This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Gjorde ett större inköp av årgångschampagner på en vanlig fredag. Fokus på 2008. Det som ligger en den vita Bollingerlådan är en VVF 2010 från SB. Nu blir det att leva knapert hela september
Visa bifogad bild 17895
Kul! Något som stack ut?Rhônevinfestival i Köpenhamn. Mycket gott smakat, mycket gott som fick följa med hem.
Visa bifogad bild 17964
Jodå! Ska se om jag hinner sammanfatta lite intryck imorgon.Kul! Något som stack ut?
Visa bifogad bild 17988
Rejält prissänkt i senaste webblanseringen fick mig att slå till på detta fullmatade vin. Säkerligen välgjort, hoppas bara att jag gillar stilen. Frågan är när jag kommer uppskatta det som mest, i sin ungdom eller med mer mogen karaktär och dämpad frukt? Med två flaskor finns ju i alla fall en möjlighet att kanske kunna prova båda.
Den senare varianten är det ju rimligtvis ingen som vågar påstå att de har provat. Men jag tror absolut att det här är ett vin som kommer att uppskattas (till och med mer) om fem till tio år. Även om det är väldigt bra efter bara något år också tycker jag!
Det har ju otroligt mycket material, men sen är ju alltid frågan om man ska mogna bort frukten i jänkarvinerna till förmån för annat gott eller ej...
Den senare varianten är det ju rimligtvis ingen som vågar påstå att de har provat. Men jag tror absolut att det här är ett vin som kommer att uppskattas (till och med mer) om fem till tio år. Även om det är väldigt bra efter bara något år också tycker jag!
Det har ju otroligt mycket material, men sen är ju alltid frågan om man ska mogna bort frukten i jänkarvinerna till förmån för annat gott eller ej...
Vete tusan om jänkarsyrah behöver ligga så länge? Första flaskan på frukten efter 4-5 år sen får den avgöra hur länge man vill vänta med nästa. Jag drack 2014 här: https://www.finewines.se/threads/id...ar-och-diskussioner.2030/page-750#post-143144Tio år brukar ju var ett bra riktmärke för de flesta viner. Vinet har hunnit sätta sig, fått bättre balans och faten har integrerats. Så om man orkar vänta 5-6 år kanske det är det bästa? Fast det låter ju som att du gillar den i nuläget så man blir ju sugen på att dra en kork.
Fast det låter ju som att du gillar den i nuläget så man blir ju sugen på att dra en kork.
Vete tusan om jänkarsyrah behöver ligga så länge?
Men, jag tänker ta reda på det...
Vete tusan om jänkarsyrah behöver ligga så länge? Första flaskan på frukten efter 4-5 år sen får den avgöra hur länge man vill vänta med nästa. Jag drack 2014 här: https://www.finewines.se/threads/id...ar-och-diskussioner.2030/page-750#post-143144
Jag gillar det absolut nu! Jag tror att om jag hade fått samma fråga, för ett likvärdigt vin, för tio år sedan - så hade jag tyckt att det var sjukt märkligt att dricka det inom något år från producentkällarsläpp - men som tur är utvecklar man sina ramar hela tiden.
Jag tror fortfarande att det kan bli än bättre än idag, men jag är absolut benägen att hålla med @petterkalle - det finns troligtvis ingen större totalvinst med att spara dem tio-tjugo år. Tre-fem är troligtvis ett mer korrekt rättesnöre.
Men, jag tänker ta reda på det...