibreringsskalor, den skala jag fått mig har 90=16 och sedan linjärt uppåt och nedåt. Det ger lite bök med poängen, din kalibrering är enklare men blir nog lite låg. Jag har själv använt Parkerskalan sen tidigt 90-tal så jag har tvärtom svårt med Jancisskalan (eller munskänkskalan)

Bastardo

Medlem
Jag tror vi kan vara eniga om att det finns olika kalibreringsskalor, den skala jag fått mig har 90=16 och sedan linjärt uppåt och nedåt. Det ger lite bök med poängen, din kalibrering är enklare men blir nog lite låg. Jag har själv använt Parkerskalan sen tidigt 90-tal så jag har tvärtom svårt med Jancisskalan (eller munskänkskalan)
Den här är kopierad från senaste Munkis tidning:
18 – 20 = Exceptionellt vin
15 – 17,5 = Högklassigt vin
12 – 14,5 = Bra till mycket bra vin
Vad poängen betyder har jag fått förklarad av Ulf Jansson.
Viner som har fått bara 12 i betyg är det ingen här som dricker frivilligt … :) Kanske bara i nödfall i stället för kranvin. ;)
Synd att inte Jancis Robinson översätter sina siffror i recensionerna till lite mer begripliga, hon som trots allt är utbildad matematiker; också! Det står bara en massa konstiga adjektiv som man knappast begriper vad de alla betyder. ;) Humdinger – översätt det till svenska, om du kan!
Jodå, jag vet vad det betyder ungefär på engelska, men det är oerhört svårt att översätta så att slutresultatet blir normal svenska.

Last edited:

Poussard

Medlem
Jag tror vi kan vara eniga om att det finns olika kalibreringsskalor, den skala jag fått mig har 90=16 och sedan linjärt uppåt och nedåt.
Nu handlar det ju inte om vad var och en tycker, utan om följande: om Munskänkarna gav Billecart-Salmon 17 p betyder det de facto 94 p. eftersom det var Munskänkarna som satte betyget och då gäller deras skala.

Håkan

Medlem
Nu handlar det ju inte om vad var och en tycker, utan om följande: om Munskänkarna gav Billecart-Salmon 17 p betyder det de facto 94 p. eftersom det var Munskänkarna som satte betyget och då gäller deras skala.
Låtom oss alla köra vår egen skala. Det blir så bra då. Eller så skiter vi i poängen eftersom det ändå inte går att veta hur skalan är kalibrerad. För de flesta mätbara storheter finns det standardenheter. Men vinbetyg kanske inte är mätbara. Ordinalskalor är tämligen meningslösa men det är vad vi har. En intervallskala eller allra helst absolutskala vore önskvärt.

Last edited:

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Synd att inte Jancis Robinson översätter sina siffror i recensionerna till lite mer begripliga, hon som trots allt är utbildad matematiker; också!
Bordoverview.com är ganska bra om man vill kalibrera skalor. Det finns naturligtvis personliga preferenser, men det finns tillräckligt med data för att man ska få en hyfsad bild. Utan att ha gjort en statistik analys verkar det som om 19 Jancis Robinson poäng ungefär motsvarar 100 Neal Martin poäng. Med tanke på att Jancis använder kvartspoäng, i form av + och åttondelar i form av ++, borde 20 poäng hos Jancis motsvara 102-103 poäng på den hundragradiga skalan. Nedåt verkar det som om 16 Jancispoäng motsvarar ungefär 89 hos Neal Martin, men här är spridningen stor. La Revue du Vin de France som också använder den den 20-gradiga skalan verkar vara ganska konsistenta med Jancis, men de verkar lite mindre rädda för att gå över 19. Där är nog 20 mer lika med 100.
Tittar man på hur James Suckling använder den 100-gradiga skalan kommer man nog ganska när den kalibrering du gav i förra inlägget. han ligger generellt en par tre poäng över Neal Martin särskilt i området 89-94p.

Poussard

Medlem
Låtom oss alla köra vår egen skala. Det blir så bra då. Eller så skiter vi i poängen eftersom det ändå inte går att veta hur skalan är kalibrerad. För de flesta mätbara storheter finns det standardenheter. Men vinbetyg kanske inte är mätbara. Ordinalskalor är tämligen meningslösa men det är vad vi har. En intervallskala eller allra helst absolutskala vore önskvärt.

Men vad betyder 94? Väldigt olika för James Suckling och mig.
Absolut, det är rörigt. Försökte bara försvara @Bastardo lite men det ska man tydligen passa sig för.

Toppen