Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Daniel A

Administratör
Nu tycker jag det är för mycket champagne och annat klassiskt i den här tråden. ;)

En blandat sexpack från Gourmet Hunters är mitt senaste inköp:
2017 Telmo Rodríguez Transistor
2015 Telmo Rodríguez A Falcoeira 'A Capilla'
2016 Bodega Mustiguillo Finca Terrerazo x2 (på tips från @Omar Khayyam)
1997 Domaine Berthet Bondet Château-Chalon
2010 Domaine Berthet Bondet Château-Chalon

IMG_5775.jpg

Fredrik L

Medlem
IMG_1129.JPG
IMG_1130.JPG
IMG_1132.JPG
IMG_1131.JPG

Några av flaskorna från senaste Kampanienbeställningen, och så några av den där flaskan som alla tjatar så om.

Guastaferro Primus Taurasi 2010 och 2011
Guastaferro Memini Irpinia Aglianico 2012
Donnachiara Campania Aglianico 2016
Luigi Tecce Satyricon Campi Taurasini 2016
Colli di Castelfranci Alta Valle Taurasi 2010
Colli di Lapio Fiano di Avellino 2017
I Favati Pietramara Fiano di Avellino 2017
Pol Roger Sir Winston Churchill 2008

Elvis

Medlem
Två flaskor Dom Pérignon 2008 för 114 pund styck (motsvarar 1.367 kr så några tior billigare än SB) på Heathrow. Samt en Krug GC 166eme Edition för 123 pund.

Försökte även köpa en Krug 2004 för 195 pund men den fick man tyvärr bara köpa om man skulle flyga utanför EU. :mad:

Bastardo

Medlem
Jag såg att Munskänkarna hade gett det ett bra betyg så det kan säkert vara intressant. Fick mig nyfiken i alla fall. Kommer inte ihåg vad de skrev, kan nog ta fram det senare.
Billecart-Salmon Brut Sous Bois
Billecart-Salmon, Champagne, Frankrike
97010, Lively Wines Sweden
Öppen, trevligt utvecklad doft med persika, äpple, röda bär,
apelsin, diskret ekton och mineral. Medelfyllig, torr smak
med fruktig början, nyansrik mitt med god mousse, liten
rondör i kroppen, bra syra och lång avslutning. Gediget vin
där allt passar ihop. 480 fl. 12 %. Betyg: 17 =, Siffran betyder ungefär 94–95 poäng och lika med tecknet att vinet är prisvärt.
Källa: Munskänkarna

Trydebull

Medlem
Skalan brukar ju innehålla halva poäng och hos vissa till och med kvartspoäng också. I mitt huvud tolkar jag oftast poängen ungefär såhär när jag översätter till 100 poängskalan:
17 = 91-92
18 = 94-95
19= 97-98
20= 99-100

Men skalorna är i mitt tycke inte helt ”översättningsbara”

Jag tolkar också 20-poängsskalan någonting åt det här hållet. Det betyder i sin tur att det för mig behöver stå just 17, helst 17,5 för att jag på riktigt ska vara intresserad.

Även de som använder 20-poängsskala tenderar att avsluta den något logaritmiskt och det är enormt många viner som får 16-16,5 i förhållande till 17-17,5 som ju är väldigt ovanligt.

Enligt min o-empiriska känsla mer än vad en standardiserad kurva skulle vara.

john b

Medlem
Visa bifogad bild 15808
Hämtade några 2013 Brunello som alla är av det billigare slaget, under 300:-. En annan billig favorit, Calera PN har nu bytt årgång till 2016. Har köpt tidigare årgångar i en 5-6 år nu och den brukar hålla jämn bra kvalitet.

Caleran ser jag fram emot rapport på. På ditt tips köpte jag 2015 och det blev ett snabbt mellanklasshusvin. Gillar starkt.

LeChat

Medlem
Caleran ser jag fram emot rapport på. På ditt tips köpte jag 2015 och det blev ett snabbt mellanklasshusvin. Gillar starkt.
Ja Caleras instegspinot är väldigt bra. 2016 är säkert också bra. Testas inom kort tror jag. Men vi kommer ju att umgås imorgon! Ska bli skitkul att träffa dig. :) Jag vet inte om du är uppdaterad om vilka Champagner vi kommer ha i glasen? Creme de la creme, skulle man kunna säga!

john b

Medlem
Ja Caleras instegspinot är väldigt bra. 2016 är säkert också bra. Testas inom kort tror jag. Men vi kommer ju att umgås imorgon! Ska bli skitkul att träffa dig. :) Jag vet inte om du är uppdaterad om vilka Champagner vi kommer ha i glasen? Creme de la creme, skulle man kunna säga!

Jo har fått lite info. Kommer bli rejält kul

Sigdarve

Medlem
Köpte min andra DP -08 och en Louis R Rosé -13 idag. Ingen av dessa fanns på SB i Uppsala, så jag fick beställa dem. Ett SB i Uppsala hade fyra st. LR Rosé i butiken, men det var årg. 2011, som ingen verkar vilja ha. Håller SB på flaskor tills de är sålda? Känns som att en del mindre attraktiva årgångar kan bli stående i butik rätt länge. Finns f.ö 48 st. DP -09 i Uppsala. Hur attraktiva är de? Kommer de att bli sålda?

Toppen