jrick
Medlem
Absolut, det är rörigt. Försökte bara försvara @Bastardo lite men det ska man tydligen passa sig för.
Det var inget riktat mot dig eller honom, bara en kommentar till hur futilt det är att försöka översätta en persons betyg till en annans. Det du får ut är ju ändå obegripligt om man inte satt det i ett sammanhang. Om jag t.ex. förstår att betyg 17 är den kvalitet som jag kräver för att köpa ett vin därför att jag har provat ett antal viner med betyg 17 så hjälper det mig ju ingenting att veta att de översätter detta till 94. 94 vadå? Att översätta till en annan skala gör man väl rimligen bara för att jämföra med andras betyg på den andra skalan, men om de inte sätter betyg med samma normalfördelning och samma premisser så är ju den jämförelsen helt meningslös. Jag vet att det här är en väldigt gammal och död häst vi slår på men reagerade bara på det stora intresset för att "översätta" betyg mellan skalor, som för mig framstår som meningslöst men som så klart andra får syssla med om de vill.