Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

LeChat

Medlem
624C9853-28B8-4AEE-99F7-2AFA742E908F.jpeg

Från webblanseringen den 24/1 blev det några flaskor från Château de Saint-Cosme i Gigondas, 2016 Le Poste och 2016 Hominis Fides. Inte provat dessa tidigare, så bra årgång gjorde att jag nu vill prova dem. Eller nu och nu....snarare blir det väl om 7-8 år.:rolleyes:

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Visa bifogad bild 15706
Från webblanseringen den 24/1 blev det några flaskor från Château de Saint-Cosme i Gigondas, 2016 Le Poste och 2016 Hominis Fides. Inte provat dessa tidigare, så bra årgång gjorde att jag nu vill prova dem. Eller nu och nu....snarare blir det väl om 7-8 år.:rolleyes:
Bra köp! Jag missade dessa på webbsläppet då de flyttades från gången innan:mad:. Lyckades dock få en Hominis på köplats:). Jag ligger på ett antal 2014 av dessa och är jäkligt sugen på att testa men måste nog hålla mig ett par år till?

Trydebull

Medlem
Visa bifogad bild 15706
Bra köp! Jag missade dessa på webbsläppet då de flyttades från gången innan:mad:. Lyckades dock få en Hominis på köplats:). Jag ligger på ett antal 2014 av dessa och är jäkligt sugen på att testa men måste nog hålla mig ett par år till?
Jag kan bara instämma! Jag har en hyfsad vertikal på Hominis och brukar köpa några varje år! I år köpte jag några Le Poste också! Som sagt, bra årgång!

Och helt rätt - de behöver verkligen 8+ i källaren!

Skrutt

Medlem
Finns det något liknande vin i den prisklassen, som är mer drickfärdigt idag?
Jag har haft mycket glädje av Barolo Albe från G D Vajra, 239 kr. Fördelen med det är att det finns i standardsortimentet. Priset är inte särskilt saftigt och tillgången i stort sett garanterad. Fint rödfrukts-saftigt och tanninrikt i sin ungdom och med lite ålder mer varmt bigarå- och fikonsaftigt och med inslag av viol. I någon enstaka lite sämre årgång (tror det var 2011) har jag dock upplevt lite störande toner av varm plast och blandsaft. Nuvarande årgång 2014 har jag inte testat.

Jag gillar Prunotto! Jag drack årgång 2010 för 4 och ett halvt år sedan. Det var då ljuvligt i doften (Voldemort hade förbannat sitt näslösa öde om han bara visste) men ganska stramt i smaken, alltså lite väl ungt, som jag tror. Jag har även druckit deras 2005 Barolo Bussia som jag för 300 kr och 7 års färdig lagring vid köpet inte tvekar att kalla ett fynd för barolo-diggare. Det var 11 år när jag drack det och behövde absolut inte mer lagring.

Trydebull

Medlem
Domaine Valette-lådan från Vin & Natur,

fick också hem Valette

Jag satt och tittade på den för några dagar sedan - men det stannade där. Har inte druckit någon Valette heller vad jag kan komma ihåg...
Dålig presentation av Vin o Natur tyvärr - åtminstone för min del. Jag lyckades inte känna mig säker på exakt vilka viner det faktiskt var...
2 x 2014 Mâcon-Chaintré, 2 x MesdemoiZelles & 2 x 2014 Pouilly-Fuissé - men är det någon av er som skulle kunna bistå med en något mer exakt hänvisning?

jrick

Medlem
Tack!
Det känns inte som att det borde vara en helt övermäktig uppgift för leverantören att få med det i beskrivningen till SB...;)
Nej, tror Vin & Natur är lite av inställningen "den som vet, vet" och tänker att eventuella frågor om det kan man ställa till dem i sociala medier. Men jag håller med dig att de, och många andra som säljer "lådor" som bara närmare beskrivs på typ instagram, kunde vara lite mer kundvänliga i den information som ges på bolagets hemsida.

Sörplarn

Medlem
Enda sättet är att prova, smaken är olika, vissa gillar unga viner, andra mer mogna. Håller även med att vissa barbaresco / barolo kan komma in i en liten mellanfas.
Just denna tycker jag är fantastisk god nu (har inte köpt 2015 än, men 2014 har jag som vardags-barbaresco:)). Just denna (avser då 2014) tycker jag skall drickas nu, tveksam om den blir så mycket bättre.

Finns det något liknande vin i den prisklassen, som är mer drickfärdigt idag?

Håller med här, alla Barolos från just nämnda år (14) är otroligt drick vänliga just nu.
Får säga att blint skulle jag gå på äldre lagrat vin. Harmoni och balans summerar väl just 2014 för just Barolo.
Tittar man på diverse Brunellos kan man även hitta "jordgubbs" saft där, dock lite billigare Sangiovese samt Colorino och Rubesco så hittar du istället otroligt tuffa viner. Bra om man vill ha en vardags fylla.

På ett sätt gillar jag -14 vet jag att biff står på menyn så är random Barolo från nämda år utmärkt, däremot lagrar jag hällre random smått. Denna vintage/år är verkligen annorlunda.

Detta gäller alla Barolos från 14- från 15 Euro till 50 Euro, dom större husen utvärderar väl fortfarande OBS spekulation från mig.

Toppen